دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» کهگیلویه و بویر احمد | استان فرهنگ و هنر و طبیعت

کهگیلویه و بویر احمد | استان فرهنگ و هنر و طبیعت

اگر گردشگران و توریست ها فقط یکبار به دیدن این استان بکر و زیبا با فرهنگی غنی و تاریخی بروند برای همیشه در یادشان خواهد ماند. استانی که چندین برابر از شمال ایران سرسبزتر و با زیبایی های طبیعی چشم هر بیننده ایی را خیره می کند.از شهر های لر نشین کشور و مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد است که در جنوب غربی کشور واقع شده است. این شهر در گذشته از توابع شهرستان کازرون بود که پس از جدایی از آن در سال 1349 تبدیل به شهر یاسوج شد و در نهایت به عنوان مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد انتخاب گردید.


شغل اصلی مردم این شهر دامداری که امروزه کشاورزی نیز در آن رواج دارد. مردم یاسوج به زبان فارسی و با گویش لری سخن می گویند و امروزه جمعیت این شهر به دلیل کوچ عشایر ایل بوير احمد به آن در حال افزایش است. از لحاظ جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار غنی می باشد، به طوری که بسیاری از باستان شناسان اعتقاد دارند قدمت این شهر به سه هزار سال پیش از میلاد برمیگردد و از جمله قدیمی ترین شهر های کشور می باشد.

بهترین زمان برای سفر به شیراز از نظر آب و هوا مطلب مرتبط بهترین زمان برای سفر به شیراز از نظر آب و هوا

این شهر سرزمین فرهنگ و هنر و طبیعت است. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، تاریخچه یاسوج به هزاران سال پیش برمیگردد و همین موضوع باعث پیدایش آثار و جاذبه های تاریخی فراوان در یاسوج شده است. همچنین جاذبه های طبیعی یاسوج همچون آبشار ها، چشمه ها و پارک های جنگلی و کوهستانی، یاسوج را تبدیل به یکی از برترین مناطق گردشگری کشور کرده است.


کهگیلویه و بویراحمد و یاسوج یکی از استان های جنوب غربی ایران است که به دلیل داشتن جاذبه های طبیعی بکر و خیره کننده ، رودخانه ها و افراد مهمان نواز شهرت دارد. این استان از منابع آبی بی نظیری (بدین ترتیب دومین تأمین کننده بزرگ آب کشور) و پوشش گیاهی فراوان با دو اقلیم متفاوت برخوردار است.


یاسوج به عنوان یکی از مکانهای اصلی زندگی عشایر با طبیعت زیبا ، یکی از شهرهای توریستی ایران است. یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری این شهر ، آبشار زیبا و معروف یاسوج است. کشاورزی و دامپروری بخش عمده ای از اقتصاد این شهر را تشکیل می دهد.


از آنجا که یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد است و بیشتر صنایع استان در اطراف شهر واقع شده است ، بیشتر مردم یاسوج لر هستند و به گویش لری صحبت می کنند. دین مردم شیعه است.


موقعیت ویژه آن ، واقع در پایتخت طبیعت ایران ، آب و هوای دلپذیر ، چشم انداز زیبا ، نهرهای آب در مسیر مارپیچ ، باغ ها ، مراتع سرسبز پر از گل های رنگارنگ مناطق خیره‌کننده از بهار ، تابستان و پاییز در یاسوج است.

کهگیلویه و بویراحمد سرزمین رودهای سرسبز ، آبشارهای زیبا ، انواع متنوعی از جنگل های متنوع و گونه های جانوری بیشمار است که افراد زیادی را از داخل و خارج از ایران جذب می کند. یاسوج در بخش "مارکازی" از شهرستان بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد در کنار رودخانه بشار در ارتفاع 1831/5 متر از سطح دریا واقع شده است.


یاسوج در شمال شرقی استان در میان جنگل های بلوط و در منطقه ای با آب و هوای سرد با آب و هوای معتدل قرار دارد که سرد شود. دامنه بارش باران و برف در این شهر زیاد است. بویراحمد از چهار بخش به نام های "مارکازی" ، "لوداب" ، "مارگون" ، "کبگیان" ، پنج شهر و 11 منطقه روستایی تشکیل شده است.


جاذبه های برتر در کهگیلویه و بویراحمد

 در شمال شرقی یاسوج باغهای بسیار زیبایی وجود دارد که اگر از روی آنها عبور کنید با درختان قدیمی با شکوه به نام تنگه یاسوج به تنگه ای خواهید رسید. در انتهای این تنگه ، یک آبشار خروشان دیده می شود. آب آبشار یاسوج در میان برف های ذوب کوه های مرتفع جریان دارد و در تمام طول سال حضور دارد.


این آب باغ های زیر را آبیاری می کند. همچنین بخش نسبتاً زیادی از آب آشامیدنی یاسوج از این آبشار تأمین می شود. آبشار یاسوج طبیعت زیبایی را برای ساکنان و مسافران فراهم می کند تا از اوقات فراغت خود لذت ببرند. شما واقعاً تحت تأثیر چگونگی سبز همه چیز حتی در پایان زمستان قرار خواهید گرفت.


در وسط جاده یاسوج به سپیدار ، با یک آبشار باشکوه و باشکوه بنام آبشار تنگ تامورادی روبرو خواهید شد. در گذشته های نه چندان دور دسترسی به روستای تمرادی و منطقه دشوار بود. به این ترتیب ، این آبشار یکی از مناطق بکر در تمام استان است. آبشار تنگ تامورادی در 45 کیلومتری یاسوج فاصله دارد. در کنار این آبشار ، دیگر آبشارهای کوچک و بزرگ زیبایی منطقه را دو چندان کرده است.


دریاچه بارمه الوان در فاصله 40 کیلومتری شهر لیکک در شهرستان بهمنی قرار دارد. این دریاچه که مانند یک الماس درخشان در یک سرزمین وسیع است ، بیش از 150 هزار متر مربع دارد.


درختان زیبای اطراف دریاچه ، آب و هوای دلپذیر و چشم انداز زیبا دریاچه بارم الوان را به یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های گردشگری کهگیلویه تبدیل کرده است. بازدید از این دریاچه را از دست ندهید ، به خصوص اگر در فصل بهار به استان سفر می کنید

پارک ملی دنا یک منطقه حفاظت شده و یک منطقه کاملاً کوهستانی است. در این پارک ملی رودخانه های مابر و بشار وجود دارد و تقاطع آنها یک جنگل بسیار زیبا را به وجود می آورد.


منطقه حفاظت شده دنا سرشار از پوشش گیاهی و گونه است. اگر دوست دارید تماشای پرواز پرندگان را ببینید ، بازدید از این پارک را از دست ندهید. در پارک ملی دنا بیش از 77 گونه پرنده ، 24 گونه پستاندار و 39 گونه خزندگان وجود دارد. حیوانات این منطقه شامل پلنگ ، بز ، قوچ ، میش ، سیاه گوش ، خرسهای قهوه ای غول پیکر ، گرگ ، روباه ، کفتار ، شغال و سنجاب هستند.


سیسخت یک شهر در و مرکز استان دنا است. سیسخت در کوهپایه کوههای زاگرس در 34 کیلومتری یاسوج در بخش شمالی استان واقع شده است. این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد از یک آب و هوا و طبیعت جذاب برخوردار است و سالانه گردشگران زیادی را به خود جلب می کند.


گیاهان دارویی بیشمار ، هوای تمیز و چشمه های باشکوه همه با هم جمع شده اند تا یک تجربه خارق العاده را برای مسافران ایجاد کنند. چشمه های میشی یا چشمه باشو در 5 کیلومتری شمال شرقی شهر سیسخت ، در مرز غربی منطقه حفاظت شده دنا واقع شده است. علاوه بر این چشمه می توانید چشمه های زیبای دیگری را نیز در این منطقه مشاهده کنید.


غار ده شیخ یکی از جاذبه های جذاب تاریخی-طبیعی کهگیلویه و بویراحمد است. این غار به 135 میلیون سال قبل یعنی دومین دوره زمین شناسی بر می گردد.


سفال ها و استخوان های کشف شده در این غار نشان می دهد که در مقطعی از تاریخ ، برخی انسان ها این غار عظیم و مرموز را برای زندگی انتخاب کرده اند. با ورود به غار ، شمعدانهای رنگی از هر طرف نمایش داده می شوند ، شمعدانهایی که میلیون ها سال طول کشید تا شکل بگیرد. جالب است بدانید که برخی از افراد محلی به تازگی غاری را در روستای ده شیخ کشف کرده اند.


غذاهای یاسوج

شیر ترنج (ترکیبی از برنج و شیر) در بسیاری از استانهای ایران به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. در بعضی از شهرها به عنوان دسر سرو می شود اما برای مردم یاسوج یکی از محبوب ترین و سالم ترین غذاهای محلی است. به صورت سرد سرو می شود و می توان آن را با آب انگور میل کرد. از زمان های قدیم تاکنون ، دام همیشه مهمترین روش زندگی در این استان بوده است. بنابراین ، لبنیات به عنوان عناصر اساسی غذاهای محلی کهگیلویه و بویراحمد در نظر گرفته می شوند.


بویراحمد نیز مانند سایر استانهای ایران انواع بی نظیر خود از آش (سوپ غلیظ) دارد. کارده آش محبوب ترین منطقه در منطقه است. برای پختن این غذای خوشمزه ، افراد محلی مقداری سبزیجات خاص و گرمسیری را به مدت دو روز در لیمو ترش می کنند. آب لیمو به برگهای گیاهان طعم ترش می بخشد ، که با اضافه کردن آب و

جوش کاهش می یابد.


غذاهای محلی یاسوج ریشه در گذشته عشایری این شهر دارد ، بنابراین انتظار غذاهای پرچرب را نداشته باشید. یکی دیگر از غذاهای ساده که حاوی کره ، پیاز ، نعناع و ادویه است. این غذاهای خوشمزه محلی به همراه نان مخصوص یاسوج سرو می شود و یکی از غذاهای محبوب در بهار است.


سوغات و صنایع دستی یاسوج

این استان در یک منطقه کوهستانی واقع شده است. این واقعیت بر سوغاتی های آن تأثیر گذاشته است. این کشور یکی از مناطق برتر تولیدکننده گردو در کشور است وباغ گردو حاصلخیز دارد. شرایط جغرافیایی این گردو را به یکی از محبوب ترین مناطق استان تبدیل کرده است. این محصول بین نیمه اول شهریور تا نیمه دوم اکتبر برداشت می شود.


آبشار زیبا و مشهور یاسوج که از منابع آب کوههای زاگرس سرچشمه می گیرد ، اصلی ترین جاذبه گردشگری این شهر است. در کنار آبشار تفرجگاهی وجود دارد که زیبایی این منطقه را در کنار جنگل پوشیده از درخت بلوط ، سیاهکل ، گردو و سیب دو چندان کرده است. برای استراحت و سرگرمی گردشگران در همسایگی این تفرجگاه ، نیمکت و تخته مناسبی مناسب با طبیعت این منطقه وجود دارد.


از مکانهای زیبا روستای کریک در فاصله 35 کیلومتری یاسوج است که بافت بی نظیر پله این روستا با وجود سازه های گل آلود و مهندسی جذاب ، بسیاری از گردشگران خارجی را به این روستا جذب می کند.


روستای مارین در مجاورت شهر دوگنبدان معروف به 'South Masuleh' که رنگین کمان و جاذبه های طبیعی ، تاریخی و مذهبی آن باعث شده است که درهای استان را به روی گردشگران داخلی و خارجی باز کند.


باغ های مارین بهشت ​​گمشده جنوب ایران است و این روستا در بهار و اواخر زمستان میزبان گردشگران زیادی از سراسر کشور است.ریزش آب تنگ-تامورادی از جاذبه های گردشگری بسیار مشهور در استان است.سایر جاذبه های گردشگری تاریخی به نام چشم (چشمه) بلقیس ، با طبیعت پر جنب و جوش و تنوع گونه های درختی و چشم اندازهای زیبا.


صنایع دستی ، لباس محلی ، موسیقی محلی و تئاترها از جاذبه های گردشگری منطقه محسوب می شوند. که به دلیل مواد کافی مانند پشم ، مردم قادر به ایجاد انواع مختلف صنایع دستی در این استان هستند. تعداد زیادی از اینگونه صنایع دستی خارج از منطقه به بازار عرضه می شوند. انواع مختلفی از صنایع دستی بافته شده مختلف وجود دارد. برخی از آنها عبارتند از: بافتنی ، مانند فرش ، کوسن ، صندلی و گلims. برخی دیگر فرش ، گبه ، دستکش و سایر صنایع دستی هستند که توسط عشایر استان ساخته شده اند.


یکی از مهمترین جاذبه های فرهنگی این منطقه است.زنان استان کهگیلویه و بویراحمد همگی هنوز هم در مراسم ها و جشن ها به عرف محلی و لباس های این چنینی متعهد هستند. این لباس ها دارای رنگ های مختلف و زیبایی هستند. لباس آنها بلند است. آنها روسری بلند به نام "مینا" را با کلاه به نام "لاچاکی" پوشیدند. موسیقی و رقص های فولکلور از جاذبه های مهم فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد است.


استان کهکیلویه بویراحمد از جمله استان های کوهستانی کشور می باشد که جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی را در خود جای داده است و این موضوع باعث شده است که هر ساله گردشگران زیادی به آن سفر کنند. از جمله جاذبه های گردشگری این استان می توان به امامزاده شاه فرج‌ الله یاسوج اشاره کرد. این آرامگاه در شهرستان لامرد و سمت غربی شهر علامرودشت واقع شده است که به همین جهت با نام های امامزاده شاه فرج الله لامرد و امامزاده شاه فرج الله علامرودشت نیز شناخته می شود. امامزاده شاه فرج‌ الله با 8 واسطه از نوادگان امام موسی کاظم می باشند 


یکی از قدیمی ترین جاذبه های تاریخی یاسوج تپه تل خسرو می باشد که باستان شناسان معتقدند این تپه باقیمانده کاخی است که توسط کیخسرو در روزگار پیش از هخامنشیان ساخته شده است. معماری روستای کریک، پل تاوه و موزه یاسوج از دیگر جاذبه های این شهر هستند. معماری روستای کریک یاسوج به صورت پلکانی می باشد و همین موضوع باعث شهرت آن به عنوان ماسوله جنوب ایران شده است. پل پاتاوه نیز از قدیمی ترین پل های کشور می باشد که ساخت آن به دوره صفوی برمیگردد. همچنین در موزه یاسوج شما می توانید آثار تاریخی بی نظیری که قدمت آن ها به هزاران سال پیش برمی گردد.


روستای تاریخی یاسوج : روستای آرند کهگیلویه و بویراحمد، روستای کریک ، روستای لما یاسوج

آرامگاه های تاریخی : امامزاده بی بی حکیمه یاسوج، امامزاده عبدالله 

میدان تاریخی یاسوج : میدان آریو برزن 

پل تاریخی یاسوج : پل پاتاوه

موزه تاریخی یاسوج : موزه 

سایر جاذبه های تاریخی اطراف یاسوج : تنگ سولک کهگیلویه و بویراحمد

پارک های جنگلی اطراف یاسوج :پارک مهرورزی ، پارک جنگلی ، پارک کوهستان 

دریاچه های اطراف یاسوج : دریاچه سد شاه قاسم ، دریاچه کوه گل سی سخت، دریاچه کوه گل

چشمه اطراف یاسوج : چشمه میشی کهگیلویه و بویراحمد

آبشارهای یاسوج : آبشار شهنیز، آبشار یاسوج، آبشار تنگه تامرادی 

تنگه یاسوج : تنگ مهریان 

غار های اطراف یاسوج : غار نول سی سخت، غار ده شیخ بویراحمد

پیست اسکی یاسوج : پیست اسکی کاکان 

روستاهای اطراف یاسوج : روستای لما ، روستای کریک ، روستای مزدک دارتا ، روستای آرند کهگیلویه و بویراحمد


سوغات

 سوغات استان شامل گردو ، کشمش ، کشک ، سیر ، روغن حیوانی ، عسل ، گیاهان خشک شده و گیاهان دارویی با نام محلی چویل ، کرفس ، قارچ ، بیلهر ، کونگر و کاردا است. دستباف و صنایع دستی مانند میخک به شکل دستبند ، گردنبند ، انگشتر ، فرش ساخته شده از فرش ، سبد از دیگر سوغات استان است.


از اصلی ترین بخش های سفر با تور یاسوج گردی، تهیه سوغات مربوط به آن می باشد. سوغات یاسوج در بخش های مختلفی طبقه بندی می شوند که از جمله اصلی ترین آن ها می توان به عسل طبیعی، گیاهان دارویی و وحشی اشاره کرد. گردو، سیب، انگور، کشک، قره قوره و روغن حیوانی نیز از دیگر سوغات این شهر می باشند. صنایع دستی عشایری می توان به قالی بافی، گلیم بافی، نمد مالی و رودوزی سنتی ،نمکدان بافی،سیاه چادر بافی ،سفره بافی ،خورجین ،گلیم برجسته ،گچمه بافی(ترکیب قالی و گلیم) ،جانماز ،رند بافی ،جاجیم ،اشاره کرد.


دهستان میمند - بویراحمد

برای رسیدن به روستای میمند ، مسیر سیسخت که از سمت شمال منتهی می شود باید انتخاب شود. این جاده در میان جنگلهای بلوط متراکم و دارای مناظر زیبا و مناظر عبور می کند. رودخانه خرسان که مزارع برنج این روستا را آبیاری می کند 


روستای مارگون - بویراحمد

مارگون بخشی از شهرک بویراحمد است و در 24 کیلومتری آن واقع شده است. از غرب جاده یاسوج-بروجن. رودخانه سقاوه از قسمت جنوب غربی آن می گذرد. ارتفاعات مانند کوه بنار در شرق ، کوه مارگون در شمال


آبشار یاسوج - بویراحمد

این آبشار چند کیلومتر است. از شهر یاسوج و از سمت راست مسیر منتهی به سیسخت. این منطقه در یک گذرگاه باریک قرار دارد. این منطقه یک منطقه توریستی به ویژه در بهار و تابستان است. علاوه بر این ، باغ هایی با درختان زیبا در اطراف ...


دره تیزاب - بویراحمد

دره تیزاب نزدیک به جاده سپیدان یاسوج است و یکی از مناطق تفریحی این استان است.


کوه سفیدی - بویراحمد

کوه سفید در شمال غربی یاسوج و جنوب غربی سیسخت واقع شده است. این کوه 3،102 متر است. در ارتفاع و در جهت موازی با کوه Savrouz که دارای ارتفاع 1818 متر است می رود.


پوشش گیاهی - بویراحمد

پوشش گیاهی متنوع است زیرا دو منطقه متفاوت از آب و هوای مختلف وجود دارد ، یکی در مناطق گرمتر و دیگری در مناطق سردسیری اقلیمی. در مناطق سردسیر به دلیل وجود آب فراوان ، پوشش گیاهی متراکم است.


بهار میشی ، سیسخت - بویراحمد ...

این چشمه در فاصله 5 کیلومتری واقع شده است. از شمال شرقی سیسخت و به دلیل شرایط مناسب فرصت های تفریحی را فراهم میکند. آب این چشمه از کوه دنا به دست می آید و منظره ای بسیار جذاب ایجاد می کند.


رودخانه مریان - بویراحمد

این رودخانه از ارتفاعات دنا سرچشمه می گیرد و از گذر آبشار تنگه واقع در شمال یاسوجو وارد یاسوج می شود.


رود مارون - بویراحمد

حوضه رودخانه آن در غرب بویراحمد و در بخشی از منطقه دومان ضیاری قرار دارد. Loadab شاخه مهم رودخانه مارون است که پس از جاری شدن در مناطق فوق الذکر ، در نهایت در انتهای شدید جریان می یابد ...


دریاچه کوه کوه ، سیسخت - بویراحمد

دریاچه کوه گل در شمال بویراحمد و در شمال شرقی بخش گردشگری شهر سیسخت و نزدیک تپه های کوه گل واقع شده است. موقعیت این دریاچه در یکی از زیباترین نقاط این استان است که پوشیده از ...


رود خرسان - بویراحمد

رودخانه خرسان بزرگترین شاخه رودخانه کارون و از کوه های تنگ سرخ در 43 کیلومتری سرچشمه می گیرد. درجنوب شرقی یاسوج جریان دارد و تحت عنوان رودخانه بشار به سمت شمال غربی این منطقه جریان دارد.


هفت چشمه - بویراحمد

در دهکده مارگون منطقه ای به نام هفت چشمه وجود دارد. از آب که بسیاری از آبشارهای زیبا شکل گرفته است. این منطقه علاوه بر یک منظره بسیار زیبا ، انبوهی از مهمانان تابستانی و تعطیلات را از یاسوج ، لنده ، سیسخت جلب می کند.


مناطق شکار - بویراحمد

استان کهکیلویه و بویراحمد دارای چندین تالاب با چشم اندازهای باشکوه است. اینها Bromalvan ، Bromshir ، Bromkooh Gol هستند که گونه های مختلفی از انواع پرندگان بومی و مهاجر در آن زندگی می کنند.


آبشار مارگون - بویراحمد

این آبشار معروف و عالی در مرزهای دو استان کهکیلویه و بویراحمد و فارس واقع شده است. این آبشار در شرق یاسوج و در کنار دهکده مارگون قرار دارد.


غار دفیری - بویراحمد

این شکاف یک غار طبیعی است که دارای ساختاری مربوط به دوره صفویه است. همان در شمال روستای Bonzard و 50 کیلومتر واقع شده است. به دور از شمال Sisakht. این گفته علاوه بر اینکه یک جاذبه گردشگری است از ارزش های تاریخی نیز برخوردار است.


مناطق حفاظت شده حیات وحش دنا - بویر

یکی از زیباترین مناطق طبیعی استان منطقه حفاظت شده دنا است. این امتیاز برای داشتن گیاهی و گونه های جانوری دارد. این منطقه کوهستانی با قله های بلند ، صورت های بلند و دره های عمیق است.


کوه دنا (دینار) - بویراحمد

منطقه کوهستانی دنا یا دینار در شهرک های بروجن ، سمیرم و بویراحمد واقع شده است و مساحتی بالغ بر 2200 کیلومتر مربع وسعت دارد و از کوه های مختلفی تشکیل شده است. بلندترین آنها قله مشهور دنا (دینار) است


دره بوراق - بویراحمد (یاسوج)

این دره یا گذر در جاده سپیدان-یاسوج قرار دارد و نزدیک به تنگ تیزاب یا دره تیزاب است. این منطقه تفریحی دارای یک جاده برجسته است که از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، خصوصاً از دید کوهنوردی.


رودخانه بشار - بویراحمد

این رود از جنوب شرقی بویراحمد و همچنین کوههای اردکان و ممسنی در استان فارس سرچشمه گرفته و از سمت شمال شرقی

در هر گوشه ای از این منطقه جلوه ای از فرهنگ کهگیلویه و بویراحمد و هنرهای سنتی مردمی به نمایش گذاشته شده است.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده