دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» جاذبه های گردشگری و تاریخی خانه های کاشان

جاذبه های گردشگری و تاریخی خانه های کاشان

داستان فراتر از خانه های تاریخی کاشان

بسیاری از مسافران خارجی اعزام سوالات و رزرو اتاق های هتل با اپراتورهای تور را آغاز کرده بودند. بسیاری از کشورهایی بوده اند که مسافران بین المللی در سالهای اخیر انتخاب ایران را متوقف کرده اند. برخی از کشورهای جدید به لیست طرفداران گردشگری ایران پیوسته اند. همه آنها تصمیم گرفته بودند که به دلیل دیدنی های تاریخی خود و همچنین مردم مهمان نواز به ایران سفر کنند.

بسیاری از بناهای تاریخی مکان های دیدنی میراث جهانی هستند و یا منتظرند که ثبت شوند یا ثبت شوند. بسیاری از مردم از دیدن مسافران بین المللی برای سفر به کشورهایشان ، خوشحال هستند.

حضور توریست ها بار دیگر در شهرهای ایران بسیار محسوس بوده است که مردم محلی از من درخواست تأیید کردند تا اطمینان حاصل شود که مشاهده آنها درست بوده است: "به نظر می رسد تعداد زیادی از گردشگران در این فصل به این شهر آمده اند. موافق نیستی؟ " البته آنها احتمالاً بهتر از من می دانستند زیرا آنها می توانستند ببینند كه چگونه ترافیك در شهرهایشان جریان دارد و چقدر اتوبوس های توریستی در محلات خود پارک كرده اند. با این حال ، این واقعیت است که بسیاری از آنها شروع به انتخاب ایران به عنوان مقصد سفر خود کردند.

به هر حال چندین نشانه وجود دارد که نشان می دهد گردشگری ایران این روزها رو به افزایش است و وضعیت گردشگری در کشور رو به بهبود است.

یکی از اولین شهرکهای قدیمی مردم باستان در فلات ایران در کاشان ، استان اصفهان بوده است. این موضوع با کشف تپه تاریخی سیکلک در داخل شهر فعلی کاشان برای ما مشخص شده است. به عبارت دیگر ، ساخت و ساز و معماری مفاهیم جدیدی برای ساکنان این شهر نیست. خانه های تاریخی کاشان که می خواهم معرفی کنم برخی از ساختمان های قرن 18 و 19 است که اخیراً برای بازدیدکنندگان کنجکاوی که از نکات ظریف فرهنگی در ساخت سازه های زنده ایران قدردانی می کنند ، مرمت شده اند.

در اواخر قرن 18 ، در نتیجه زلزله مرگبار ، بسیاری از سازه ها در کاشان فرو ریخت. این همچنین شامل کلیه بناهای شاه عباس اول ، پادشاه توانا صفوی که کاشان را بسیار دوست داشت ، بود. سپس در زمان عبدالرزاق خان فرماندار شهر ، بسیاری از بناها ساخته و بازسازی شدند. به همین دلیل بیشتر آنچه ما به عنوان خانه های تاریخی کاشان می شناسیم در اواخر قرن 18 و همچنین قرن 19 ساخته شده است.


همچنین ، زمان رونق تجارت خارجی ایران و روسیه دلیل دیگری بود که برخی از بازرگانان از این فرصت استفاده کردند و با این شریک تجاری جدید خارجی ایران ، معاملات مشابهی را وارد کردند. تعداد زیادی از آنها میوه و صنایع دستی را به روسیه صادر کردند و کالاهایی را که در ایران یافت نشد ، وارد کرد و محبوبیت زیادی پیدا کرد زیرا نیاز بسیار زیادی به آنها وجود داشت: سماور ، ساعت ، لوستر و غیره


بازرگانان مرفه برای خاموش کردن خواسته هایشان و متناسب با فرهنگ خود نیاز به خانه های بزرگتر و مجلل تری داشتند. بنابراین ، دانش و کارآیی معماران محلی به ثروت انباشته شده کمک کرده است تا شاهکارهایی بسازند که امروزه آنها را خانه های تاریخی کاشان می نامیم. آنها برخی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری ایران در حال حاضر.


ویژگی های مشترکی وجود دارد که در همه خانه های آنها یافت می شود. در مورد مصالح ساختمانی ، از آسان ترین مواد استفاده شده است: آجر برای ساخت سازه اصلی ، گل و لای برای عایق کاری و نما ، گچ برای تزئینات نما و داخلی ، آینه برای ساخت فضاهای داخلی (بخصوص سقف) بیشتر درهای چوبی زیبا و ضخیم برای محافظت و غیره

 بالای بی نظیر خانه تاریخی بروجردی کاشان با بادگیرها

فضاهای داخلی خانه های تاریخی کاشان برای اهداف خاص طراحی و مورد استفاده قرار گرفته بود. در ورودی های همه این خانه ها ، نمی توان فوراً قسمت داخلی خانه را دید. اول ، یک هشتی معمولاً در یک طرح هشت ضلعی وجود دارد که شما را از دو درب مختلف به دو قسمت اصلی خانه منتهی می کند:

بخش داخلی Andaruny

بخشی جداگانه از خانه است که توسط اعضای خانواده مورد استفاده قرار می گیرد و در آنجا می توانند آسایش و انزوا نهایی خود را از قسمت دیگر تشکیل دهند. از آنجا که این بازرگانان در خانه جلسات تجاری داشتند ، دوستانی که از آنها بازدید می کردند ، میهمانانی که از شهرهای دیگر و غیره می آیند ، اعضای خانواده آنها به حریم شخصی خود احتیاج داشتند که در آنجا نیازی به رعایت کد لباس اسلامی در مقابل غریبه ها نیست. پنجره دری (اتاقی با پنج درب که به حیاط داخلی نگاه می کند) در این بخش برای پیوستن خانواده در زمان وعده های غذایی و غیره بود.

 بخش بیرونی (بیرونی)

این قسمت از خانه می تواند بسیار بزرگ ، پیچیده و مجلل از یک ایوان جنوبی در جلوی بخشی به نام "شاه نشین" قرار داشته باشد. یعنی مکانی برای نشستن پادشاه ، بهترین قسمت خانه برای میهمانانی که شایسته پذیرایی در ظریف ترین قسمت ساختمان هستند.

یک بخش خدمتگزار نیز وجود دارد که می تواند ورودی مخصوص به خود را داشته باشد. آن را بندگان خدمت می کردند که به صاحبخانه خود خدمت می کردند. آنها خدمات خود را از این قسمت از خانه تهیه و ارائه می دادند. بنابراین ، آشپزخانه و انبار در این بخش قرار داشتند. آنها در آن منطقه اقامت گزیدند و زندگی کردند و هر زمان که خدماتشان لازم باشد در طرف های دیگر ظاهر می شدند.

 دکوراسیون سقف در خانه

علاوه بر این ، هیچ یک از این خانه ها دارای پنجره هایی نبودند که به بیرون نگاه می کنند. تمام پنجره ها داخل ساختمان و برخی به حیاط ها نگاه می کردند. این برای امنیت بیشتر و حفظ حریم خصوصی بود.

به دلیل نگه داشتن فضای داخلی در روزهای گرم تابستان و گرم و در روزها و شبهای بسیار سرد زمستان ، دیوارهای ضخیم ای با گل و نی عایق بندی شده بود. از این گذشته ، نشانگرها (بادگیرها) وجود دارند ، انبارها و زیرزمین ها خانه های تاریخی کاشان را ساخته اند تا از وجود مناطقی در داخل ساختمان با دمای خنک و دلپذیر در روزهای بسیار گرم تابستان استفاده کنند.

مشهورترین خانه های تاریخی کاشان

چندین ساختمان مسکونی قدیمی از قرن نوزدهم و بیستم در کاشان به جا مانده است. مشهورترین آنها:

خانه بروجردیها

صاحب این خانه یک تاجر بود که اقلامی را از بروجرد ، استان لرستان ، ایران آورده بود. بنابراین او را آقای بروجردی خواندند. نقاشی های قابل توجهی وجود دارد که زیر نظر کمال الملک ، هنرمند مشهور دولت قاجار در قرن 19 ساخته شده است.

خانه طباطبائی

این خانه نام خود را از بازرگان نطنز گرفته است که در ابتدا کار ساخت این ساختمان مسکونی را آغاز کرده بودند. معمار این بنا بعداً خانه بروجردی-هکتاری بنا کرد.

خانه عباسیان

این خانه در اواخر قرن 18 ساخته شده است و در پنج حیاط جداگانه که به هم پیوسته اند ساخته شده است. بعداً آنها کاملاً از هم جدا شدند در حالی که 5 خانواده مختلف در آنجا زندگی می کردند.

خانه آمری

این خانه دارای 7 حیاط است ، به این معنی که هفت خانواده مستقل می توانند در آن زندگی کنند. بیش از 80 اتاق در آن وجود دارد. بلندترین بادگیر تمام خانه های تاریخی کاشان را مشاهده خواهید کرد.

نیمی از روز را در خانه های تاریخی کاشان بگذرانید

اگر زمان کافی در شهر دارید و از مسافت طولانی به آنجا رسیده اید ، کاملا ارزش آن را دارد که به کاشان بروید و خانه های قدیمی آن را گشت و گذار کنید. ممکن است در شهرهای مختلف ایران ساختمانهای منفردی مشابه پیدا کنید اما داشتن چندین خانه مانند این در یک محله در یک شهر با این کیفیت و استاندارد ساخت و دکوراسیون بی نظیر است.

چه در ایران سفر کنید و چه در یک شب در این شهر بمانید ، حتماً در صورت امکان نیمی از روز را برای کاوش در خانه های تاریخی کاشان اختصاص دهید. حتی برخی از آنها به هتلهایی تبدیل شده اند که می توانید در آن اقامت کنید و احساس کنید که زندگی در یکی از این ساختمان های مسکونی چگونه بوده است.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده