دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» جاذبه های گردشگری سمنان|تاریخی ،فرهنگی ،صنایع دستی

جاذبه های گردشگری سمنان|تاریخی ،فرهنگی ،صنایع دستی

ایران یکی ازبزرگترین و قدیمی ترین کشورهای خاور میانه با تمدنهای ثبت شده در تاریخ بشر است ، ایران مکانی که دارای اهمیت تاریخی است. ایران به عنوان سرزمین رمز و رازها ، تمدنها و وقایع تاریخی مشهور است، درست از زمانی که تمدن بین النهرین به رهبری پادشاه کوروش بزرگ ، یکی از فرهنگی ترین پیشرفته ترین جوامع باستانی بشریت را توسعه داد ، قلب ایران همواره در تاریخ جهانی اهمیت داشته است.


از فرهنگ که در سراسر دنیا گسترش پیدا کرده و ایران پناهگاهی برای گردشگران است و با چنین اهمیت تاریخی و مکانهای دیدنی ، ایران مکان گردشگری محبوب برای گردشگران از سراسر جهان است. با توجه به اینکه کشور دارای جایگاه ویژه ای در فرهنگ شاخه شیعه اسلام است ، مسلمانان از سراسر جهان به دلیل زیارت و دلایل دیگر به ایران سفر می کنند. خارج از اهمیت مذهبی ، ایران کشوری زیبا است وانواع متنوعی از مناظر طبیعی وجود دارد.

بر خلاف تصور برخی ها که ایران یک سرزمین بیابانی است ، ایران از ویژگی های امدادی متنوعی برخوردار است. از شهرهای بندری گرفته تا استراحتگاه های اسکی ، ایران پر از شگفتی است. سرزمین ایران با داشتن مساجد زیبا ، کوه های ناهموار ، جزایر کوچک و بیابان ، یک بهشت ​​طبیعی است که منتظر اکتشاف آن است. بنابراین جای تعجب ندارد که ایران مرتبا در میان داغترین مکان های جدید برای کشف توسط مجلات مسافرتی مختلف به نمایش در می آید.


بهترین زمان برای سفر به شیراز از نظر آب و هوا مطلب مرتبط بهترین زمان برای سفر به شیراز از نظر آب و هوا
دامغان ، شاهرود ، سمنان یک شهر بزرگ در ایران با چندین جاذبه گردشگری است. این شهر در جنوب کوه های البرز و در شمال دشت کاویر (کویر مرکزی ایران) واقع شده است. دروازه ارگ ​​، بازار سنتی سمنان ، شیخ علاء الدوله بازار و غیره برخی از آثار تاریخی این شهر هستند. نان خانگی مانند نان شیرمال ، نان کوماج سوغات سمنان هستند.

جغرافیای سمنان

این شهر از شمال به شهرستان مهدی شهر ، از توابع شهرستان دامغان در شرق ، شهرستان سرخه در غرب و دشت کاویر و استان اصفهان در جنوب می رسد. این شهر در دو بزرگراه اصلی واقع شده و از نظر جغرافیایی دارای موقعیت استراتژیک است. این استان در امتداد جاده اصلی تهران به مشهد و در مسیر استان های شمالی ایران از جمله گلستان و مازندران واقع شده است. استان سمنان از شمال به استان های گلستان و مازندران ، استان خراسان رضوی در شرق ، استان های اصفهان و یزد در جنوب و استان تهران در غرب می رسد.


جمعیت و اقتصاد شهر سمنان

براساس سرشماری سال 2016 در ایران ، جمعیت این شهر حدود 185000 نفر بود. از آنجا که سمنان دارای منابع غنی و معدنی و تعداد زیادی از ذخایر معدنی است ، تولید و فرآوری این مواد بیشترین بخش مشاغل سمنان را تشکیل می دهد. این شهر همچنین از نظر داشتن ذخایر گچ ، ذخیره نمک و تولید ، تولید کرومیت و ذخایر گسترده زئولیت در ایران از نظر رتبه اول در ایران است.

تاریخ سمنان

در زمان های قدیم ، سمنان بخشی از چهاردهمین استان تاریخی تقسیمات شش ضلعی اوستایی بود (در اوستا ، کتاب مقدس زرتشتیان ذکر شده است). در زمان امپراتوری ماد ، کل استان فعلی سمنان بخشی از امپراتوری بزرگ مادها بود. در زمان امپراتوری هخامنشیان ایران ، سمنان شهری باشکوه بود. پس از حمله اسکندر ، سمنان به کومش مشهور شد. دوران بزرگ رونق این شهر پس از ظهور امپراتوری اشکانیان آغاز شد.


سمنان به دلیل موقعیت مکانی که در مرکز ترافیک شمال ، جنوب ، شرق و غرب قرار داشت ، همواره در دوره ساسانیان موضوع مبارزه برای قدرت بوده است. در دوره ساسانیان و پس از اسلام ، این شهر پایگاه های دولت های مرکزی منطقه بود.


بسیاری از بناها در این شهر متعلق به دوره غزنوی و فراتر از آن است. در زمان اسماعیل گرایی ،سمنان مرکز مهم کشور بود. در دوره زند و در زمان سلطنت کریم خان زند ، سمنان ، دامغان ، شاهرود ، سرخه و بسطام تحت حاکمیت مقامات زند بودند.


علاوه بر این ، سمنان زادگاه بسیاری از اعضای خانواده سلطنتی پادشاهان قاجار بود. همچنین در آن زمان محل زندگی چندین پزشک برجسته ایرانی بود.در دوره قاجار و به ویژه در زمان سلطنت فتحعلی شاه که محل تولد وی سمنان بود ، این شهر در مرکز توجه قرار گرفت.


این بنا دروازه شمالی شهر است و تنها باقیمانده از دروازه ارگ ​​سمنان است. قدمت آن به دوران قاجار باز می گردد. طبق کتیبه موجود در ارگ گیت ، ساخت و ساز بنا در سال 1885 ، در زمان سلطنت ناصرالدین شاه ، پادشاه قاجار به پایان رسید. در زمان سلطنت رضا شاه پهلوی ، هنگامی که معماران در حال ساخت خیابانها و بناهای جدیدی در ایران بودند ، کل مجموعه دولت ارگ باستانی دروازه ویران شد.


این بازار بزرگترین مرکز تجارت تجارت سمنان است. قدمت این بازار به دوره قاجار برمی گردد و در خیابان شهدا ، خیابان امام واقع شده است. طول این بازار حدود 1600 متر است و ساخت آن به حدود 180 سال پیش در آغاز سلسله قاجار بر می گردد. معماری این بنای تاریخی در معماری باستانی پارسی است که با رعایت شرایط خاص آب و هوایی منطقه بیابانی با آجر و سقف آجری خشک تزئین شده است.


مقبره شیخ علاء الدوله

بازارچه شیخ علاء الدوله از جنوب خیابان امام در سمنان شروع می شود و تا گورستان قدیم علمدار امتداد می یابد. هنگامی که شیخ علاء الدوله بازار در راه انتقال اجساد مردگان برای خاکسپاری در گورستان علمدار بود ، به "بازار مرده" معروف شد.ساخت این بازار به دوران ایلخانیان و حتی قبل از آن باز می گردد. شیخ علاء الدوله ، عارفی از قرن سیزدهم و چهاردهم میلادی ، همزمان با ساخت مسجد شیخ علاء الدوله در این شهر ، بازار تاریخی سمنان را تأسیس کرد.

مسجد جمعه

 یکی از قدیمی ترین ساختمانهای این شهر است که با گذشت زمان تغییر کرده است. در این بنا بخش هایی از دوره سلجوقی و تیموری باقی مانده است. به نظر می رسد ساخت مسجد که بر روی ویرانه های یک آتشکده ساخته شده است ، مربوط به قرن هفتم است.


این مسجد در طول تاریخ از لحاظ دینی ، فرهنگی و اجتماعی از ارزش و اعتبار بالایی کسب کرده است. به گفته محمد کریم پیرنیا ، مورخ برجسته و معمار معماری ایرانی ، این مسجد به سبک معماری آذری است.


مسجد امام

قدمت آن به دوره قاجار برمی گردد که در زمان حکومت فتحعلی شاه تأسیس شده است. مسجد امام سمنان به مسجد سلطان و مسجد شاه معروف است. معمار این مسجد ساخت و ساز خود را در سال 1865 به پایان رساند.


موزه پنه

این موزه درون یک ساختمان تیموری (قرن 15) در بازار سمنان است. برخی از یافته های باستان شناسی منطقه را نشان می دهد.


حمام حضرت

این حمام سمنان که به حمام پاشن نیز معروف است ، به دوره صفویه و قاجار باز می گردد. حمام بین مسجد جمعه و امامزاده یحیی قرار دارد. ساخت حضرت حمام به سال 1450 باز می گردد. در سال 1894 ، در زمان سلطنت مظفرالدین شاه قاجار ، معماران این حمام را تعمیر و نوسازی كردند.


داخل حیاط ساختمان دارالحکومه

یکی دیگر از بناهای تاریخی که از دوره قاجار به جا مانده است ، ساختمان دارال هوکومه در سمنان است که در جنوب شهر و در میدان ابوذر غفاری (پاچنار) واقع شده است.


پیش از ساخت دروازه دولتی ارگ سمنان در شمال شهر ، دارال هوکوما در جنوب شهر و در همان ساختمان امروزی که با نام خانه کلانتری شناخته می شد قرار داشت.


برج چهل مختار

این برج در وسط خیابان حکیم اللهی و در نزدیکی سه محله کوشماقان ، زاکان و کدیور واقع شده است. ساخت برج یا آتشکده باستانی به دوران قبل از اسلام باز می گردد.


طبق اعتقاد مردم محلی ، برج چهل دختار بنایی است که پیدا کردن یک همسر برای آن یک دختر را تسهیل می کند. در حقیقت ، دختران به داخل برج می روند و سه یا هفت سنگ از داخل به بیرون می ریزند. اگر تمام سنگ ها را دقیقاً از برج بیرون بریزند ، در همان سال ازدواج می کنند. در غیر این صورت ، آنها باید بدون شوهر در خانه بمانند و یک سال دیگر منتظر بمانند.


 قلعه پاچنار

در جنوب غربی میدان ابوذر و در محله اسفرانجان سمنان ، دو قلعه چشمگیر و قدیمی وجود دارد که با نام قلعه پاچنار شناخته می شود. معماران این قلعه ها را به عنوان قلعه های باستانی که از مهمترین قلعه های نظامی و دفاعی سمنان بودند ، بنا کردند. برخی معتقدند تاریخ قلعه ها به سلسله طاهرید برمی گردد.


قلعه های ساروئی

این ساختمانها از دو قلعه قوی و غیرقابل سکونت تشکیل شده است که در 10 کیلومتری شمال شرقی سمنان ، در منطقه کوهستانی ساروی واقع شده است. قلعه شمالی (ساروی کوچک) تقریباً ویران شده است. قلعه جنوبی (بزرگ ساروی) ، یکی از مهمترین قلعه های شرق ایران ، به نظر می رسد از سه طبقه تشکیل شده است.


آهوان

این منطقه در حدود 30 کیلومتری سمنان ، 78 کیلومتری غرب دامغان واقع شده است. این دو کاروانسراها یا دنده های تاریخی به نام های "سنگ کارخانه انوشیروانی" و "کاروانسرای شاه عباسی" بر اهمیت این منطقه افزوده است. ساخت کاروانسراهای سنگی (انوشیروانی ریبات) از سال 1029 تا 1030 و ساخت کاروانسراهای شاه عباسی به سال 1686 بر می گردد ، در دوره صفویه.


مقبره پیامبران 

منطقه مذهبی "پیگمباران" (به معنای پیامبران به زبان فارسی) در شمال شرقی شهر سمنان واقع شده است. مقبره های انبیاء در قله کوهی به همین نام و در 21 کیلومتری جاده اصلی تهران - مشهد و در نزدیکی سمنان قرار دارند. بنا بر اعتقاد مردم محلی ، این محل دفن "سام" و "لام" پسران نوح پیامبر است.


جاذبه های طبیعی شهر

سمنان در 21 کیلومتری شمال غربی سمنان و 18 کیلومتری غرب شهر مهدیشهر واقع شده است. مردم محلی برای استفاده درمانی و تفریحی از آبگرم استفاده می کنند.


کوه اژدهه

اژدهه به فارسی کوهی است که به طور طبیعی در نزدیکی گرمسار ، بین سمنان و تهران شکل گرفته است. این ترکیب از رنگ های مختلف قرمز ، قهوه ای و سفید تشکیل شده است ، که مانند اژدها به نظر می رسد.


 اورتولان بانینگ در پرور

این منطقه پناهگاه چندین گونه از حیوانات وحشی در ایران است. بیش از هر گونه گونه دیگر ، Snowcock خزر پرنده ای است که بالای 2800 متر از سطح دریا زندگی می کند که ممکن است در میان حیوانات وحشی دیگر ، می توانید یک رابین سفید پوست و گوزاوک شمالی نیز پیدا کنید.


غار دربند

این غار در 24 کیلومتری شمال سمنان و تنها 3 کیلومتری مهدیشهر فاصله دارد. طول آن 114 متر و عرض 36 متر است. در بالاترین نقطه خود به 20 متر می رسد.


شهمیرزاد

گردوی این بخش از شهرستان مهدیشهر، بسیار مشهور است. بزرگترین باغ گردوی جهان با مساحتی در حدود 750 هکتار در شهمیرزاد واقع است. بر خلاف بسیاری از مناطق استان سمنان که کویری هستند، این منطقه‌ی کوهستانی و خوش آب‌و‌هوا، مقصدی مناسب برای مسافران است.


شهرستان مهدی شهر

این شهرستان، خواستگاه یکی از ایلات بزرگ عشایری کشور یعنی عشایر سنگسری است. علاوه بر اینکه نژاد گوسفند سنگسری یکی از بهترین نژادهای گوسفند ایرانی است، عشایر سنگسری هم مهارت ویژه‌ای در تولید انواع لبنیات از شیر گوسفند و بز دارند. به همین جهت فراورده‌های لبنی تولید شده در این شهرستان، بسیار مرغوب هستند. یکی از مشهورترین این فراورده‌ها وارهون (روغن زرد) است که طرفداران زیادی دارد. عشایر سنگسری علاوه بر لبنیات، نوعی آبنبات محلی به نام «چیکو» نیز تولید می‌کنند که از سوغاتی‌های شهرستان مهدی شهر است.  


نان‌های سنتی

یکی از جنبه‌های شهرت استان سمنان، نان‌های محلی و سنتی آن است که در کنار کیفیت بالا، تنوع بی‌نظیری نیز دارند. سابقه‌ی تاریخی پخت برخی از این نان‌ها از یک قرن می‌گذرد و نام تعدادی از آنها در سفرنامه‌های قدیمی آمده است. استقبال مسافران از نان‌ّای سمنانی باعث رونق چشمگیر مراکز پخت و عرضه‌ی این نان‌ها شده است و علاوه بر شهر سمنان، در برخی از شهرهای دیگر استان مانند سرخه نیز عرضه می‌شود.


از مشهورترین انواع نان در سمنان می‌توان به بقسمات، کماج و شیرمال اشاره کرد. بقسمات که به نان چای نیز معروف است، نوعی شیرینی سنتی است که در برخی از شهرهای ایران پخته می‌شود و مواد اصلی تشکیل ‌دهنده‌ آن، آرد، ماست، تخم‌مرغ و کره‌ی حیوانی است. کماج نانی است که به روش سرخ کردن پخته می‌شود و شیرمال نانی است که در تهیه‌ی خمیر آن از شیر به جای آب استفاده می‌شود.


صنایع دستی

از استان‌های صاحب نام در زمینه‌ی صنایع دستی است که از مشهورترین آنها می‌توان به سفالگری، منبت چوب، چاپ قلمکار و گلیم‌بافی اشاره کرد.


سفالگری

در زمینه‌ی صنعت سفالگری، پیشینه‌ای درخشان دارد. در کاوش‌های باستان‌شناسی اطراف دامغان، سفالینه‌هایی کشف شده است که قدمت آنها به قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. مرغوبیت خاک، تحت تاثیر اقلیم کویری، از دلایل رونق سفالگری در استان است.


منبت

ایجاد نقش‌های برجسته روی چوب از طریق کنده‌کاری است. با توجه به آثار به‌جای‌مانده در برخی از اماکن مذهبی، منبت‌کاری در استان سمنان، قدمتی بیش از ۲۰۰ سال دارد. امروزه نیز دسترسی به چوب‌های جنگلی به دلیل وجود راه‌های ارتباطی فراوان در استان با شمال کشور، موجب توسعه و رواج این صنعت در استان شده است به نحوی که شغل بیشتر اهالی در برخی از روستاها، منبت‌کاری است.


چاپ قلمکار

نوعی چاپ سنتی با استفاده از قالب‌های چوبی دارای نقوش برجسته است. شهرستان دامغان از مراکز صاحب امتیاز این صنعت به شمار می‌رود و تولیدات آن از نظر کمی و کیفی قابل توجه هستند. رومیزی‌، پرده، سفره و سایر اقلام تزیین شده با چاپ قلمکار در دامغان، به خارج از کشور صادر می‌شود.


گلیم‌بافی

گلیم‌بافی از هنرهای اصیل ایرانی است که در بسیاری از روستاهای استان به یادگار مانده است و گلیم بافته شده در هر منطقه از کشور، خصوصیات ویژه‌ای دارد؛ یا در روش بافت متفاوت هستند یا در نقشه‌ها و طرح‌ها یا در مواد اولیه. در استان سمنان، برخلاف روش رایج در بافت گلیم که در آن از نخ پنبه‌ای به عنوان تار و از نخ پشمی به عنوان پود استفاده می‌شود، از نخ پشمی هم به عنوان تار و هم به عنوان پود استفاده می‌کنند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده