دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» تهدیدات اکوسیستم های تالاب در کل جهان چیست؟

تهدیدات اکوسیستم های تالاب در کل جهان چیست؟

چرا سدها تهدیدی برای اکوسیستم های تالاب هستند؟

زه‌کشی تالاب‌ها برای ایجاد فضا برای کشاورزی یا کارهای ساختمانی یکی از بزرگترین تهدیدها برای چنین مناطقی است.

مانند سایر زیستگاه ها، تالاب ها نیز از تغییرات محیطی ناشی از تغییرات آب و هوایی رنج می برند.

اغلب، تالاب ها به عنوان محل تخلیه زباله های صنعتی، زباله های خانگی یا فاضلاب در نظر گرفته می شوند.

به عبارت ساده تر، تالاب منطقه ای از زمین است که از آب اشباع شده است. مرداب‌ها، باتلاق‌ها، دلتاها، گل‌زارها و غیره، همگی به عنوان تالاب‌ها واجد شرایط هستند. پوشش گیاهی موجود در چنین تالاب هایی به طور خاص برای زنده ماندن در خاک هیدریک چنین مناطقی سازگار است. تالاب ها در هر قاره ای یافت می شوند. برخی از بزرگترین تالاب ها جنگل حرا سانداربانس در دلتای گانگا-براهماپوترا، حوضه رودخانه آمازون و پانتانال هستند. امروزه تالاب ها در سراسر جهان در معرض تهدیدات بسیاری قرار دارند. در زیر به آنها اشاره شده است:

چه چیزی باعث از بین رفتن تالاب ها می شود؟

تالاب ها برای فعالیت های کشاورزی و ساختمانی تخلیه می شوند

زه‌کشی تالاب‌ها برای ایجاد فضا برای کشاورزی یا کارهای ساختمانی یکی از بزرگترین تهدیدها برای چنین مناطقی است. تالاب ها اغلب به عنوان زمین های بایر در نظر گرفته می شوند و هیچ فکر دیگری برای زهکشی زمین و پاکسازی پوشش گیاهی آن برای رفع نیاز مردم انجام نمی شود. تأسیسات گردشگری نیز اغلب با زهکشی تالاب ها ساخته می شوند. چنین فعالیت هایی اکوسیستم را تخریب می کند و ما را از مزایای حاصل از تالاب ها محروم می کند.معرفی گونه های مهاجم می تواند به اکوسیستم تالاب آسیب برساند

مانند هر اکوسیستم، وجود گونه ها در تالاب ها نیز به تعادل ظریف طبیعت بستگی دارد. با این حال، هنگامی که گونه های غیر بومی معرفی شده توسط انسان به چنین اکوسیستم هایی حمله می کنند، ممکن است منجر به عدم تعادل در سیستم موجود شود. چنین گونه هایی برای منابع طبیعی با گونه های بومی رقابت می کنند. هنگامی که یک گونه بومی در نتیجه این رقابت شروع به مرگ می کند، کل چرخه غذایی اکوسیستم مختل می شود.

آلودگی گیاهان و جانوران تالاب ها را از بین می برد

تالاب ها به عنوان واحدهای تصفیه آب طبیعی در نظر گرفته می شوند. آب آلوده ای که وارد تالاب می شود با خروج از تالاب تصفیه می شود. آلاینده ها یا در کف تالاب رسوب می کنند یا به شکل مواد مغذی توسط گیاهانی که در چنین زیستگاه هایی رشد می کنند جذب می شوند. با این حال، زمانی که غلظت آلاینده‌ها از سطح اشباع عبور می‌کند و آلودگی‌های سمی بیشتری از طریق آب وارد تالاب‌ها می‌شوند، گونه‌های موجود در منطقه برای بقا تلاش می‌کنند. اغلب، تالاب ها به عنوان محل تخلیه زباله های صنعتی، زباله های خانگی یا فاضلاب در نظر گرفته می شوند. نرخ بالای آلودگی در چنین تالاب هایی باعث از بین رفتن گیاهان و جانوران و در نتیجه تخریب زیستگاه تالاب می شود.

تغییرات اقلیمی زیستگاه های تالاب را از بین می برد

مانند سایر زیستگاه ها، تالاب ها نیز از تغییرات محیطی ناشی از تغییرات آب و هوایی رنج می برند. در مکان هایی که افزایش دما سطح دریاها را بالا می برد، تالاب های ساحلی زیر آب غرق می شوند. در جاهایی که دمای بالاتر باعث خشکسالی می شود، تالاب ها نیز در حال خشک شدن هستند. بنابراین، تالاب ها هم به دلیل سطح آب بالاتر و هم پایین تر ناشی از تأثیرات مختلف تغییرات آب و هوایی در نقاط مختلف جهان در حال از بین رفتن هستند.

ساخت سدها جریان آب به تالاب ها را تغییر می دهد

ساخت سد تاثیر زیادی بر محیط زیست محل ساخت آن دارد. سدها جریان طبیعی رودخانه را برای رفع نیازهای انسان تغییر می دهند. با این حال، چنین تغییراتی در جریان رودخانه باعث ایجاد اختلالات بزرگ در اکوسیستم های وابسته به رودخانه می شود. مناطق تالاب مانند باتلاق ها، مرداب ها و غیره ممکن است به دلیل ساخت سدها از جریان آب کمتر یا بیشتر از حد معمول رنج ببرند. بنابراین سدها این قدرت را دارند که به اکوسیستم های تالاب آسیب دائمی وارد کنند.

چرا باید از تالاب ها محافظت کنیم؟

تالاب ها اثرات مفیدی بر محیط زیست دارند. تالاب های ساحلی از سکونتگاه های کنار ساحل در برابر موج های طوفان و امواج جزر و مدی محافظت می کنند. تالاب ها اثرات سیل را تعدیل می کنند و به تصفیه آب کمک می کنند. این گونه اکوسیستم ها از نظر اقتصادی نیز مفید بوده و منبع سوخت، گیاهان دارویی، ماهی و غیره می باشند. بنابراین با توجه به این مزایای تالاب ها، حفاظت از آنها در برابر تهدیدات فوق حائز اهمیت است.

در بسیاری از نقاط جهان، اهمیت زیستگاه های تالاب به رسمیت شناخته شده است و چنین مناطقی مورد حمایت قرار گرفته اند. بهره برداری از این گونه اکوسیستم ها اکیدا ممنوع شده است. با این حال، تالاب ها در بسیاری از نقاط دیگر جهان همچنان با تهدید روبرو هستند و نیاز به حفاظت فوری دارند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده