دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» کهگیلویه و بویراحمد و یاسوج | آبشار کمردوغ

کهگیلویه و بویراحمد و یاسوج |  آبشار کمردوغ

استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از سی و یک استان ایران است. در جنوب غربی کشور ، در منطقه 2 ایران و مرکز آن یاسوج است.

کمردوغ به عنوان هفتمین آبشار بلند ایران شناخته می‌شود.این آبشار در میان تنگه‌ای زیبا قرار گرفته و طبیعتی بکر و ناشناخته را پیش روی‌ تان قرار می‌دهد.کمر به معنای دیواری است که سخت و محکم باشد. آب کمردوغ هم به دلیل نمکی بودن، با وزش باد، به رنگ دوغ در می آید که به همین دلیل به این کوه محکم و صاف که از آن دوغ ریزش می کند، کمردوغ گفته اند.


آبشار کمردوغ، جاذبه‌ای طبیعی در استان کهگیلویه و بویراحمد است که با ارتفاعی نزدیک به 100 متر، به عنوان یکی از بلندترین آبشارهای ایران شناخته می‌شود. این آبشار با عرض بیش از 60 متر در میان تنگه‌ای زیبا قرار دارد و چشم‌اندازی دیدنی را پیش روی‌تان می‌گذارد. در این فضا آنچه که به گوش می‌رسد ترکیبی از سکوت و صدای ریزش قطره‌های آب از روی جلبک‌ هاست.


آبشار زیبای کمردوغ با ارتفاع نزدیک به 130 متر در جوار روستایی با همین نام قرار گرفته است که برای اکثر گردشگران ناشناخته مانده است. این آبشار تنها اثر طبیعی ثبت شده در میراث فرهنگی و گردشگری است و هفتمین آبشار بلند کشور نیز به حساب میآید. اجرای یک طرح پرورش ماهی قزل آلا باعث پهن شدن سرریز آب و وسعت یافتن طول آبشار شده و آبشاری مصنوعی را در جنوب آبشار طبیعی آن ایجاد کرده است. واقع شدن یک تنگه زیبا در مسیر جریان آب بر زیبایی آبشار افزوده است.


در زبان لری و به گویش بویر احمدی، واژه کمر به معنای دیوار سخت و صاف است و همچنین نزدیک بودن رنگ آبشار به رنگ سفید باعث نامگذاری آن به کمردوغ شده است. این آبشار زیبا و رویایی که در فاصله 85 کیلومتری شهر دهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه واقع شده است، در طول زمان بر صخره های تنگه پایین دست خود، حوضچه ها و قندیل های نمکی زیبایی به وجود آورده است.


آب این آبشار از چشمه‌های متعددی در ضلع شرقی کوه‌های قلعه رئیسی می‌آید. این آب، نمکی و شور است و یکی از نوادر طبیعت کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود چرا که در مناطق کوهستانی این استان چشمه‌های نمکی به ندرت به چشم می‌خورند.

پیاده روی از میان تنگه

در راه رسیدن به آبشار کمردوغ، نیاز است تا مدتی را با پای پیاده حرکت کنید. برای رسیدن به آبشار، از مسیر تنگه ای زیبا، باید عبور کنید و از طبیعت بکر آن لذت ببرید.

کوهنوردی

در مسیر آبشار، بسیاری از کوهنوردان را خواهید دید که با تجهیزات کاملی، به سمت کوه ها و صخره های اطراف آبشار می روند. کوهنوردان این منطقه، برای فتح قله های آن، همیشه اعلام حضور می کنند.


تفریحات آبشار کمردوغ

مسیر آبشار کمردوغ: در طول مسیر آبشار، جنگل‌های بلوط و رود پر آب مارون و پل قلعه دختر را می‌بینید و با افزایش ارتفاع جاده، دره‌ای را در پایین دست خواهید دید که بسیار زیباست. برای رسیدن به آبشار لازم است تا از میان تنگه‌ای بسیار زیبا عبور کنید. این تنگه فرصت یک پیاده‌روی لذت بخش تا پای آبشار را به شما می‌دهد و تجربه‌ای به یادماندنی را برای‌تان به ارمغان می‌آورد.

آب تنی و آب بازی

 حوضچه‌های ایجاد شده در پایین آبشار، مکانی را برای آب‌تنی و تجربه شیطنت و آب بازی برای شما فراهم آورده‌اند.

عکاسی

بهترین سوژه‌های عکاسی، پرستوهایی هستند که در میان طاق‌های سنگی اطراف آبشار لانه کرده‌اند و به این سو و آن سو پرواز می‌کنند.

بازدید از آبشار مصنوعی

اجرای یک طرح پرورش ماهی قزل آلا در سرچشمه آبشار کمردوغ، محل سرریز آب را پهن‌تر کرده و باعث وسعت یافتن طول آبشار شده است. به همین دلیل در جنوب آبشار طبیعی کمردوغ یک آبشار مصنوعی نیز به چشم می‌خورد که جاذبه‌ای خاص را در طبیعت ایجاد کرده است.

چهار فصل سال آب در آبشار کمردوغ جریان دارد اما به دلیل کوهستانی بودن منطقه بهتر است سفر به این آبشار را به فصول بهار و تابستان موکول کنید.

بهار و تابستان: در این فصول هوا معتدل است و طبیعت با سرسبزی خود از شما استقبال می‌کند.

پاییز و زمستان: با کاهش دما و شروع بارندگی‌ها رسیدن به آبشار دشوار می‌شود و در این فصول بهتر است از سفر خودداری کنید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده