دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» گمبرون یا بندرعباس | جهانگردی، تاریخ و فرهنگ ، سوغات

گمبرون یا بندرعباس | جهانگردی، تاریخ و فرهنگ ، سوغات

بندرعباس مرکز استان هرمزگان است و همچنین یکی از مراکز مهم استراتژیک و تجاری ایران در سواحل خلیج فارس و دریای عمان است. بندرعباس ، مرکز استان هرمزگان ، بزرگترین بندر در ایران است. همچنین بندر جنوبی دارای آب و هوای گرم و مرطوب است.


این شهر در سال 1023 میلادی به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده و نام شاه را به دست آورد این بندر به دلیل ترانزیت زیاد از سطح اقتصادی بالایی برخوردار است علاوه بر این ، بندرعباس یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری در ایران است و هر ساله گردشگران زیادی از این شهر ساحلی بازدید می کنند و از طبیعت و فرهنگ متفاوت مردم این سرزمین لذت می برند.


بندرعباس مرکز استان هرمزگان ، در ورودی خلیج فارس قرار دارد و بر تنگه هرمز نظارت دارد. ایران سرزمین چهار فصل ، تاریخ و فرهنگ ، سوغات و اصالت است. این یک شعار گردشگری نیست ، این واقعیت استنباط شده از تجربه بازدید کننده هایی است که تحت تأثیر زیبایی های ایران و جاذبه های شگفت انگیز قرار گرفته اند.


باستان و غنای اماکن فرهنگی ایران و تمدن ، تنوع جاذبه های طبیعی و جغرافیایی ، آب و هوای چهار فصل ، اماکن فرهنگی متنوع علاوه بر قبایل مختلف با سنت ها و آداب و رسوم متفاوت و جذاب ، ایران را به عنوان گنجینه ای ملموس و نامشهود ساخته است. میراث.


اقلیم های مختلف را می توان همزمان در ایران یافت. در بعضی از شهرها هوای تابستانی در زمستان وجود دارد ، یا دارای هوای بهاری یا پاییز است. در همین زمان در تابستان ممکن است برخی از مناطق پوشیده از برف ، یخبندان یا باران و نسیم بهار را تجربه کنید.


ایران سرزمین تاریخ و فرهنگ است ، نه تنها به دلیل پاسارگاد و تخت جمشید ، چغا زانبیل ، میدان نقش جهان ، یزد و شیراز ، خوزستان و اصفهان و میراث ملموس آن که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. در حقیقت تمدن هزاره آن و هزاران اثر تاریخی و باستانی تاریخی و باستانی نشانگر تنوع و ارزش میراث دینی و معنوی ، آیین ها ، سنت های دست نخورده این کشور به عنوان نشانه ای از اصالت و شکوه است.


امروز ما دانش و دانش را از دانشمندان ، دانشمندان و نخبگانی چون حافظ ، سعدی شیرازی ، عمر خیام ، ابن خلدون ، فارابی ، ابن سینا (ابن سینا) ، فردوسی و جلال الدین محمد مولوی به ارث برده ایم.


ایران سرزمین سوغات با بازارهای زیادی و بازارهای سنتی است. این سرچشمه صنایع دستی است و بیش از دویست نوع هنر و صنایع دستی از آن به مهر تعالی یونسکو رسیده است.


گردشگران می توانند از کیفیت صنایع دستی ایرانی و طعم و بوی غذاها و غذاهای محلی لذت ببرند. ایران ، سرزمین چهار فصل ، تاریخ و فرهنگ ، سوغات و اصالت با کوه و بیابان ، جنگل ، دشت و دریا ، فرهنگ و سنت انتظار شما را دارد.

بندرعباس بزرگترین بندر ایران با چندین جاذبه گردشگری است. این یک مرکز استراتژیک و تجاری در خلیج فارس و خلیج عمان است. موزه مردم شناسی خلیج فارس ، معبد سرخپوستان ، مجتمع استخرهای باران ، پل لاتیدان ، کوه Genow ، روستای سیاهو ، Genow Hot Spring و خارچو داغ از جمله مکانهای گردشگری تاریخی و طبیعی بندرعباس هستند.


از جمله فعالیت مردم محلی می توان به ماهیگیری مشتا اشاره کرد که یک فعالیت ماهیگیری سنتی و محبوب در این شهر است. بنادر شهید رجایی و باهنر در این بندر نقش مهمی در ترانزیت حجم زیادی از کالاها در کشور دارند. نزدیکترین شهر به بندرعباس جزیره قشم است. همچنین دارای انواع غذاهای سنتی است که در نوع خود بی نظیر است.


جغرافیای بندرعباس

این شهر در جنوب استان هرمزگان واقع شده است. این شهر به ارتفاعات و کوههای شمال و دریا از جنوب می رسد. بندرعباس در جنوب شهرستان حاجی آباد ، در غرب شهرستان های میناب و رودان ، در شرق شهرستان بندر لنگه و از شمال با خلیج فارس و جزیره قشم واقع شده است. مساحت این شهر 45 کیلومتر مربع است. نزدیکترین شهر به بندرعباس قشم است که در فاصله 28 کیلومتری این شهر قرار دارد.


هوا در این شهر گرم و مرطوب است. به طور کلی ، در این بندر ، از اواسط نوامبر تا اواسط آوریل ، آب و هوا مطبوع است. در ماه می و ژوئن ، هوا خشک است و از جولای تا اکتبر ، هوا مرطوب است. میانگین دما در بندرعباس 27 درجه سانتی گراد است. میزان بارش سالانه در حدود 200 میلی متر است. ارتفاع شهر از سطح دریا از 0.6 متر تا حداکثر 5 متر است.


با ماشین

بندرعباس 1،287 کیلومتر با تهران ، 931 کیلومتری اصفهان و 491 کیلومتری کرمان فاصله دارد. رسیدن به آنجا با ماشین حدود 17 تا 18 ساعت از تهران طول می کشد.


با اتوبوس

ترمینال مسافر بندرعباس در محله نخل ناخدا واقع شده است. با توجه به اهمیت این بندر ، در مراکز استان های مختلف اتوبوس هایی وجود دارند که به بندرعباس می روند.


با قطار

سفر از تهران به بندرعباس با قطار 22 ساعت طول می کشد. این یکی از ارزان ترین راه ها برای سفر به این شهر است. بندرعباس دو قطار مسافر روزانه به تهران دارد که مسافران می توانند قطارها را در شهرهای واقع در بین بندرعباس و تهران طی کنند ، این یعنی محمدیه ، کاشان ، بدرود ، زواره ، نائین ، اردکان ، میبد ، یزد ، بافق ، احمدآباد ، سیرجان ، شهرهای تزرج و فین.


با هواپیما

فرودگاه بین المللی بندرعباس 8.5 کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد. پروازهای روزانه و هفتگی به بندرعباس از آبادان ، اهواز ، یزد ، دبی ، گرگان ، اصفهان ، کیش و تهران وجود دارد. پرواز از تهران به بندرعباس حدود 1 ساعت 30 دقیقه تا 2 ساعت طول می کشد.


با کشتی

با گرفتن کشتی مسافری از بندرعباس می توانید به کیش ، قشم ، لاوان ، لنگه ، عسلویه ، بوشهر ، امارات و کویت سفر کنید.

جمعیت و اقتصاد بندرعباس

براساس سرشماری سال 2016 ایران ، جمعیت این بندر 680.366 نفر بوده است. شغل اصلی مردم محلی مشاغل مرتبط با دریا و تحویل و دریافت کالا در گرگ های باهنر و رجایی است.


از آنجا که بندرعباس بزرگترین بندر در ایران است ، از نظر حمل و نقل کالا و همچنین میزبانی از کارخانه های بزرگ و متعدد صنعتی ، نقطه برجسته کشور است. بندرعباس یک منطقه ویژه اقتصادی برای معادن ، فلزات ، محموله ها ، صادرات و واردات کالا است.


تاریخ بندرعباس

این بندر با چندین فراز و نشیب یکی از شهرهای مهم تاریخ ایران بوده است. از آنجا که در نزدیکی خلیج فارس واقع شده است ، بازرگانان همیشه از داخل شهر عبور کرده اند و به همین دلیل بندرعباس در طول تاریخ شهرت داشته است.

به گفته هرودوت ، مورخ یونانی (485-420 قبل از میلاد) ، در زمان سلطنت داریوش بزرگ ، یک فرمانده یونانی به فرمان داریوش بزرگ از بندری در هرمزگان و تنگه شمالی هرمز با یک کشتی سفر کرد تا اکتشاف کند. اقیانوس هند و دریای سرخ و برقراری اتصالات دریایی با بنادر مهم آن دوره مانند چین ، هند و لیبی.


در دوره هخامنشیان ، داریوش بزرگ به یكی از فرماندهان خود دستور داد كه با یك كشتی به اقیانوس هند و دریای سرخ از بندرعباس عزیمت كنند تا آن را فتح كنند.


در اواخر دوره هخامنشی و در هنگام حمله به اسکندر ، منطقه بندرعباس در مسیر شهرهای فعلی بندرعباس و میناب قرار داشت و به نام Hormirzad معروف بود.


در قرن شانزدهم ، Portugueses این بندر را برای بارگیری کالاهای خود انتخاب کرد. موقعیت جغرافیایی بندر باعث شده سفر تجاری کشتی ها به بندرعباس از جزیره هرمز آسانتر شود. این باعث شد که شهر از یک شهر کوچک و دورافتاده به بندر اصلی ایران تغییر کند.


متأسفانه ، Portugueses از موقعیت بندر سوءاستفاده كرد و آن را پادگان كرد ، اما شاه عباس اول آنها را از بندر بیرون كرد. از آن زمان ، مردم پس از وی این بندر را صدا می کردند. اکنون به بندرعباس گفته می شود که به معنی بندر عباس به فارسی است.


از زمان سلسله های صفوی ، افشارید ، زندیه و قاجار (در قرون 17 و 18) این بندر در مسیر اتصال شرقی - غربی واقع شده است.


جهان بیشتر توسعه یافته و بنادر دیگر در منطقه به طرز چشمگیری توسعه یافته است. تجارت جهانی به بنادر بزرگی در این بخش از جهان نیاز داشت. با این حال ، تا اواسط قرن گذشته ، بندرعباس یک شهر کوچک بود که دارای حصار بزرگی بود با چند برج دیدبانی و پنج دروازه اطراف آن. پس از انقلاب سال 1979 در ایران ، این بندر اهمیت بیشتری پیدا کرد و برنامه های توسعه بسیار بزرگی را طی کرد.


جاذبه های تاریخی درون شهر

قلعه فین

در یک تپه مرتفع در منطقه فین بندرعباس ، قلعه ای وجود دارد که قدمت آن 700 سال قدمت برآورد شده است. این تخمین با توجه به مطالعات تکه های سفال موجود در آنجا است. به عبارت دیگر ، ساخت این قلعه به دوره ایلخانی و سلجوقی بر می گردد. این قلعه کاملاً مشرف به اطراف است. می توان استنباط کرد که احتمالاً در آن زمان عملکرد نظامی داشته است.


معبد هندی ها

این بنا به عنوان معبد گوران بت نیز شناخته می شود. معماران این معبد را در آخرین روزهای سلطنت ناصرالدین شاه بنا کردند و از آن در دوره مظفر الدین شاه ، قرن نوزدهم استفاده شده است. یک تاجر ثروتمند هندی برای تأمین نیاز معنوی بازرگانان هندی که به ایران سفر می کردند ، این معبد را بنا کرد.


معماران از عناصر بودایی و اسلامی در معماری معبد استفاده می کردند. این ساختمان در بلوار امام خمینی (ره) ، روبروی بازار بندرعباس واقع شده است.


غرفه

در دوره صفویه ، شرکت هند شرقی شعبه ای از سازمان تجارت خود را با مجوز شاه عباس در بندرعباس راه اندازی کرد. سایت سازمان در ابتدا خانه ای بود که از فرماندار این شهر اجاره شده است. با گسترش معاملات هلندی و محدود کردن فضا ، شرکت هند شرقی تصمیم به ساختن ساختمان جدیدی گرفت که امروزه تحت عنوان پاویلیون یا امارات کلاه فارنگی به فارسی خوانده می شود. عمارت پاویون در نزدیکی بندر قدیمی بندرعباس و بلوار طالقانی واقع شده است.


داخل حمام گالداری

تاریخچه این حمام که تنها حمام باستانی بندرعباس است ، مربوط به قرن نوزدهم است. در گذشته حمام عمومی بود. امروز ، آن را به موزه مردم شناسی تبدیل شده است. معماری آن مانند سایر حمام ها در شهرهای کویری به نظر می رسد. بنابراین فضاهایی مانند باینه (اتاق رختکن حمام) ، ساربینه (اتاق رختکن حمام) ، گرمکانه (محفظه گرم) ، خزینه (مخزن حمام) و گنبدهای کوچک و بزرگ وجود دارد.


محله باستانی سورو

این منطقه باستانی در قسمت غربی شهر بندرعباس واقع شده است. قدمت این دوره به دوره هخامنشیان باز می گردد. همچنین قدیمی ترین منطقه در شهر بندرعباس است. در گذشته این منطقه دارای نخلستان های بزرگی بود.

در کاوش های باستان شناسی ، کارشناسان سکه های بی شماری را که متعلق به دوره های مختلف تاریخی از جمله ساسانی ، صفوی و قاجار است کشف کرده اند. کشف سکه های بی شماری از جنس مس ، نقره و طلا ثابت می کند که در گذشته نعناع در این منطقه وجود داشته است.


مجتمع استخر باران

این مجموعه شامل 5 حوضچه یا مخزن آب ساخته شده از سنگ و ملات ساروج است. این حوضچه ها در گذشته دارای چهار دهانه اصلی برای ذخیره آب بوده و برای شهر آب تأمین می کرده است. امروز یکی از استخرها به یک سالن آمفی تئاتر تغییر یافته است. سازمان میراث ملی ایران این مجموعه را در لیست خود ثبت کرد.


موزه مردم شناسی خلیج فارس

یکی از بزرگترین موزه های انسان شناسی ایران است. این بخش شامل سه بخش مختلف است که بازار سنتی ، ماهیگیری و آزادسازی جزیره هرمز از نیروهای پرتغالی را به نمایش می گذارد.


این موزه دارای سه طبقه و معماران با الهام از معماری سنتی هرمزگان در ساخت این بنا هستند. این موزه در محوطه تاریخی مجموعه حوضچه های باران واقع شده است.

پل لاتیدان

پل لاتیدان در نزدیکی بندرعباس ، طولانی ترین پل قدیمی ایران

در نتیجه سیل در حوالی روستای کال موتلی در سال 1993 ، آب زمین را شسته و این پل را بیرون زد. برخی معتقدند که لاتیدان طولانی ترین پل تاریخی ایران است. پل لاتیدان تقریبا سه برابر طولانی تر از Sio Seh Pol (پل 33 طاق) در اصفهان است. ساخت و ساز احتمالاً مربوط به دوره شاه عباس اول است. این پل در 70 کیلومتری بندرعباس ، جاده لار واقع شده است.


جاذبه های طبیعی دره داماش

درون دره داماش رودخانه ای وجود دارد که از کوه های هماگ سرچشمه می گیرد. پاییز ، زمستان و اوایل بهار بهترین زمان برای بازدید از دره داماش است. دره داماش در دهکده سیخوران واقع شده است.


Genow بهار گرم

این چشمه آبگرم در حدود 34 کیلومتری بندرعباس واقع شده و در نزدیکی چشمه امکانات توریستی وجود دارد. آب این چشمه گوگرد و بسیار گرم است و مردم از آن برای آبیاری نخلستان و غسل استفاده می کنند. نخلستان ها و چشم اندازهای طبیعی اطراف بهار بسیار زیبا هستند. فنر گرم Genow در جاده این شهر به سیرجان واقع شده است. Genow به دلیل تنوع در گونه های جانوری آن به ویژه پرندگان یکی از جاذبه های مهم گردشگری بندرعباس است.


خط دریایی تفریحی بندرعباس

اولین خط تفریحی و دریایی بندرعباس در سال 2015 آغاز شد. مردم محلی و گردشگران می توانند با کشتی از بندر مسافر شهید حقانی ، با عبور از ساحل گلشهر به ساحل سوره بندرعباس ، هر روز پنجشنبه از 19 تا 22 بعد از ظهر به آنجا بروند. 

در استان هرمزگان قرار دارد و یکی از مهمترین بنادر و بازارهای تجاری است که محبوبیت زیادی در بین مردم دارد. خلیج فارس و جاذبه های تاریخی بخش های زیبایی از این شهر است. به همین دلیل است که همه ساله گردشگران زیادی برای تفریح و شغل در این شهر استقبال می کنند. سوغات و صنایع دستی در انواع مختلفی قرار دارد که برخی از آنها بومی بندرعباس هستند که به برخی از شهرهای دیگر می رسند. صنایع دستی بندرعباس از جمله پارچه های بافندگی ، پارچه های گلدوزی ، پارچه های گلدوزی و صنایع دریایی است. خرما ، کنجد ، مرکبات ، انبه سبز محلی ، ماهی و میگو سوغات خوراکی بندرعباس است.


خرمای بندر

خرمای بندر بسیار خوشمزه است و از کیفیت بالایی برخوردار است. به دلیل هوای گرم و خشک استان هرمزگان بستر مناسبی برای پردازش خرما فراهم کرده است. شهرستان حاجی آباد ، میناب ، روداب در نزدیکی شهر بندرعباس با تولیدکنندگان عمده نخل از استان قرار دارند. خرما هرمزگان تقریباً بیست درصد از کشورهای خلیج فارس است و برای مصرف داخلی به اروپا ، آسیا و آمریکا صادر می شود.


درجه 2 و 3 نوع این محصولات مانند تراشه های نخل ، عسل خرما ، آب نخل و غیره است. بهترین نوع صادرات حاجی آباد پرو است و این شهر تولید کننده اصلی است. این نوع نخل خرما شکلات معروف است و همچنین عنوان گران ترین و مطلوب ترین کف دست جهان شماست. خرما وعده غنی از ویتامین B1 و B2 ، فسفر ، کلسیم ، منیزیم ، آهن و پتاسیم است.

خرمای بندرعباس گزینه خوبی به عنوان سوغات است ، بنابراین به یاد داشته باشید که آنها را بخرید.

اگر خرما را امتحان کنید مصرف نوشیدنی هایی مانند چای و شیر در کنار آن نامطبوع نیست.


مرکبات بندرعباس

از سوغات بندر بندرعباس می توان به مرکبات و محصولات حاصل از آنها اشاره کرد. بندرعباس باغهای مرکبات دارد که سالانه درصد آن می تواند استانهای اطراف خود و کشورهای خلیج فارس را در این منطقه تأمین کند. مرکبات که در استان و در شهر بندرعباس کاشته می شوند به صورت نارنگی ، پرتقال ، لیمو لیسبون ، لیموترش شیرین ، پرتقال ، گریپ فروت و لیمو ظاهر می شوند. اگر می توانید در بهار سفر به بندرعباس را تهیه کنید از میوه های مقوی استفاده کنید و از خوردن غذا لذت ببرید.


ماهی و میگو بندرعباس

از آنجا که بندرعباس و سایر بنادر استان هرمزگان در سواحل خلیج فارس منبعی غنی از انواع میگو و ماهی هستند ، بنابراین یکی از مشاغل باستانی یا افرادی که به طور سنتی امروزی انجام می دهند ماهیگیری است. می توان گفت ماهی و میگو در لیست سوغات محبوب بندرعباس قرار دارند.

آنها ماهی صید شده خود را در بازار می فروشند که تونا ، جاولین ، ساردین ، گروپ ، اسنپ قرمز ، گوسفند ، ماهی مقوایی و ماهی هایی که برخی از آنها هستند و ماهیگیر به راحتی به آنها دسترسی پیدا می کنید.

و همچنین ماهی ، میگو سرشار از ویتامین A ، B ، C ، D ، E و آهن ، منیزیم ، فسفر ، آهن ، کلسیم و روی است و آنها گونه دیگری در بندرعباس هستند. این از سایر خواص دریایی میگو بیشتر است. برای بدن انسان مفید است. حتماً ماهی و میگو را با توضیحات داده شده برای مصرف بخرید.


ادویه جنوبی

در جنوب ایران در غذاهای آنها بسیار خوشمزه و مفید است.

ادویه جات جنوبی شامل دارچین ، گشنیز ، فلفل قرمز ، برگ خلیج ، زیره ، زردچوبه ، polowi و ادویه ترشی است.

جنوبی ها هر کجا باشند به خونگرمی معروف هستند.به این ترتیب وجود یک جنوبی هم وطن در آن طرف باید دلگرمی بزرگی باشد. حالا فکرش را بکنید که در بندرعباس بین جنوبی ها باشید،دیدن پوشش و لباس سنتی اهالی بندرعباس است. لباس هایی با پارچه ها و نقش های ظریف و رنگ بندی روشن و شاد که خودش به تنهایی از جاذبه ها و دیدنی های این شهر می تواند باشد.


مهم ترین چیزی که گردشگران را به خطه جنوب کشور جذب می کند آب های خلیج فارس و سواحل زیبا است. این موضوع در رابطه با بندرعباس نیز صدق می کند. باید بگوییم بندرعباس تمیزترین سواحل را دارد به خصوص اگر با سواحل شمال مقایسه شود. تماشای آبی بیکران خلیج همیشه فارس به ویژه در هنگام طلوع و غروب خورشید آرامش بی مانندی را به شما می دهد.  


 جنگل دریایی حرا

در نزدیکی بندرعباس قرار گرفته و غیر از آنکه خود جنگل و ساحلش تماشایی است با وجود انواع پرندگان بومی و مهاجر برای طبیعت‌ گردان و دوستداران محیط ‌زیست فرصتی است تا از پرنده نگری لذت ببرند.


بازار های محلی و خرید سوغات

ساحل بندرعباس دارای متنوع ترین زیستگاه های آبزی است به همین دلیل نیز این بندر از مراکز عمده فروش ماهی محسوب می شود. برای نمونه می توانیم از بازار ماهی فروش ها نام ببریم که حتی اگر خیال خریدن ماهی و میگو را هم نداشته باشید ارزش بازدید و ارتباط با مردم را دارد. در بازار ماهی هر روز در محوطه وسیعی محصولات دریایی را در فصل گرما زیر کپرها و در فصل خنک در فضای باز در معرض دید خریداران قرار می‌ دهند.


صنایع دستی بندرعباس ایران ، صنایع دستی بندرعباس ، صید بافندگی بافندگی ، صنایع دریایی ، سفالهای سنتی ، قالی بافی ، فرش بافی

این مکان در بین اهالی این شهر جایگاه ویژه ای دارد و نمایانگر برخی از آداب و رسوم و فرهنگ غنی استان هرمزگان است. علاوه بر تعداد زیادی از صنایع دستی در استان هرمزگان به دلیل آب و هوای آب و هوایی و ساحلی ، تنوع زیادی از آنها وجود دارد. مهمترین صنایع دستی در هرمزگان به چند دسته تقسیم می شود از جمله هنرهای ایجاد شده توسط غذاهای دریایی مانند صدف و غیره. دسته دیگر مربوط به صنایعی از جمله تورهای ماهیگیری و کشتی سازی است و دسته دیگر پوشاک سنتی منطقه مانند گلدوزی شده است. گلدوزی ، جمجمه بافی ، گلدوزی ، گلدوزی. بافندگی نیز یکی از صنایع دستی در شهر بندرعباس است.

صنایع دستی 

بافتنی

سفال سنتی

قالی بافی

لباس محلی

چادر بافی

کیسه بافی

گلدوزی شده گل رز

گلدوزی یکی از رایج ترین صنایع دستی در بندرعباس و استان هرمزگان است. در ایران این هنر با نام های مختلف گلدوزی ، گلدوزی ، کمان و گلدوزی کم هزینه دوزی شده است. در شهرهای بندرعباس ، بندر لنگه و میناب این هنر گلدوزی شده است. در توضیحات گل رز دوزی می توان گفت یک هنر است که با پارچه ای با الگوی نخ طلایی روی پارچه بافته می شود اما در ایران به جای طلا از نخ های ابریشمی پوشیده از روکش طلا یا نقره استفاده کنید. هنر و زیبایی این هنر را می توان در لباس زنان و دختران هرمزگان و جنوب کشور دید. استفاده از گل رز گلدوزی شده فقط روی لباس های زنانه نیست بلکه می توان آن را بر روی کوسن ها ، کوله پشتی ها ، سجده ها ، روکش های قرآن ، شلوار و تخته مشاهده کرد.


روسری نوعی فرش با روتختی بلند و درشت است که در رنگهای بسیار محدود نقاشی شده است. در بافت سنتی خود از پشم به عنوان یک رنگ طبیعی استفاده می شد ، اما امروزه رنگ های مختلفی وجود دارد. پشم آن ضخیم و پشمی است و از پشم استفاده نمی شود. در گذشته نیز از آن به عنوان پتو استفاده می شد. امروزه از این نوع پارچه برای تولید انواع مختلفی استفاده می شود. نقوش خرس ها معمولاً هندسی بوده و بافت آنها در روستای درویان گسترده است.


یک بافت راه راه با موضوعات فلزی طلا و نقره است. در بندرعباس از این هنر برای تزئین لباس هایی از قبیل آستین ، لباس ، دور کمر و سجده استفاده می کنند. برای ساخت این نوارها ، جواهرات از چوب ، قرقره ، کوسن ، نوارهای فلزی نقره و طلا ساخته شده اند. شک و تردیدها بسته به نیاز مصرف کننده از 6 میلی متر تا 5 سانتی متر متغیر هستند و با توجه به عرضهایی که ذکر کردیم از نظر اندازه متفاوتند مانند زرد ، دوتایی زرد ، دونفره ، گل ، گل اشرف ساده ، سان آل- قارچ ، قیچی رومی ، مارفی ، شیب سر ، آب نبات اشرف کلی و غیره از جمله سبکترین نوع آن فک یک عنکبوت و وسیع ترین مرکز آن است. مشهورترین شکاک شهر رودیان استان هرمزگان است و می توانید این هنر را در بسیاری از لباس های سنتی بندرعباس مشاهده کنید.


صنایع دستی دریایی

با قدم زدن در بازارهای بندرعباس و سایر شهرهای هرمزگان مانند کیش ، قشم می توان صنایع دستی زیبایی دید که مجسمه ، تخته و اشیاء مختلف از مواد اولیه مانند صدف ، صدف ، ماهی استخوان ماهی ، حلزون ، مرجان و ... است. ساخته شده


ماهیگیری بافندگی

ماهیگیری دریایی یکی از وسایل ماهیگیری است که در یکی از صنایع دستی به نام بندرعباس مورد استفاده قرار می گیرد. تور زدن معمولاً توسط شکارچیان انجام می شود که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. امروز با پیشرفت صنعت کارگاه ، درصد از خالص مورد نیاز صیادان توسط شیلات تأمین می شود و درصد دیگری نیز بصورت دستی توسط صیادان بافته می شود.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده