دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آثارباستانی استان لرستان

آثارباستانی استان لرستان

تنگه لی لی دورود

این تنگه در 86 کیلومتری شرقی خرم آباد واقع شده است. سفر به شهرستان دورود، فصل بهار و تابستان است. این شهر آنقدر آب و هوا و طبیعتش بکر است که به پایتخت طبیعت ایران شهرت دارد، به طوریکه حتی در فصل های پاییز و زمستان هم زیبایی های خاص خودش را دارد. دریاچه گهر، آبشار سوی، آبشار بیشه هم از جمله جاذبه های طبیعی و معروف این شهر هستند که در اطراف تنگه لی لی دورود قرار دارند.این تنگه زیبا و طبیعی یکی از کمتر شناخته شده ترین جاذبه ی شهرستان های خرم آباد است که در 20 کیلومتری شهر دورود و در ضلع غربی آن واقع شده است. تنگه لی لی دورود در میان روستای چنار و روستای سیرم قرار دارد و شاید یکی از دلایلی که باعث ناشناخته ماندن آن شده است همین باشد.تنگه لی لی شهرستان دورود زیبایی های خاص بسیاری دارد خصوصا شکل ظاهری آن با سنگ های شکل دار زیبا و آب زلال رودخانه ای که از دل آن بیرون زده است. در این منطقه پرنده های زیادی زندگی می کنند که برخی از آن ها مهاجر هستند و فقط در فصل های خاصی در آن جا حضور دارند.


بهترین زمان برای سفر به شیراز از نظر آب و هوا مطلب مرتبط بهترین زمان برای سفر به شیراز از نظر آب و هوا

پل قلعه حاتم بروجرد

پل تاریخی قلعه حاتم یکی از آثار تاریخی شهرستان بروجرد است. این پل در شمال غربی شهر بروجرد نزدیک روستای قلعه حاتم بر روی رودخانه ی کوچکی بنا شده است. بروجرد یکی از شهرهای تاریخی استان لرستان است و آثار تاریخی و طبیعی فراوان دارد ،پایه های پل قلعه حاتم بروجرد در جهت مخالف جریان رودخانه دارای موج شکن مثلثی و در جهت دیگر بیضوی است.

 معماری قوس این طاق ها از نوع جناغی کند با تیزی نامحسوس می باشد. در قسمت روگذر پل روستای قلعه حاتم جوی آبی ساخته شده است. مصالح این جوی قطعات سنگ و ملات آهکی است که اکنون قسمت های زیادی از آن هنوز باقی مانده است. کاربرد این جوی انتقال آب چشمه های تپه های مجاور به روستای قلعه حاتم بوده است. بر این اساس، این پل علاوه بر برقراری ارتباط دو کناره ی رودخانه، وظیفه ی انتقال آب از یک کناره به کناره دیگر رودخانه را نیز بر عهده داشته است و از نمونه های جالب توجه ای از نوع خود می باشد.


غار کوگان استان لرستان

در جنوب خرم آباد و 45 کیلومتری آن واقع در شهرستان پل دختر قرار گرفته است. این کوگان مربوط به دوره اشکانیان است ،جز معدود غارهای مصنوعی ایران است که به وسیله انسان ها در دل طبیعت و کوه ها ساخته شده است. مسیر دسترسی به آن بسیار سخت است،غار دوطبقه که شباهت زیادی به دژ دارد با حجاری های بسیار طاقت فرسا تشکیل شده است و سکه هایی هم در اطراف آن پیدا شده که با توجه به نظرات باستان شناسان، متعلق به دوره اشکانیان است ، طبقه اول دارای چهار اتاق و محیطی مرتبط به هم تشکیل شده و همچنین طبقه دوم تقریبا 3.4 متر بالاتر از کف قسمت غار ساخته شده است.


قلعه باجول الیگودرز

این به قلعه ناکام هم معروف است در روستای آب باریک و در 35 کیلومتری شرقی الیگودرز قرار دارد که اهالی آن منطقه این قلعه را به قلعه آب باریک می نامند. قلعه باجول الیگودرز در نزدیکی یکی از چشمه های قدیمی الیگودرز واقع شده است. قلعه باجول لرستان مربوط به دوران زندیه و اوایل دوره قاجار است. این قلعه دارای یک برج مدور آجری، ایوان هایی با دو ستون محکم، برجسته کاری های سنتی، و درختان و طرح صحنه شکار شیر توسط اژدها بر روی یکی از دیواره هایش است. قلعه ناکام در گذشته خانه اربابی مشهور بوده که در آن سکونت داشته است. در این بنا دو برج بلند وجود دارد که ازآن به عنوان جایگاهی برای نگهبانی و حفاظت از قلعه استفاده می شده که اکنون یکی از برج ها تخریب شده است. قلعه باجول الیگودرز اولین بنای تاریخی است که از دست حوادث طبیعی و تخریب های انسانی جان سالم به در برده است ،


مقبره حیات الغیب خرم اباد

یکی از جاذبه های استان لرستان می باشد، که دارای دو بنای مجاور یکدیگر و در روستایی به نام قالب و در 45 کیلومتری جنوب غربی خرم آباد قرار گرفته است. همچنین راه دیگر مقبره حیات الغیب خرم اباد در مسیرجاده خرم آباد به سمت اهواز در ساحل شمال غربی رودخانه کشکان می باشد.

آرامگاه حیات الغیب ملقب به محمد بن احمد رضی الدین جزئی، از نوادگان امام موسی کاظم (ع) بوده و گنبد الیاس، متعلق به شهاب الدین الیاس لنبکی میباشد که از حکم دهندگان لر کوچک به حساب می آید. این گنبد به مقبره حیات الغیب چسبیده اما از لحاظ معماری متفاوت هستند، و با توجه به شواهدی که جمع آوری شده، ابتداگنبدالیاس بصورت مجزا ساخته شده بوده و بعدها مقبره حیات الغیب در آن احداث گردیده است.

طایفه های حیات الغیبی و پیرحیاتی و کریم پیرحیاتی خود را از نوادگان حیات الغیب می دانند، ساخت این بنا به دوره قاجار مربوط می شود که بر پایه ی کتیبه سنگی موجود در مقبره نهاده شده است.معماری این مقبره به صورت مستطیل شکل بوده که از یک ورودی کفش کن تشکیل شده است. این بنای معماری شده دارای گنبدی می باشد که از سایر قسمت های دیگر قدیمی تر است،سطح مقبره حیات الغیب از آجر ساخته شده است. شخصی به نام ایزد پناه می گوید که این بنا یک بار به دستور محمود میرزایی قاجار تعمیر شده و بر روی قطعه سنگ آن این چنین حک شده است : کل فعاله محمود بالله حب الحکم.


مسجد جامع بروجرد

به گویش محلی به آن مچد جمه می گویند، یکی از نخستین مساجد شهر بروجرد است،این مسجد ترکیبی از معماری های اسلامی و معماری های باستانی ایران در دوره ساسانیان می باشد. در قدیم آتشکده ساسانی مختص به مکان های مذهبی زرتشتی بوده است، که پس از ورود اسلام به ایران و رسمی شدن آن ها این آتشکده ها را از بین بردند، و به مسجد هایی تبدیل کردند،بخش قدیمی تر این بنا، گنبد خانه مسجد جامع بروجرد آن میباشد که در ضلع جنوبی قرار گرفته است و به اعتقاد مردم محلی و نیز بر اساس شواهد معماری، پیش از تبدیل این بنا به مسجد، آتشکده‌ ای بزرگ بوده است.بنای ظاهری این مسجد از نوع تک ایوانی می باشد، که این ایوان ها دو در ورودی دارند که یکی ازاین درها قسمت شرقی و دیگری در قسمت غربی مسجد قرار گرفته است. ساخت و تعمیر بناهای بنیادی مسجد توسط صفویان، زندیان و قاجاریان انجام شده است.بناها شامل: یک حیاط مرکزی، ایوان، فضای گنبدخانه و شبستان میباشند. نقطه قرار گیری شبستان های اطراف، درحیاط مرکزی مسجد است و شبستان های مسجد جامع با ارتفاع کمتری نسبت به بخش های دیگر قرار گرفته اند که در فصل تابستان فضای خنکی را ایجاد می کنند.

غار بتخانه لرستان

در کوه دمچهر قرار دارد. بخش بزرگی از دهانه این غار در اثر عوامل طبیعی بسته شده است و برای ورود به آن نیاز است که به صورت سینه خیز مسیر اولیه را طی نمود. دهانه غار حدودا 18 متر طول دارد و سقفی 20 متری را نیز شامل می شود. غار بتخانه کوهدشت به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می شود که قسمت شمالی آن از قسمت جنوبی بزرگ تر بوده و سقف های آن به علت نفوذ آب از لایه های آهکی به رنگ سفید درآمده اند. برخی آثار قدیمی همچون سنگ چخماق و سفال های شکسته و نقاشی شده در این غار کشف شده اند ،خش عمده ای از این جاذبه ها در استان لرستان واقع شده است. طبیعت این استان موهبی خدادادی است که در هر گوشه آن زیبایی های چشم نواز و حیرت انگیزی را می توان جست و جو کرد. از جمله جاذبه های طبیعی این استان می توان به غارهای موجود در آن اشاره کرد که به دلیل وجود فعالیت های غارزایی فراوان در این استان، تعداد این غارها بسیار زیاد می باشد. غار بتخانه خرم آباد یکی از غارهای واقع در این استان می باشد که به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی شهرستان کوهدشت، با نام غار بتخانه کوهدشت نیز شناخته می شود.


غار یافته کجاست؟

استان لرستان از جمله استان های گردشگری ایران می باشد که به واسطه موقعیت جغرافیایی ویژه ای که در آن قرار گرفته است، جاذبه های طبیعی فراوانی را در خود جای داده است. بخش عمده ای جاذبه های طبیعی این استان را غارهای موجود در آن تشکیل می دهند که در این مقاله قصد داریم تا شما را با یکی از این جاذبه ها که با نام غار یافته خرم آباد شهرت دارد آشنا کنیم. غار یافته در لرستان و 25 کیلومتری جنوب غربی شهر خرم آباد در دامنه کوه یافته واقع شده است و از همین رو برخی محلی ها به آن غار کوه یافته نیز می گویند. نقاشی غار یافته در کنار بقایای جانوری، دندان سوراخ شده گوزن، تکه گل پخته شده فقط بخشی از آثار کشف شده از غار یافته لرستان می باشد.


مقبره شجاع الدین خورشید

در روستایی به نام گوشه شهنشاه قرار دارد و شجاع الدین سرسلسله اتابکان لر در خرم آباد بود و آرامگاه وی یکی از جاذبه های تاریخی و دیدنی استان لرستان است.

این بنای تاریخی در دوره صفوی و در زمان شاهوردیخان آخرین اتابک لر ساخته شده است. شجاع الدین خورشید به مدت سی سال از آخر قرن پنجم تا اوایل قرن ششم هجری قمری بر ایالات لر فرمانروایی کرده است. این فرمانروا به خاطر عدالت و دادگستری اش باعث شده است که آرامگاه وی مورد احترام مردم و اهالی آنجا قرار گرفته است.ارتفاع گنبد بقعه شجاع الدین خورشید از سطح زمین 12 متر است و در وسط آن قبری است که بر روی آن صندوق چوبی کنده کاری شده قرار دارد.


روستای ونایی لرستان

در نزدیکی شهر بروجرد قرار دارد. این روستا که در دامنه ارتفاعات گرین واقع شده است، یکی از زیباترین مناطق لرستان و کشورمان، ایران است. ارتفاعات گرین که از مجموعه رشته کوه های زاگرس می باشد.وستای ونایی بروجرد همانند اکثر نقاط لرستان، طبیعتی بسیار زیبا و چشم نواز دارد. آب و هوای این منطقه معتدل و سرد است و در فصل تابستان بسیار مطلوب می باشد. این منطقه به ویژه برای دوستداران طبیعت و کوهنوردان بسیار جذاب است.رودخانه های زیادی اطراف روستای ونایی در لرستان جریان دارد و وجود کوه ها و ارتفاعات متعدد باعث شده تا آبشارهای زیادی در این منطقه به وجود بیاید. آبشارهای ونایی با وجود درختان فراوان و پوشش گیاهی سرسبز و با نشاط این منطقه، به یکی از تفرجگاه های اصلی بومیان تبدیل شده است.


آبشار سفید

این آبشار به دلیل قرار گرفتن در شهر الیگودرز به آبشار آب سفید الیگودرز نیز شهرت دارد و زیبایی های نهفته در دل آن باعث شده است که لقب عروس زیبای آبشارهای ایران را بر روی آن بگذارند. به آبشار آب سفید در زبان محلی او سپید نیز گفته می شود و دلیل قرار دادن این نام بر روی آن رنگ سفید آب آن می باشد که در اثر برخورد آب با سنگ ها و ایجاد حباب های سفید به وجود می آید. این آبشار در نهایت به رود رودبار می پیوندید و به دز می ریزد.این آبشار در منطقه ای ییلاقی با پوشش گیاهی متنوع واقع شده است و تمامی اطراف آن را درختانی همچون بلوط و گردو پوشانده است.


تالاب گهر لرستان

یکی از این جاذبه های طبیعی است که طبیعتی زیبا و مسحورکننده دارد.یکی از سرسبزترین مناطق ایران است. این استان با داشتن تعداد زیادی رودخانه و آبشار و دریاچه، بهشت مورد علاقه طبیعت گردان و علاقه مندان به طبیعت به شمار می رود. طبیعت زیبا و چشم نواز لرستان تنها به چشمه ها و آبشار ها محدود نمی شود،تالاب گهر کوچک که در کنار جاده دریاچه گهر و در میان کوه های اشترانکوه قرار دارد، یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی لرستان است. آب تالاب گهر از آب دریاچه گهر تامین می شود. برای رسیده به تالاب گهر لرستان باید از شهر الیگودرز به سمت سد خان آباد و روستای برم بروید. از آنجا یک جاده فرعی کوچک شما را به سمت روستای آب باریک و پارک طبیعی دالونی می برد


آبشار شیرز لرستان

در نزدیکی شهرستان کوهدشت قرار گرفته است، یکی از آبشارهای زیبای این استان می باشد. برای دیدن آبشار شیرز کوهدشت باید از در شهرستان کوهدشت به سمت بخش زردلان و منطقه اولادقباد بروید. منطقه اولادقباد منطقه ای کوهستانی و جنگلی می باشد که تنوع پوشش گیاهی و جانوری آن بالاست. در این منطقه میوه های وحشی فراوانی مانند انجیر و گلابی وحشی را می توان دید که بر شاخه ها و بوته های گوناگون قرار دارند. گونه های مختلف پرندگان و پستانداران در این منطقه زندگی می کنند ،دره ای که آبشار طبیعی شیرز در آن قرار دارد از لحاظ تاریخی نیز بسیار با ارزش است و در آن آثاری مربوط به دوران پارینه سنگی پیدا شده است. وجود صخره های زیبا و پوشش گیاهی متنوع و آب و هوای مساعد این منطقه به خصوص در فصول بهار و تابستان، فرصت خوبی را پدید می آورد،


آبشار افرینه لرستان

ستان لرستان با طبیعتی زیبا و بکر یکی از جذاب ترین مقاصد برای گردشگری است. مناظر این استان به دلیل وجود کوهستان ها و دشت های سرسبز، بسیار چشم نواز هستند. آبشار افرینه در استان لرستان نامش را از روستایی که در نزدیکی آن قرار دارد گرفته است. آبشار افرینه پل دختر در زمره آبشارهای پر آب ایران قرار دارد و در فصول بهار و تابستان بسیار دیدنی است.


تنگ شبیخون خرم آباد

در میان کوه های مخمل کوه، کمرسیاه و سفیدکوه محصور شده است، یکی از دیدنی ترین تنگه های ییلاقی ایران می باشد. اگر از سمت خرم آباد و از طریق جاده الشتر به سمت کرمانشاه بروید از میان تنگ شبیخون عبور می کنید. آب و هوای تنگه سردتر از مناطق دیگر است ،تپه باستانی سنگر ماهی بازان که در تنگ شبیخون در استان لرستان قرار دارد، نشان دهنده قدمت تاریخی این تنگه است.نام تنگه شبیخون در اثر وقوع یک رویداد تاریخی بر روی این تنگه گذاشته شد.


آبشار نای انگیز لرستان

دشت های سرسبز اطراف این آبشار در روستای نای انگیز و در کنار صخره های کوهستانی و درختان و گیاهان متنوع منطقه، چشم اندازی رویایی را پدید آورده است، طبیعت این منطقه بسیار بکر و پوشش گیاهی اطراف آن متنوع است.آب آبشار نای انگیز در استان لرستان پس از اینکه مسیری کوتاهی را طی می کند و آبشار سرکانه را به وجود می آورد، به رودخانه سزار سرازیر می شود.


آرامگاه باباطاهر خرم آباد

در ضلع غربی قلعه فلک الافلاک و در کنار خانه قدیمی آخوند ابو مقبره بابا طاهر و در مرکز شهر خرم آباد قرار دارد. این آرامگاه در گویش لری به باو طاهر مشهور می باشد. 

سبک و معماری بنای آرامگاه بابا طاهر خرم اباد، ساده و از یک گنبد خانه ای با یک ورودی تشکیل شده است.


حمام گپ

این بنای تاریخی متعلق به حسین خان ساکی می باشد. پوشش طاقی شکلی در گوشه شمال شرقی ورودی حمام گرم مشاهده می شود که در گذشته برای استقرار دلاک و انجام امور نظافتی مورد استفاده قرار می گرفت. هم چنین در حمام های قدیمی برای جلوگیری از ناراحتی هایی که بر اثر تغییر هوای ناگهانی ایجاد می شد این پوشش ایجاد می گشت. فضاهای داخلی حمام گرم و سرد به هم شباهت داشته و امروزه در حمام گرم برای استفاده از آب شهری دوش هایی خصوصی تعبیه شده و ورودی خزینه حمام نیز بسته شده است. در حمام گرم دو چال حوض برای شنا کردن افراد وجود داشت که هم اینک مسدود می باشند. در چهار جهت بخش اصلی حمام گپ، چهار رختکن با پلان صلیبی شکل قرار گرفته است. طاق و تویزه ای در پوشش رختکن به چشم می خورد و پلان گردی از طریق کاربندی در فضای چهار ضلعی مرکزی کار شده است.


گرداب سنگی

در گویش و لهجه لری، گرداو بردینه می گویند. ساختمان گرداب سنگی از سنگ و ساروج می باشد که در ساختمان پل شاپوری نیز مشاهده می شود. بنای گرداب مدوری شکل و شامل یک دیواره عظیم سنگی است که دور تا دور چشمه ای فصلی ایجاد گشته است.


سنگ نبشته خرم آباد

کتیبه سنگی به خط کوفی و زبان فارسی و در سال 513 هجری قمری نوشته شده و بر روی قطعه سنگی به ارتفاع سه و نیم متر قرار گرفته است. این قطعه سنگ به شکل مکعب مستطیل تراش خورده و گوشه های این قطعه سنگ همسو با جهات فرعی است و به همین خاطر از هر جهت قابل مشاهده است.سنگ نبشته یک نوشتار چهار صفحه ای است که از پهنه جنوب شرقی آغاز شده و به پهنه شمال شرقی تمام می گردد. متن کتیبه با جمله بسم الله شروع شده و متون احکامی توسط امیران و حاکمان سلجوقی در آن نوشته شده است. احکامی از قبیل مانع شدن مردم از پوشیدن لباس های ابریشمی و اجازه علف چرانی به دامداران در آن آورده شده است. احداث سنگ نوشته را به یکی از امیران سلجوقی بنام ابوسعید برسق کبیر منسوب کرده اند.


دریاچه کیو لرستان

به عنوان یکی از مراکز جذب توریست در این شهر مطرح می باشد. این دریاچه در کنار پارکی به همین نام واقع شده است. دریاچه کیو دارای مساحت هفت هکتار و عمقی در حدود بین سه تا هفت متر می باشد.دریاچه از ارزش های توریستی درون شهری برخوردار بوده و برای جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجر زیستگاهی مناسب به شمار می رود. معنای کیو به زبان لری، رنگ کبود و آبی است. رنگ آبی و نیلی دریاچه کیو به خاطر آب زلال و عمیقش می باشد.کیو دریاچه فصلی به شمار رفته و به خاطر خشکسالی هایی که در سال های اخیر در این استان صورت گرفته آب این دریاچه کم شده و تا حدودی از زیبایی آبی رنگش کاسته شده است.


غار ماهی کور لرستان

در کوه های زاگرس تنوع آب و هوایی خوبی دارد و انواع جاذبه های طبیعی را در دل خود جای داده است. غار ماهی کور در استان لرستان یکی از منحصر به فردترین جاذبه های گردشگری این استان است.ماهی های کور بدنی کاملا شفاف دارند و فاقد چشم هستند. این ماهی ها از عجیب ترین موجودات کره زمین می باشند و به این خاطر که در غارها و اعماق زمین زندگی می کنند به ماهی کور غاری نیز شهرت دارند. تا به حال سه نوع از این گونه منحصر به فرد در غار ماهی کور لون کشف شده است. اولین نوع این ماهی ها اولین بار توسط دو طبیعت دان دانمارکی، در سال 1308 کشف شدند. در سال 1356 یک محقق انگلیسی در بازدید خود از این غار نوع دیگری را کشف کرد که به نام خودش نامگذاری شد.


پل کشکان رود

در گویش محلی لرستان به کشکو معروف است. پل تاریخی کشکان در لرستان یکی از جاذبه های تاریخی خرم آباد می باشد و این پل کشکان لرستان در فاصله 51 کیلومتری غرب جاده خرم آباد به کوه دشت در بخش چگنی واقع شده است. هم چنین این پل بر رودخانه ای به همین نام قرار گرفته و در مسیر راه باستانی شاپور خواست به طرهان ساخته شده است.یکی از غنی ترین شبکه های آب روان بدلیل وجود رود های پر آب و مهم چون سمیره، سزار و کشکان است.ل کشکان لرستان بقایای سه پل دیگر نیز قابل مشاهده است که با ویژگی ها و مشخصات معماری پل های زمان ساسانیان قابل مقایسه هستند. پل کشکان، پلی است باستانی که قدمت این پل به قرن چهارم هجری قمری باز می گردد.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده