دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» استان بوشهر|جاذبه گردشگری ، صنایع دستی و دریایی

استان بوشهر|جاذبه گردشگری ، صنایع دستی و دریایی

ایران یکی ازبزرگترین و قدیمی ترین کشورهای خاور میانه با تمدنهای ثبت شده در تاریخ بشر است ، ایران مکانی که دارای اهمیت تاریخی است. ایران به عنوان سرزمین رمز و رازها ، تمدنها و وقایع تاریخی مشهور است 


درست از زمانی که تمدن بین النهرین به رهبری پادشاه کوروش بزرگ ، یکی از فرهنگی ترین پیشرفته ترین جوامع باستانی بشریت را توسعه داد ، قلب ایران همواره در تاریخ جهانی اهمیت داشته است. 

بهترین زمان برای سفر به شیراز از نظر آب و هوا مطلب مرتبط بهترین زمان برای سفر به شیراز از نظر آب و هوا


از فرهنگ که در سراسر دنیا گسترش پیدا کرده و ایران پناهگاهی برای گردشگران است و با چنین اهمیت تاریخی و مکانهای دیدنی ، ایران مکان گردشگری محبوب برای گردشگران از سراسر جهان است. با توجه به اینکه کشور دارای جایگاه ویژه ای در فرهنگ شاخه شیعه اسلام است ، مسلمانان از سراسر جهان به دلیل زیارت و دلایل دیگر به ایران سفر می کنند. خارج از اهمیت مذهبی ، ایران کشوری زیبا است وانواع متنوعی از مناظر طبیعی وجود دارد.

این شهر قدمتی دیرینه دارد و عمر آن را به دوران ساسانیان نسبت داده اند. وجود سواحل بسیار زیبا، آثار تاریخی برجسته، نخلستان های پهناور، غذاهای لذیذ و خوشمزه و مردمی میهمان نواز، این منطقه را به یکی از دیدنی ترین شهرهای جنوب کشورمان تبدیل کرده است. صنایع دستی این استان هم از تنوع زیادی برخوردارند.


یکی از مهم ترین منابع کسب درآمد در جوامع روستایی، ساخت صنایع دستی روستایی بوده است. در استان بوشهر نیز، به دلیل محدود بودن منابع کشاورزی، صنایع دستی نقش تعیین کننده و مهمی در زندگی روستاییان داشته است. روستاییان همواره کوشیده اند تا از نعمت های طبیعی و در دسترشان، ابزارهای و محصولاتی بسازند تا به کسب درآمد و گذران زندگیشان کمک کند. در واقع ساخت صنایع دستی، در کنار صیادی یکی از اصلی ترین راه های امرار معاش مردم این ناحیه در طول تاریخ بوده است.


بوشهر ، یک شهر بندری واقع در جنوب غربی ایران ، جاذبه های گردشگری شگفت انگیزی را ارائه می دهد. تاریخ بوشهر به دوره ساسانیان باز می گردد. سواحل زیبا ، نخلستان های سرسبز و بناهای تاریخی آن را به مکانی جذاب برای مسافران جهان تبدیل کرده است. آثار تاریخی و معماری بوشهر شامل بناهای اسلامی مانند مساجد و مراکز نماز ، عمارتها ، برجهای قدیمی ، قلعه ها و همچنین باغ ها است.


وقتی صحبت از جاذبه های فرهنگی است ، تپه های تاریخی زیادی در بوشهر وجود دارد از جمله طاق خندق با سبک معماری ساسانی و طلوع مرو واقع در نزدیکی کاخ هخامنشی. این تپه ها و یادگارها ، به ویژه آثار باستانی ، جاذبه هایی است که مسافران جهان دوست دارند در بین مکانهای مختلف باستانی آن را ببینند.

در بوشهر علاوه بر بناهای دیدنی ، غذاهای محلی مانند قلیه ماهی (یک غذای محلی با ماهی) ، قلیه میگو (غذای محلی با میگو) و قلیه بوشهری بسیار جالب است.


جغرافیای بوشهر

بندر بوشهر که به معنای واقعی کلمه به معنی بندر بوشهر است ، شبه جزیره واقع در منطقه مرکزی شهرستان بوشهر است که از شمال ، غرب و جنوب با خلیج فارس محدود است. این بندر در ارتفاع 18 متری از سطح دریا واقع شده است. میانگین دمای سالانه 25 درجه سانتی گراد و میانگین بارش سالانه 220 میلی متر است.


این بندر دارای آب و هوای گرم و نیمه کویری است. ویژگی مهم اقلیمی استان بوشهر هوای شرجی آن است. رطوبت ناشی از خلیج فارس در منطقه ساحلی استان بوشهر از کاهش دما در زمستان و افزایش بیش از حد آن در تابستان جلوگیری می کند.


در نتیجه اختلاف دمای روز و شب و اختلاف دمای فصلی در این استان کم است. با توجه به همه اینها ، بهترین فصل برای سفر به بوشهر پاییز ، زمستان و اوایل بهار است. مهمترین بنادر استان بوشهر شامل بندر بوشهر ، بندر گناوه ، بندر دیلم ، بندر ریگ ، بندر دیر ، بندر کنگان ، بندر نخل تقی و بندر عسلویه است.


بندر بوشهر دارای 7 اسکله با طول بیش از 1170 متر است. این ظرفیت را دارد که کشتی های با وزن 15000 تن وزن را بپذیرد و بیش از 3 میلیون تن کالا را در سال بارگیری و بارگیری کند.


جمعیت و اقتصاد بوشهر

براساس سرشماری سال 2016 ایران ، جمعیت بوشهر 223.504 نفر بود. شغل عمده مردم محلی صید ، کشتی سازی و صادرات است.موقعیت آن در سواحل استراتژیک خلیج فارس ،صادرات و واردات از طریق دریا، صنعت ماهیگیری،

ذخایر نفت و گاز (پارس جنوبی و شمالی)، کشاورزی و کاشت درخت نخل و وجود نیروگاه هسته ای، به عبارت دیگر ، بوشهر پایتخت انرژی هسته ای ایران است زیرا تنها شهر ایرانی است که اولین نیروگاه هسته ای در آن ساخته شده است. منطقه ویژه اقتصادی بندر بوشهر و منطقه ویژه اقتصادی اقتصادی پارس از مناطق صنعتی فعال در سطح شهر هستند.


تاریخ بوشهر

این شهر به دلیل داشتن قدمت طولانی و فرهنگ بسیار غنی از جاذبه های فرهنگی فراوان برخوردار است. بنای بوشهر را به اردشیر اول ، بنیانگذار امپراتوری ساسانیان نسبت داده است. اردشیر بابکان در کتاب خود به نام کارنماک نام بندری به نام بخت اردشیر را ذکر کرده است. در کنار سایر اسناد ، این کتاب اهمیت خلیج فارس را برای پادشاهان اولیه ساسانی نشان می دهد.


بندر در آن دوره چنان پر رونق شد که به یک رقیب اصلی بندر بصره تغییر یافت. پس از آن دولت ساسانی اجازه انتشار ارز بوشهر را در قالب اسکناس داد. این یک امتیاز برای تأسیس این بندر تا زمان تأسیس بانک شاهی بود.

هنگامی که مقدونیان ایران را فتح کردند و سلوکیان در ایران شروع به حکمرانی کردند ، این شهر به آنتیوشیا معروف شد. از این نقطه ، آنتیوخوس تقریباً در اوایل 200 سال قبل از میلاد گسترش مرزهای شرقی خود را آغاز کرد

بعداً وقتی مسیحیت به ایران آمد ، کلیسای نستوریان نفوذ خود را از داخل بوشهر به سرزمین های ایران آغاز کرد. بندر بوشهر یکی از اولین مراکز صنعت چاپ سنگی بود. بعداً ، این شهر در صنعت یخ و برق پیشگام شد. مردم بوشهر اولین ایرانی بودند که با انتشارات و مجلات آشنا شدند.


به دلیل رونق و موقعیت ویژه ، اولین نمایندگان شرکتهای تجاری خارجی و کنسولگری دولتهای خارجی مانند انگلیس ، آلمان ، روسیه و دولت عثمانی ، دفتر مرکزی خود را در این شهر تأسیس کردند. اما به دلیل توسعه راه‌آهن ، این پیشرفت توسعه به خرمشهر منتقل شد. انگلیس دو بار بوشهر را در طول تاریخ اشغال کرد و مردم محلی مخالفت با مهاجمین خارجی را ترتیب دادند.


توسعه بخش قدیمی بوشهر پس از جنگ جهانی اول حدود هفتاد سال پیش کند شد. مصالح ساختمانی تأمین شده توسط آفریقا و هند کمتر در دسترس بوده و ساکنان اصلی شهر شروع به ترک و مهاجرت به مناطق دیگر کشور کردند.


مقبره شیخ چاه كوتاهی

نمایی از مقبره شیخ چاه-کوتاهی از داخل یک مرکز فرهنگی در کنار هم این بنا متعلق به سالار اسلام ، فعال جنبش جنوب ایران و فرمانده نیروهای تنگستان علیه حمله انگلیس در جنگ جهانی اول است. بنیاد این بنای تاریخی به حدود صد سال پیش بر می گردد.


کلیسای زهرور مسیح

از کلیسای ارمنی بوشهر ، همچنین به عنوان کلیسای سنت جورج شناخته می شود

قدمت این بنا به اوایل قرن نوزدهم و در زمان تأسیس شرکت هند شرقی شرقی باز می گردد. این کلیسا در کنار کنسولگری سابق انگلیس و اداره دارایی سابق بوشهر واقع شده است. کلیسای بوشهر به کلیسای ارمنی معروف است. درهای کلیسا همیشه بسته است.


بازار بوشهر

مجتمع قدیمی مانند بازارهای سایر شهرهای ایران ، مرکز اصلی تجارت ، خرید و رونق شهر است. پایه و اساس بازار با معماری زیبا و دیدنی خود به دوران قاجار بر می گردد. معماران این بازار را به شکلی خاص ساخته اند که اجازه می دهد تا نور دلپذیر به داخل ساختمان بیاید ، اما از نفوذ بارش برف یا باران در هنگام بارندگی جلوگیری می کند..


عمارت ملک

ساخت این عمارت سنتی به دوره قاجار باز می گردد. ملک اوتار ، بازرگان عمده ایرانی ، ساخت این عمارت را به یک معمار فرانسوی سفارش داده بود که آن را با مواد محلی ساخته است.

 در طی سفر کاری خود به پاریس و ملاقات با یک مرد فرانسوی ، به خانه خود علاقه مند شد. سپس ، او با به کارگیری معمار آن ساختمان خاص ، این بنای باشکوه را ساخت. او همچنین برخی از ویژگی های آن را به دلخواه خودش درج کرد.


مدرسه سعادت

بنا به دوره قاجار باز می گردد. این اولین مدرسه مدرن در جنوب ایران است. برخی از مردان بزرگ از این مدرسه فارغ التحصیل شده اند. روز تأسیس این مدرسه ، 31 ژانویه ، در تقویم ایران "روز بوشهر" در نظر گرفته می شود. مردم چندین سال است که این روز را جشن می گیرند.


عمارت کازرونی بوشهر

عمارت به دوره قاجار باز می گردد. این عمارت در محله باستانی بهبهان واقع شده است. به عنوان یکی از سایت های میراث ملی ایران کتیبه شده است. علاوه بر این ، عمارت کازروونی یکی از اولین ساختمانهای این شهر بود که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.


مسجد شیخ سعدون

 به مسجد شاه و مسجد کوفی نیز معروف است. یک فرد سعودی دستور ساخت این مسجد را صادر کرد. امروز ایرانیان مراسم معروف تعزیه را در مسجد شیخ صدون برگزار می کنند. تعزیه یک آیین شیعی است که یاد و خاطره وفات امام حسین (ع) ، در این مسجد برگزار می شود.


کلیسای مسیح مقدس

 نمونه بسیار جالب از تکنیک های معماری در ایران است. تمام پنجره ها دارای شیشه های رنگی ایرانی هستند و ترکیبی از نمادهای معماری مسیحی و ایرانی هستند.

قلعه خورموج دشتی

معروف به قلعه تاریخی محمدخان دشتی نیز در شهر خورموج در 87 کیلومتری شهر بوشهر واقع شده است. رسیدن به آنجا با ماشین حدود 1 ساعت طول می کشد. قدمت این قلعه به دوره قاجار باز می گردد و از سبک معماری قلعه های سلجوقی و ساسانی برخوردار است. متأسفانه بیشتر قسمت های قلعه تخریب شده و تنها یکی از برج های آن باقی مانده است.

مسجد جمعه بردستان

300 سال پیش ، فرزند یک کاپیتان کشتی های نادرشاه بناهای تاریخی بسیاری را در بردستان از جمله مسجد جمعه بردستان تأسیس کرد. برخی از دیرینه شناسان آن را قدیمی ترین بنای پس از اسلام در شهر می نامند. فاصله این مسجد تا مرکز شهر بوشهر 200 کیلومتر است. رسیدن به مسجد از بوشهر با ماشین حدود دو ساعت طول می کشد.


موزه بوشهر

رئیسی علی دلواری رهبر ملی گرایی علیه استعمار انگلیس در استان بوشهر بود که خانه وی اکنون موزه است. این خانه که در 45 کیلومتری بوشهر قرار دارد ، هم اکنون برای عموم آزاد است.


سیراف بوشهر

یکی از قدیمی ترین بنادر ایران و جهان است. در دوران باستان حداقل از زمان ساسانیان بندر اصلی حمل و نقل بوده است. علاوه بر این ، مکانهای تاریخی زیادی در آنجا وجود دارد. گورستان سیراف یک جاذبه فرهنگی است که در شمال غربی بندر طاهری و در دامنه های جنوبی ارتفاعات مشرف به آن واقع شده است. بسیاری از گورهای مستطیل شکل که در صخره ها کاوش شده اند.


قلعه ناصوری (قلعه شیخ)

ساختمان در بندر طاهری ، شهرستان کنگان و 250 کیلومتری شرق استان بوشهر واقع شده است. قدمت این قلعه به اوایل دوره قاجار باز می گردد. ساخت قلعه حدود 180 سال پیش اتفاق افتاد.


گنبد نمکی جاشاک

محوطه طبیعی در نزدیکی روستای گنجاک در 144 کیلومتری جنوب شرقی بوشهر واقع شده است. این یکی از بزرگترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران و خاورمیانه است. آبشارهای نمکی ، چشمه های نمکی و دره گل کلم شگفت انگیزترین قسمت های گنبد هستند.


باغ نخل

درشهرستان دشتستان و آب پخش بیشترین تعداد کف دست را در استان دارند. نخلستان های سرسبز و پر گل بسیار دیدنی است. وجود کانال های آبکی در هر دو طرف ورودی شهر آب پخش احساس طراوت را به منطقه می بخشد.


سواحل بوشهر

 تقریباً 8 ماه از سال دلپذیر است. این استان بزرگترین خط ساحلی کشور را دارد و برجسته مناطق ساحلی ایران است. این یکی از مهمترین جاذبه های طبیعی بوشهر است.

مردم محلی می گویند سالها پیش ، یک سیاستمدار انگلیسی ، بوشهر را به عنوان دریایی ترین شهر جهان توصیف می کرد. به عبارت دیگر ، وقتی از فاصله یک کشتی به شهر نگاه می کنید ، به نظر می رسد که در نیمه ای از آب واقع شده است و شما نمی توانید خط ساحلی را تشخیص دهید.


کشتی رافائل

در بندر بوشهر دو کشتی مشهور وجود دارد که در نزدیکی ساحل چسبیده اند: رافائل و میکل آنژ. اولین نقشه این کشتی ها در سال 1958 پرتاب شد. کشتی ها در سال 1983 به شدت آسیب ندیدند. در واقع ، آنها می توانند پس از آن به دریا بازگردند.

هواپیماهای هوایی عراق آنها را با موشک هدف قرار داده و خسارات جدی به آنها وارد کرده اند. در نتیجه ، رافائل در آبهای کم عمق بندر ساحلی بوشهر در نیمه راه غرق شد.


گبه بافی

گبه از برجسته ترین محصولات صنایع دستی استان بوشهر است که معمولا در مناطق روستایی شهرستان های گناوه و دشتستان بافته می شود و از مهم ترین محصولات صادراتی این استان نیز می باشد. گبه در دو نوع رنگی و خودرنگ بافته می شود. در بافت گبه رنگی، از نخ های دست ریس آماده شده از پشم گوسفند که به شیوه رنگرزی گیاهی، رنگ آمیزی شده، استفاده می کنند.


طرح های به کار رفته در گبه های بوشهر، حاصل خلاقیت، ذوق و اندیشه هنرمندانی است که روایتگر محیط زندگی و طبیعت پیرامون می باشند. در بافت گبه های خود رنگ، از پشم گوسفندان با همان رنگ طبیعی خودشان استفاده می شود. گبه های مشهور بوشهر، در طرح های خشتی، درختی، شیری و چهار فصل بافته می شود.

عبا بافی

عبا نوعی پارچه پشمی نرم و با دوام از پشم شتر است. عبای مخصوصی که در بوشهر بافته می شود، از محصولات منحصر به فرد نساجی سنتی در ایران است. برای بافتن عبا، پس از مرحله پشم چینی، موها را از پشم جدا نموده و نخ بسیار ظریفی برای پارچه می ریسند. بافت پارچه های عبا در در کارگاه های خانگی و توسط مردان انجام می شود. تنها محل تولید عبای بوشهر، روستای کردوان از توابع شهرستان دشتی است. این عباها، بر روی دستگاه هایی صورت می گیرد که از چوب ساخته شده اند. فرد بافنده، از دست و پای خود برای راه اندازی این وسیله کمک می گیرد.تنوع رنگی پارچه عبا، متناسب با رنگ پشم ریسیده شده، شامل رنگ های قهوه ای، حنایی، مشکی و سفید است. عباهای تولید شده در این منطقه، از مشهور ترین صنایع دستی بوشهر محسوب می شوند و مشتریان بسیاری در کشورهای حوزه خلیج فارس دارند.


گلیم بافی

یکی دیگر از صنایع دستی بوشهر صنعت گلیم بافی آن است. گلیم یکی از انواع صنایع دستی زیر اندازی و پوششی است که از ابریشم، موی بز، پشم گوسفند و یا دیگر چهار پایان اهلی بافته می شود. از گلیم به شکل سنتی اش، معمولا برای پوشاندن زمین، دیوار و یا رو اندازی برای حیوانات باربر استفاده می شود.


ولی امروزه این محصولات به عنوان یک پوشش مدرن برای خانه های شهری نیز خریداری می شوند. مراکز مهم تولید گلیم در استان بوشهر عبارتند از: روستاهای طسوج، سرمک، حناشور، اژدر خواب، ممریز، سنا، درویشی، شنبه، چاهگاه و بن بید از توابع شهرستان دشتی، روستاهای تشان، دره بان، اسلام آباد، ریز و قلعه باغ از توابع شهرستان جم و روستاهای تلخ آباد، خیرک و شکرک از توابع شهرستان دشتستان.


گلیم ها بافت بوشهر، نقوش بسیار زیبا، متنوع و منحصر به فردی دارند. این نقوش، گیلم بوشهر را به عنوان یکی از زیباترین گلیم های ایران مشهور کرده است. نقش های بافته شده بر روی این گلیم های زیبا عبارتند از: نقش حوض، دانه بیگی، آیینه گل، نقش خراسانی، آقاجاری، تهرانی و چنگ.


روش قالی‌بافی روی دارهای افقی انجام شده و اغلب گبه بافان بوشهر نقش‌ها را در ذهن دارند و از نقشه استفاده نمی‌کنند. گبه بافی بوشهر در دو نوع انجام می‌شود: رنگی و خودرنگ. گبه‌های خودرنگ از پشم گوسفندان با همان رنگ طبیعی‎‌شان بافته می‌شوند. گبه‌های رنگی نیز از پشم گوسفند با رنگرزی گیاهی تهیه می‌شوند. بعد از پوست حیوانات احتمالا گبه‌ها بودند که به عنوان زیرانداز استفاده شدند. یعنی زمانی که انسان‌ها یاد گرفتند پشم حیوانات را بریسند و از آن گلیم یا گبه درست کنند. طرح‌ گبه‌های بوشهر اغلب خشتی، چهارفصل و شیری هستند.


 لنج سازی

 گذشته های بسیار دور، صنعت لنج سازی در این استان رواج داشته است. لنج برای مردم بوشهر نماد کار و زندگی، دریا و دریانوردی، صید و صیادی، رونق تجارت و رزق و روزی است. این لنج ها به صورت سنتی با الوار چوب های مرغوب، مانند چوب ساج ساخته می شدند. ولی در سال های اخیر ساخت آن ها از شیوه سنتی خارج شده و لنج ها از مواد اولیه موسوم به فایبر گلاس ساخته می شوند.


در استان بوشهر، به ساخت لنج “اوشار” یا “وشار” و به سازنده آن ها “گلاف” می گویند. ساخت ماکت های این لنج ها که از صنایع دستی بوشهر به حساب می آیند، نشان دهنده علاقه مندی مردم این خطه به این صنعت قدیمی است. ساخت لنج در شهرهای دیگر جنوب کشورمان هم مرسوم بوده است. امروزه کارگاه های لنج سازی جنوب کشور، هر ساله تعداد زیادی گردشگری از آن ها بازدید می کنند. شهرستان های بوشهر، دیر و تنگستان در استان بوشهر، از مهم ترین مراکز لنج سازی در این استان هستند.

همسایگی با خلیج فارس، باعث رشد یکسری از صنایع دستی مربوط به دریا در این استان شده است. تولید محصولاتی همچون جعبه های جواهر زیبا، اسباب بازی و عروسک، زیور الات و … با استفاده از صدف های خلیج فارس در این استان رواج دارد. از دیگر صنایع دستی بوشهر که با دریا در ارتباط است، می توان موجودات دریایی و ماهی های خشک شده را نام برد.


حصیر بافی

به دلیل وجود نخلستان های فراوان در استان بوشهر، بسیاری از صنایع دستی این استان از شاخ و برگ درخت نخل ساخته می شود. حصیر بافی در این ناحیه از گذشته های دور رواج داشته است. محصولاتی نظیر سبد های حصیری، زنبیل های حصیری، باد بزن، کلاه حصیری از آن جمله اند.


 امامزاده عبدالمهيمن در شهر بوشهر و در محله امامزاده واقع است . اطراف آن قبرستان قديمی و در محوطه محلی برای استراحتگاه زايرين بنام هشتی وجود دارد .


امامزاده ميرارم دشتی امامزاده «ميرارم» يا «پيرارم» يا «پيرچل گزو» در جنوب شهر خورموج واقع شده است . درون بقعه كه محل مقبره پير چهل گزو است، ضريح و معبری وجود ندارد .


در کنار جاده گناوه - دیلم در محل تل امامزاده، مرقد امامزاده سلیمان ابن علی واقع شده است . مردم بر این اعتقادند صاحب مقبره یعنی سلیمان بن علی از اولاد حضرت زین‌العابدین است .


بقعه شيخ منصور خزايی در روستای زيارت شهرستان دشتستان واقع شده است . اين اثر مربوط به دوره تيموريان است .

بقعه امامزاده میرمحمد (محمد حنفیه) در جزیره خارک واقع شده و از یادگارهای صدر اسلام است . مردم بر این باورند که این بقعه مدفن محمد حنفی فرزند حضرت امیرالمؤمنین (ع) است .


امامزاده آقا کوچک، قدمگاه حضرت علی (ع) و قدمگاه حضرت ابوالفضل(ع) از دیگر اماکن مذهبی هستند که در شهرستان بوشهر واقع شده‌اند .


آرامگاه حاجی مهد ابراهیم اصفهانی در جزیره خارک و در اطراف آرامگاه میر مهد قرار دارد .


آرامگاه سیبویه در ابتدای شاخه میانی و شمالی دره لیل سیراف واقع شده است


آرامگاه حاجی محمد ابراهیم اصفهانی در جزیره خارک و در اطراف آرامگاه میر محمد ، قبرستان‌های جدید و قدیمی دیده می‌شود که اهم آنها یک آرامگاه هشت ‌ضلعی است که درون آن ، دو قبر وجود دارد .


گورستان شغاب در جنوب شهر بوشهر قرار دارد و به اعیلامیها تعلق دارد.


گورستان باستانی خارک در قسمتی از کوهستان جزیره خارک قرار دارد . قبرهای این گورستان به اواخر دوره ساسانی مربوط است .


گورستان باستانی سیراف در شمال غربی بندر طاهری در دامنه جنوبی ارتفاعات مشرف بر آن قرار دارد . این گورستان را به زرتشتیان نسبت می دهند .


روستاهای گردشگری

محدوديت پوشش گياهی و خشكی و گرمی عمومی هوا ، سبب شده تنها جانورانی بتوانند در اين ناحيه زندگی كنند كه با محيط طبيعی آن سازگار شده اند . با اين حال استان بوشهر گونه های مختلفی از حيات وحش را در خود جای داده است . در بيابان ها و كوه پايه ها و ارتفاعات داخلی به ويژه كوه سياه اطراف خور موج و اطراف چشمه ها، تنگه ها و فضاهای سبز اين استان، حيوانات وحشی گوناگونی زندگی می كنند . گونه های جانوری اين استان شامل پستانداران، پرندگان و آبزيان هستند . از مهم ترين جانوران اين نواحی می توان كل، بز، ميش، قوچ وحشی را نام برد .


منطقه حفاظت شده مند 

این منطقه در اطراف رودخانة مند قرار دارد و از نظر حفاظت و تکثیر برخی از حیوانات دارای اهمیت قابل‌توجهی است .


منطقه حفاظت شده تالاب حله 

این منطقه در محل تلاقی دو رودخانه شاپور و دالکی قرار گرفته و محل زیست انواع پرنده آبزی مهاجر است . این تالاب یکی از تالاب‌های نمونه در سراسر جنوب ایران است .


منطقه حفاظت‌شده نای بند 

این منطقه از نظر تنوع جانوران وحشی منحصر به فرد است و دارای میش و قوچ، کل، بز وحشی، آهو، جبیر و پلنگ است. جبیر را آهوی هندی و آهوی کویری نیز می‌نامند .


شکارگاه کوه سیاه 

که در حدود هفت هزار رأس کل، بز، قوچ و میش وحشی در آن زندگی می‌کنند، در 83 کیلومتری جنوب شرقی برازجان با ارتفاع 1691 متر قرار دارد و محل قشلاق عشایر است. در مناطق حفاظت شده و شکارگاه کوه سیاه با اجازه سازمان محیط‌زیست و اخذ پروانه، امکان شکار در فصول معینی وجود دارد.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده