دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» کاشان مقصد گردشگری| تاریخی - فرهنگی فین ، سیاهکل و تپه های سیالک

کاشان مقصد گردشگری| تاریخی - فرهنگی فین ، سیاهکل و تپه های سیالک

ویژگی های هنری و فرهنگی کاشان در تاریخ

برای کشف محورهای تاریخی - فرهنگی فین سیکل کاشان ، ابتدا باید آنها را بصورت جداگانه بشناسیم. کاشان شهری 7000 ساله با تمدن غنی است که از ابتدا با تمدن تپه های سیالک ارتباط عمیقی داشته است. مطالعات باستان شناسی در تپه های سیالک کاشان حاکی از تمدن و فرهنگ بسیار ارزشمندی در ارتباط نزدیک با شهر کاشان است.

باستان شناسانی مانند روم قیرشمن نشان داده اند که اولین نشانه های شهرنشینی همزمان در کاشان و سیالک پدیدار شده است. چشمه سلیمانیه در دهکده فین در نزدیکی باغ فین و تپه های سیالک میراث بزرگ کاشان باستان است.

تاریخچه نام کاشان جالب است. نام این شهر در ابتدا "Key Ashiyan" بود که به مرور زمان به کاشان تغییر یافته است. معنای این اصطلاح در فارسی "خانه پادشاهان" است و مردم محلی بر این باورند که پادشاهان باستان یک بار در این منطقه حکومت می کردند.

باستان شناسان محورهای تاریخی - فرهنگی فین ، سیالک ، کاشان را کاوش کرده و حقایق جالبی را در مورد تپه های تاریخی سیالک و مناطق مجاور آنها یافته اند. نتایج تحقیقات تأیید شده از وجود بقایای مختلف از دوره های مختلف تاریخی است.

محققان معتقدند که کاشان پس از ظهور اسلام در سه دوره تاریخی به شرایط شکوفایی خود رسید:

دوره اول مربوط به سلسله سلجوقی است. با صلاحیت و توانایی جادوگران کاشان (مشاوران سیاسی در گذشته) ، فرهنگ و هنر این شهر در زمان سلطنت سلجوقیان پیشرفت بزرگی را تجربه کرد. به عنوان مثال برخی از ویسیرها هنر خطاطی را به جامعه معرفی کردند و شعر را تبلیغ کردند. تأسیس مدارس علمی و دینی در کاشان در این دوره اتفاق افتاد.

دوره دوم ، در دوره سلسله صفوی ، عصر سعادت کاشان از نظر فرهنگ و هنر است. بنابراین ، جامعه شناسان این دوره را درخشان ترین زمان توسعه فرهنگی کاشان می دانند.

پادشاهان صفوی به شهر کاشان بسیار علاقه داشتند. شاه عباس دوم در کاشان تاجگذاری شد. علاوه بر این ، شاه صفی در این شهر درگذشت. بسیاری از پادشاهان کاشان را برای اقامت خود انتخاب کردند. مطمئناً حمایت از پادشاهان صفوی از هنرمندان و دانشمندان یکی از مهمترین دلایل شکوفایی هنر و علم در این شهر بوده است.

دوره سوم توسعه فرهنگی و هنری کاشان به سلسله قاجار بر می گردد. معماری سنتی در آن زمان بسیار محبوب بود. معماران ماهر دوره قاجار تلاش های چشمگیری را برای توسعه کاشان انجام دادند.


باغ فین این شهر یکی از محبوب ترین مناطق گردشگری کاشان امروز است که در جنوب غربی شهر واقع شده است. باغ تاریخی فین در ضلع جنوب شرقی جاده فین ، در مجاورت چشمه تاریخی سلیمانیه واقع شده است. باغ فین مجموعه ای از چندین تحول است که در طول تاریخ شکل گرفته است. برخی مورخان بر این باورند که شکل گیری باغ فین به دوران سلسله بیدید بر می گردد و برخی دیگر تخمین می زنند که این باغ در ابتدای دوره صفویه به اوج خود رسیده ، مصادف با سلطنت اسماعیل اول است.


با این حال تاریخ شکل گیری باغ فین در شهر کاشان به مراتب بیشتر باز می گردد. باغ فین بقایای آخرین دوره یخبندان در ایران است. دریاچه ایجاد شده توسط بارانهای زیادی در آن زمان در محل باغ به تدریج خشک شده است. از آن زمان ، در خاک حاصلخیز رسوبی در مجاورت کوهستان ، اولین نشانه های اقامت در منطقه سیالک ظاهر شد. در حقیقت ، دلیل اصلی ظهور تمدن در اطراف تپه های تاریخی سیکلک وجود چشمه فین (چشمه سلیمانیه) در نزدیکی باغ بود.

مهمترین عامل شکل گیری کاشان از نظر تاریخ و فرهنگ فین ، سیالک و کاشان وجود آب فراوان و دائمی است که از باغ فین سرچشمه می گیرد. این امر توجه مردم را به این منطقه جلب کرد. در نتیجه ، تمدن در این منطقه تاریخی پیشرفت کرد.

این چشمه دائمی بنام چشمه سلیمانیه دارای آب شفاف و تمیز بوده و در ضلع جنوبی باغ فین کاشان واقع شده است. اما ، از آنجا که آب چشمه نمکی دارد ، برای نوشیدن مناسب نیست. این چشمه از ترکیبی از کوههای درخشان و شکستگی معادن گچ و آهک در غرب کاشان سرچشمه گرفته است.

یهودیانی که در دوره صفویه در نزدیکی چشمه سلیمانیه زندگی می کردند معتقد بودند که این چشمه معجزه سلیمان است. بنابراین ، آب چشمه برای آنها مقدس بود. این چشمه همیشه در کتابهای راهنمای سفر ذکر نشده است ، اما مطمئناً یکی از نقاط مهم تشکیل محور تاریخی - فرهنگی فین ، سیالک ، کاشان است.


اهمیت کاشان در دوره صفویه

شکل گیری کاشان در منطقه تاریخی و فرهنگی فین ، سیالک و کاشان به چند دلیل اقتصادی و اجتماعی مدیون دلایل مذهبی است. پادشاهان صفوی به اعتقادات و اندیشمندان شیعه توجه زیادی داشتند و کاشان شهری بود که تمرکز زیادی از این قبیل دانشمندان درست پس از ظهور اسلام در ایران داشت.

بسیاری از هنرمندان این منطقه در قالی بافی ، کاشی کاری ، ابریشم بافی و خطاطی کار کرده اند. پادشاهان صفوی به این هنرمندان احترام می گذاشتند. اهمیت کاشان نیز به دلیل آثار این هنرمندان در طول تاریخ بوده است.

بازارها ، مساجد و اماکن تاریخی کاشان در طول تاریخ سهم بسزایی در توسعه تاریخی و فرهنگی منطقه فین ، سیالک و کاشان داشته است.


عصر رشد و پیشرفت ایران در فرهنگ و هنر

اگرچه دوران ناصرالدین شاه ، پادشاه قاجار و صدور حكومت امیركبیر منجر به اوج شکوفایی فرهنگی شد ، اما شاه با احساس تهدید ، دستور قتل خود را صادر كرد. وقتی نوسازی کشور آغاز شد ، امیرکبیر ، صدراعظم ایران در آن زمان ، بسیار محبوب شد و شاه خود را احساس خطر بیشتری کرد. بنابراین ، شاه دستور تبعید امیرکبیر به روستای فین کاشان را صادر کرد.

پس از آن ، هرچه روز به روز امیرکبیر محبوبیت بیشتری پیدا کرد ، شاه دستور قتل خود را صادر کرد. اعدام این اقدام ناپسند در حمام فین باغ اتفاق افتاد. بنابراین ، این مکان در حال حاضر بنای تاریخی Fin Fin نامیده شده است.

با این حال ، در اواخر قرن 18 و پس از آن شهر از زلزله شدید بهبود یافت ، اقتصاد در شهر رونق گرفت و صادرات کالاهای محلی افزایش یافت. در پی انباشت ثروت در دست جمعی از تجار جدید ، معماری بی نظیری از خانه ها و بناهای تاریخی شهر کاشان نمایان شد.

این بناهای زیبا ، شهر را برای ما امروز به یک موزه باستانی و تاریخی تبدیل کرده است. این ساختمانها به شاخص های برجسته ای از سبک معماری خانه های افراد ثروتمند در دوره رونق اقتصادی کاشان در قرن نوزدهم زندگی می کردند.

معماران برای ساخت خانه های تاریخی و باشکوه در کاشان از زیور آلات زیبا و سبک های متنوع معماری استفاده کرده اند . امروزه بیشتر این خانه ها در یکی از محلات قدیمی کاشان واقع شده اند. سالانه گردشگران زیادی از این مکانهای دیدنی و همچنین سایر مناطق در این شهر دیدن می کنند.

امروزه ساخت هتل های جدید و همچنین بازسازی خانه های قدیمی به عنوان اقامتگاه مسافران ،هر ساله گردشگران زیادی را به سمت این شهر می کشاند. تاریخ طولانی کاشان و فرهنگ غنی آن ، میراث فرهنگی ملموس و نامحسوس بسیاری را برای تجربه در اینجا به جا گذاشته است. بازدید مسافران از جاذبه های کاشان منطقه وسیعی را شامل می شود که شامل محور تاریخی - فرهنگی فین سیالک کاشان است.


سیلک تپه کاشان ، قدیمی ترین سکونتگاه بشر در ایران

نمای کلی تپه های سیالک در جاده کاشان و فین

تپه های سیالک شهر کاشان که با نام نوار سیالک نیز شناخته می شود ، تقریباً در 3 کیلومتری جنوب غربی مرکز شهر واقع شده است. این تپه های باستانی قدمتی بیش از 7000 سال قدمت دارند. کارشناسان میراث فرهنگی آن را یکی از جاذبه های گردشگری کاشان می دانند.

این سایت از دو تپه جداگانه در فاصله 600 متری از یکدیگر و در نزدیکی جاده کاشان - فین تشکیل شده است. امروزه با توجه به پیشرفت های شهری هم در شهر کاشان و هم در منطقه فین می توان گفت که این سایت در داخل کاشان به سمت محله فین قرار دارد. با توجه به یافته های باستان شناسی ، در تپه های تاریخی سیکل دو قبرستان اصلی وجود دارد. یکی به تاریخ 3500 سال قبل و دیگری مربوط به 3000 سال قدمت است.


یادگارهایی در تپه های سیالک کشف شد که قدیمی ترین سکونتگاه بشر است

باستان شناسان مطالعات بسیاری در مورد تپه های سیالک و اکتشافات بی شماری به ثبت رسانده اند. آنها معتقدند كه مردم منطقه از 7000 سال پیش تاكنون این منطقه را برای اسكان انتخاب كرده اند. در آن زمان شرایط ایده آل برای زراعت وجود داشت و به همین دلیل مردم زندگی را در این نقطه آغاز کردند.


دو دلیل اصلی وجود دارد که مردم باستان این مکان را برای سکونت انتخاب کرده اند:

وجود آب جاری از چشمه سلیمانیه از 7000 سال پیش ، که هنوز جاری است وکشف یک لایه رسوبی به ضخامت 1 متر که باید اثری از رودخانه این چشمه باشد. رودخانه ای که از چشمه سلیمانیه گرفته شده بود ، باغ های فین را آبیاری می کرد و تا قرن گذشته به سمت شهر کاشان حرکت می کرد. شهر باستانی کاشان که بعدها پدیدار شد ، وجود خود را تا حدودی چشمه سلیمانیه مدیون است.

تپه های سیالک - شیء سفال 

ظروف سفالی در سنگال با نقوش حیوانات کشف شد

تحقیقات رومی غیرشمان ، باستان شناس مشهور فرانسوی و همکارانش منجر به کشف بقایای با ارزش و اشیاء در این مکان باستان شناسی شد. آنها موفق شدند گنجینه های ارزشمند موجود در این شهر را که نمادی از فرهنگ و تمدن منطقه است ، کشف کنند. با توجه به این تحقیقات باستان شناسی ، امروز تپه های سیالک را قدیمی ترین شهرک انسانی در فلات ایران می دانیم.

قیرشمن و همکارانش از سال 1933 تا 1937 اقدامات بیشماری باستان شناسی در این تپه تاریخی انجام دادند. آنها یافته های خود را در مجلات خارجی منتشر کردند. این تیم تحقیقاتی تپه های سیالک و قبرستان های آن را مورد مطالعه قرار داده و نتیجه گیری از مطالعات خود را در سال 1938 منتشر کردند.

اسکلت انسانی نوار سیالک

اسکلت انسانی در تپه های سیالک کاشان پیدا شده است.

در طول مطالعات و اکتشافات روی تپه های سیالک ، باستان شناسان تعداد زیادی اشیاء سفالی و چندین اسکلت انسانی را کشف کردند. موزه ملی ایران حفظ و نمایشگاه برخی از این اشیاء به بازدید کنندگان.

تیم تحقیقاتی تعدادی سفالگری را به اشکال مختلف کشف کردند که قدمت آن به حدود 3500 سال پیش باز می گردد.

باستان شناسان دریافتند افرادی که در این تپه های تاریخی در کاشان زندگی می کردند از فلزات برای ساختن ابزار و ملزومات خاص خود استفاده می کردند. کشف ابزارهای فلزی ، مانند نیزه ها و دوک ها ، اثبات محکمی برای آن است.

سفال با الگوهای برجسته ، یادگارهای تپه Sialk

براساس گزارش های باستان شناسان از حفاری های تپه های سیالک ، نخستین ساکنان این شهرک انسانی خانه های خود را به شکل کلبه های گل ساختند. مردم باستان این منطقه خانه های خود را با خشت های آفتاب خشک ساخته بودند. طبق یافته های تاریخی ، ساخت کلبه های گل آلود در تپه های سیاهکل کاشان با گذشت زمان تکامل یافته است.

باستان شناسان معتقدند که این افراد برای تهیه ظروف سفالی از کوره استفاده می کردند. سفالهای کشف شده در این سایت مملو از الگوهای و نقوش متنوع و جذاب است.

کوزه های سیالک تپه

کوزه ساخته شده از خاک رس در سیالک کشف شد. شهرک نشینان این منطقه کوزه هایی با ابعاد مختلف درست کرده بودند که بسیاری از آنها دارای دهانه باریک و اجسام بزرگی بودند. سفالگران برای حکاکی نقوش گیاهان یا حیوانات روی اجسام شیشه قرار داده و سپس آنها را در کوره ها قرار می دادند تا شکل نهایی خود را بسازند.


با توجه به یافته های اخیر باستان شناسان تعداد زیادی اشیاء فلزی باستانی و سفالهای سفالی را از گورستانهای این منطقه کشف کرده اند. این کشف محققان را استنباط کرد که افرادی که در این مکان زندگی می کنند به زندگی پس از مرگ اعتقاد دارند. بنابراین آنها اجساد و تجهیزات را به همراه اجساد مردگان دفن کردند.


هنگامی که قیرشمن و دستیارانش شروع به مطالعه دومین قبرستان این تپه های تاریخی کردند ، دریافتند که یادگار تپه ها بسیار قدیمی تر از آنچه تصور می کردند بودند. متأسفانه تعداد زیادی از این اشیاء گم شده اند. آنها قبرهای منطقه را بررسی و یافته های خود را ثبت کردند. براساس این یافته ها ، مردم از سنگ های بریده شده یا آجر برای ساختن قبر برای اجساد استفاده می کردند. آنها همچنین تعداد زیادی گلدان سفالی مخصوص در گورها پیدا کردند.

تپه های سیالک کاشان ، منطقه صنعتی در طول تاریخ

موزه لوور در پاریس تعدادی از اشیاء پیدا شده از این تپه های باستانی را در خود جای داده است. ظروف سفالی با طرح های زیبا از جمله اشیاء با ارزش و بی نظیر تپه های سیالک است. علاوه بر این ، محققان کوره های ذوب در قسمت جنوبی تپه ها را کشف کرده اند.

کشف کوره ذوب فلز توسط باستان شناسان نشان می دهد که مردم این منطقه در هزاره های قبل از میلاد از فلزات برای ساختن ابزار استفاده می کردند. این امر باعث شد تا باستان شناسان منطقه را به عنوان یک شهر صنعتی در دوران باستان شناسایی کنند.

تپه های سیالک - فلز شی 

زیور آلات مو در تپه های تاریخی سیکلک کاشان کشف شده است.

صنعتگران در آن دوران از زیور آلات تزئینی ، اجاقهای نان پخت و مهرهای مخصوص با اسکریپت های ویژه برای مبادله کالا استفاده می کردند. این محصولات دست ساز از دیگر کشفیات باستان شناسی منطقه است.

تا به امروز ، تپه های Sialk تغییرات بسیاری را تجربه کرده اند. بنابراین ، ارزشهای تاریخی سایت تا حد زیادی کاهش یافته است. با این حال اخیراً مقامات گردشگری ایران این سایت را برای جذب هرچه بیشتر گردشگر ترتیب داده اند. می توان کارهای بیشتری انجام داد تا مردم بتوانند درک بهتری از این شهرک باستانی بشری و اهمیت این سایت برای تاریخ ایران داشته باشند.

destinationiran

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده