دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» پیشبرد ایمنی جهانی محتوای دیجیتال و فن آوری

پیشبرد ایمنی جهانی محتوای دیجیتال و فن آوری

انواع فناوری چیست؟

فناوری بخش اصلی زندگی روزمره ما را به خود اختصاص می دهد. ما در 5 سال گذشته نسبت به 2 دهه گذشته پیشرفت بیشتری از نظر فناوری داشته ایم. با توجه به پیشرفت سریع آن و تسخیر فناوری در همه زمینه ها، اعم از آموزش، مراقبت های بهداشتی، ساخت و ساز، بانکداری و سرگرمی، همه یک سوال را می پرسند - فناوری چیست و برخی از پیشرفت های فناوری در زمان امروز چیست؟ فناوری به کارگیری دانش علمی برای آسانتر و راحتتر کردن عملیات مختلف است. انبوهی از فناوریها در زمینه های مختلف وجود دارند که برای کاربردهایشان قابل توجه هستند. 


اطلاعات سرگرمی به فعالیت انتقال اشکال مختلف اطلاعات به مخاطبان در بسترهای خاص، به شیوه ای سرگرم کننده یا به عنوان اطلاعاتی در مورد دنیای سرگرمی اشاره دارد. تریستان لوئیس، نویسنده و فعال اینترنتی، سه بعد رسانه را تعیین کرد که هر بعد نشان دهنده مقیاسی از مخالفان است: سرگرمی در مقابل اطلاعات و خرید مستقیم در مقابل اطلاعات یارانه ای؛ و اطلاعات تولید انبوه در مقابل اطلاعات حرفه ای تولید شده توسط رسانه ها و اطلاعات سرگرمی هم چنین می تواند به سرگرمی در محتوای آموزشی یا آندراگوژیک، گزارش خبری هیجان‌انگیز یا مبتنی بر ترس، یا گزارش سرگرمی و شایعات اشاره کند.



MacGPT: هر آنچه که باید بدانید - نکات حرفه ای هوش مصنوعی مطلب مرتبط MacGPT: هر آنچه که باید بدانید - نکات حرفه ای هوش مصنوعی

پیشبرد ایمنی دیجیتال جهانی ابتکاری است که بر راه حل هایی برای مقابله با انتشار محتوای مضر آنلاین تمرکز دارد. محتوای آنلاین این قدرت را دارد که بر ذهن ها تأثیر بگذارد، اقدامات را تحریک کند و ساختار جامعه را شکل دهد. آنچه در اینترنت پست و به اشتراک گذاشته میشود به طور قابل توجهی افزایش یافته است، که منجر به سوالاتی در مورد چگونگی کاهش انتشار محتوای مضر، به ویژه در شبکه های اجتماعی، موتورهای جستجو، سرویس های جریان، و سایر موارد در یک اکوسیستم لایه لایه اینترنت شده است. هدف این ابتکار کشف راه حل هایی برای پیشبرد صنعت و پیشرفت نظارتی در حوزه ایمنی محتوای دیجیتال است. در نظر گرفتن و توسعه بیشتر نتایج ابتکارات قبلی و فعلی در مورد موضوع.


دربخش بعدی مجموعه‌ای از فناوری‌ ها، معنای آنها و اینکه چگونه زندگی را آسان‌تر می‌کنند، خواهید دید. 

برای امتحانات ورودی IIT با دوره های تخصصی IIT Simplilearn آماده شوید . مزیت رقابتی مورد نیاز برای برتری را به دست آورید.



انواع فناوری

1. هوش مصنوعی

هوش مصنوعی شبیه سازی هوش انسان توسط سیستم های کامپیوتری و سایر ماشین ها با هدف انجام وظایف سطح بالاتری است که به هوش انسانی نیاز دارد و معمولا توسط انسان انجام می شود.

دستیارهای هوشمند در دستگاه‌های ما، مانند سیری، دستیار گوگل و الکسا، برخی از محبوب‌ترین نمونه‌ های هوش مصنوعی هستند. دانشمندان تلاش‌های مستمری برای بهبود فناوری هوش مصنوعی انجام می‌دهند و آن را تا حد امکان به هوش انسانی نزدیک می‌کنند.


2. فناوری اطلاعات

فناوری اطلاعات که با نام IT نیز شناخته می‌شود، شامل استفاده از سیستم‌های کامپیوتری - سخت‌افزار و نرم‌افزار - و ارتباطات راه دور به منظور ذخیره، ارسال و بازیابی اطلاعات است. این فناوری کاربردهای خود را در حل چالش های تجاری می یابد و به ساده سازی فرآیندهای سازمانی کمک می کند.برخی از نمونه های قابل توجه فناوری اطلاعات عبارتند از نرم افزار مدیریت عملکرد، نرم افزار مدیریت محتوا و تجهیزات تلفن و رادیو.


3. فناوری فضایی

فناوری فضایی زمینه ای است که به دانشمندان فضایی کمک می کند تا اکتشافات فضایی، پروازهای فضایی و رصد زمین را برنامه ریزی و اجرا کنند. این عمدتا برای ارتباطات و ناوبری و برای حمایت از فعالیت های انسان در خارج از جو زمین استفاده می شود. تلسکوپ‌ها، سیستم‌های جی‌پی‌اس، رادیو و تصویربرداری، مدیریت ترافیک فضایی، و ماهواره‌های مدار پایین زمین، برخی از برجسته‌ترین کمک‌ های فناوری فضایی در انجام اکتشافات فضایی هستند.


4. فن آوری سرگرمی

هدف فناوری سرگرمی ارائه تجربیات سرگرمی بهتر به کاربران از طریق استفاده از علم و فناوری است.این به زیر شاخه های مختلف صنعت سرگرمی مانند تلویزیون، بازی، تبلیغات، استریم، انیمیشن و غیره پاسخ میدهد.برخی از نمونه‌های رایج فناوری سرگرمی که برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرند عبارتند از واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، محیط‌های تعاملی، اتوماسیون، شبیه‌سازی و مناطق سمعی و بصری.


5. فناوری پزشکی

فناوری پزشکی به ارزیابی‌های بهداشتی کارآمدتر و دقیق‌تر، تشخیص، مدیریت بیماری‌های سلامت و درمان، همراه با مفاهیم در زمینه فارماکولوژی کمک میکند. فناوری پزشکی از طریق تکنیک هایی مانند جراحی رباتیک،دستگاه های درمانی، بیومتریک و تصویربرداری تشخیصی جایگاه برجسته ای در صنعت مراقبت های بهداشتی دارد.


6. فناوری عملیاتی

فناوری عملیاتی که عموماً به عنوان OT شناخته می شود، استفاده از نرم افزار و سخت افزار برای کنترل تجهیزات صنعتی به منظور انجام اقدامات امنیتی است. این فناوری امکان نظارت، کنترل و تشخیص تغییرات در فرآیندها، دستگاه ها و رویدادهای شبکه های صنعتی را فراهم می کند.سیستم های کنترل حریق، مکانیسم های کنترل دسترسی فیزیکی و سیستم های مدیریت ساختمان نمونه هایی از فناوری عملیاتی هستند که در تجهیزات صنعتی و ساختمانی مفید هستند.


7. فناوری کمکی

فناوری کمکی باعث می شود فعالیت های روزانه مختلف مانند حمام کردن، راه رفتن، شنیدن، حرکت و بالا رفتن از پله ها راحت باشد. این فناوری گسترده ترین کاربرد را برای افراد دارای معلولیت دارد، بنابر این با هدف بهبود کیفیت زندگی آنها. برخی از رایج‌ترین و پرکاربردترین فناوری‌های کمکی شامل دست‌ ها و بازوهای مصنوعی، ویلچر، واکر و عصا هستند.


8. فناوری ارتباطات

تلاقی اطلاعات و ارتباطات، فناوری ارتباطات با انتقال اطلاعات در قالب پیام در بین ماشین ها و افراد سروکار دارد. به فرآیند تصمیم گیری و حل مشکلات در افراد کمک می کند.فناوری ارتباطات در زمان‌های اخیر پیشرفت‌های بزرگی داشته است، برخی از نمونه‌های این فناوری دستیاران مجازی، پلتفرم‌های رسانه‌ های اجتماعی، Wi-Fi و بلوتوث هستند.


9. فناوری مهمان نداری

این فناوری به تعامل با مشتری در بخش مهمان نداری با استفاده از زیرساخت‌های فناوری مانند نرم‌ افزار و وسایل شبکه کمک می‌کند. کاربردهای مختلفی دارد، مانند رزرو کردن، ارائه کمک به زبان‌های مختلف با استفاده از ماشین‌ها، و سایر زمینه‌هایی که در آن کمک‌های خارج از سایت را تسهیل می‌کند تا راحتی را به تعامل با مشتری اضافه کند.


10. هوش فوق العاده

استفاده از هوش مصنوعی و سیستم های کامپیوتری برای تسهیل بهبود زندگی انسان ها ابرهوش نامیده می شود. این شکل از فناوری جایگزین عملیات های مختلفی می شود که در غیر این صورت انسان باید به صورت دستی انجام دهد. برخی از نمونه‌های ابر هوش عبارتند از ربات‌های گفتگو، عوامل مجازی، و اتومبیل‌های خودران و غیره.



11. فناوری کسب و کار

کاربرد فناوری و علم برای ارائه کمک های سطح بالا در فعالیت های تجاری به عنوان فناوری کسب و کار شناخته می شود. این فناوری دامنه بسیار گسترده‌ای دارد که در حوزه‌های مختلف مدیریت کسب‌وکار از جمله فناوری اطلاعات، بازاریابی دیجیتال، مدیریت داده‌ها و فناوری تجارت الکترونیکی نفوذ می‌کند.


12. فناوری کشاورزی

فناوری کشاورزی به جایگزینی بسیاری از عملیات دستی در کشاورزی کمک می کند که اغلب با کمک علم می توانند پیچیده و وقت گیر باشند. کشاورزانی که تولید و مدیریت کشاورزی در مقیاس بزرگ را انجام می دهند اغلب به فناوری کشاورزی مدرن مجهز هستند، مانند ماشین هایی که به تنظیم دما و رطوبت و فناوری های GPS کمک می کنند.


13. فناوری رباتیک

ترکیبی از علم و ریاضیات، فناوری رباتیک با توسعه ماشین‌ها و نرم‌افزارها برای تولید ربات‌های هوشمند مرتبط است. چنین ربات هایی در صنایع مختلف دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از صنایعی که بطور گسترده از این فناوری استفاده می کند، مراقبت های بهداشتی است که پیامدهای رباتیک پزشکی بسیار مفیدی دارد.


14. فناوری آموزشی

EdTech یا فناوری آموزشی، با پیشرفت هایی مانند آموزش مبتنی بر رایانه، ابزارهای یادگیری تعاملی، سیستمهای سمعی و بصری و منابع یادگیری آنلاین، فرآیندهای آموزش و یادگیری را متحول کرده است و هدف فناوری آموزشی، بهبود فرآیند یادگیری با جایگزینی یا تکمیل رویکردهای سنتی تر با ابزارهای علمی و فناوری است.


15. فناوری محصولات و مواد غذایی

هدف فناوری محصولات و مواد غذایی بهبود و خودکارسازی عملیاتهای مختلف تولید در صنایع غذایی است که برای مشاغل مواد غذایی درگیر در تولید انبوه بسیار سودمند است. خواه اتوماسیون تولید یک محصول غذایی باشد یا آزمایش و کنترل کیفیت، انواع مختلفی از ماشین آلات در فرآیند تولید مواد غذایی دخیل هستند - همه اینها به لطف فناوری محصولات غذایی است.


16. فناوری معماری

امروزه معماری بسیار فراتر از فرآیند صرف طراحی سازه است. این شامل ساختمان های سازگار با محیط زیست، رویکردهای صرفه جویی در فضا، ساختمانهای سبز و بسیاری موارد دیگر است. فناوری معماری ، در حالی که به معماران در فرآیندهای طراحی مرسوم‌تر کمک می‌کند، همچنین به ایجاد راه‌های بهتری برای معماران برای درک عناصر مختلف طراحی و ملاحظات جغرافیایی و ایجاد مدل‌های پایدار و عملی گسترش می‌یابد. برخی از نمونه‌های فناوری معماری عبارتند از: مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM)، رندرها، طراحی مولد، چاپ سه بعدی و اینترنت اشیا.


17. تکنولوژی ساخت و ساز

صنعت ساخت و ساز از فناوری ساخت و ساز سود زیادی می برد که کاربرد سیستم ها و نرم افزارهای کامپیوتری در فرآیندهای ساخت و ساز است.در حالیکه سطح مشخصی از همپوشانی با فناوری معماری دارد، برخی از انواع رایج کمک‌های فن‌آوری مورد استفاده در ساخت‌وساز عبارتند از هواپیماهای بدون سرنشین، واقعیت مجازی، برنامه‌های جمع‌آوری داده‌ها و اشکال مختلف هوش مصنوعی برای خودکار کردن فرآیندهای خاص.


18. فناوری بلاک چین

فناوری بلاک چین یک سیستم پولی مبتنی بر وب است که امکان رمزگذاری اطلاعات را فراهم میکند.در حالیکه در ابتدا برای دارایی های دیجیتال ایجاد شد، این فناوری در حال حاضر برای ایجاد برنامه ها

کاربردی برای بورس های آنلاین و حتی سایت های رسانه های اجتماعی استفاده می شود.


19. فناوری هوافضا

فناوری هوافضا یکی از مهم ترین پیشرفت های فناوری است که در زمینه پروازهای فضایی، مهندسی هوافضا و طراحی هواپیما کاربرد دارد. با ظهور این فناوری، ما به روش‌های نوآورانه برای استفاده از فناوری فضایی و توسعه قطعاتی که کارآمدتر هستند، مانند بال‌های فضاپیماها و هواپیماها با دقت و دقت بالایی دسترسی داریم.


20. فناوری زیست محیطی

با توجه به نیاز روز به حفظ منابع و اکوسیستم ما، فناوری زیست محیطی تمرکز قابل توجهی پیدا کرده است که شامل استفاده از دانش علمی و تکنیک هایی است که به بهبود محیط زیست کمک میکند.

برخی از نمونه های متداول فناوری زیست محیطی عبارتند از توربین های بادی، پنل های خورشیدی، تصفیه کننده های فاضلاب و فتوولتائیک.



21. بیوتکنولوژی

بیوتکنولوژی با استفاده از موجودات زنده برای ایجاد انواع مختلف محصولات سروکار دارد. این مبتنی بر زیست شناسی است و از فرآیندهای بیوشیمیایی و سلولی برای دستیابی به فناوری ها استفاده می کند. هدف بیوتکنولوژی بهبود زندگی ماست. برخی از فرآیندهای بیوتکنولوژیکی امروزی مهندسی ژنتیک، سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت، تراریخته و شبیه‌سازی DNA و غیره هستند.


22. فناوری خودرو

فناوری خودرو شامل توسعه وسیله نقلیه است، که در آن بخش‌های داخلی خودروها و هواپیماها هر از گاهی برای بهبود کارایی ارتقا می‌یابند. همچنین هدف آن کاهش انتشار کربن و در عین حال افزایش راحتی خودرو و برخی از فناوریهای قابل توجه خودرو عبارتند از حسگرهای پارک، سیستمهای جلوگیری از برخورد و جدیدترین پیشرفت‌ها خودروهای بدون راننده.


23. فناوری علوم پزشکی قانونی

یک حوزه مهم برای افزودن دقت بیشتر عدالت کیفری، فناوری علوم پزشکی قانونی به شناسایی حقایق

در فرآیند تحقیق با کمک دانش علمی پیرامون عناصر شواهد کمک میکند. تجزیه و تحلیل اثر انگشت، پروفایل DNA و بازسازی صورت برخی از برجسته ترین گام ها در فناوری علوم پزشکی قانونی هستند.


24. فن آوری نظامی

هدف فناوری نظامی ایجاد ابزار، سلاح و تجهیزات بهتر برای تجهیز بهتر پرسنل نظامی برای جنگ است. با سرمایه گذاری سنگین و نیاز کشورها به برتری بر یکدیگر، برخی از پیشرفت های فناورانه قابل توجه در این زمینه شامل سلاح های هسته ای، تجهیزات راداری و اسلحه ها و موشک های پیشرفته است.


25. فناوری ورزشی

فن آوری ورزشی استفاده از دانش علمی برای طراحی و پیاده سازی فناوریهای ورزشی است. این فناوری با تکنیک‌های آموزشی نوآورانه و طراحی محیط رقابتی بهتر به ورزش به سطح بعدی کمک کرده است. کمک داور ویدیویی، پهپادهای پرنده، حرکات دوربین و ردیاب های لبه از جمله محبوب ترین و پرکاربرد ترین فناوری ها در ورزش هستند.


26. فناوری مهندسی برق

EET یا فناوری مهندسی برق، علم و اصول مهندسی برق را برای بهبود طراحی، نصب، بهره برداری و نگهداری سیستم های الکتریکی ترکیب می کند. برخی از محصولات EET عبارتند از: خطوط انتقال، سیستم های روشنایی، ژنراتورهای نیروگاهی، میکروسنسورها و نانوحسگرها.


27. فناوری چاپ سه بعدی

فناوری پرینت سه بعدی کار چاپ سه بعدی اشیاء را دست یافتنی و کارآمدتر می کند. یکی از برجسته ترین فناوری ها برای این منظور نرم افزار CAD است که به طراحی شی کمک می کند و سپس برای ایجاد شی وارد چاپگر می شود.


28. فناوری کوانتومی

فناوری کوانتومی یکی از زیرشاخه‌های فیزیک است که کاربردهای مختلفی در زمینه‌هایی مانند فناوری ارتباطات، حسگرهای الکتریکی و مغناطیسی، محاسبات کوانتومی، مدل‌سازی، مترولوژی و رمزنگاری دارد.


29. فناوری صنعتی و تولیدی

این شکل از فناوری به بهبود فرآیندها و عملیات صنعتی و تولیدی با تکنیک های علمی کمک می کند.

برخی از پیشرفت های رایج تکنولوژی در این زمینه عبارتند از: ماشین های خودکار، کوره های بزرگ و کارآمد، سیستم های تسمه نقاله و ماشین های فرز CNC.


30. فناوری دریایی

فناوری دریایی به ارائه تجهیزات پیچیده برای استفاده ایمن، حفاظت و مداخله در محیط های دریایی کمک می کند. مدیریت دیجیتال مسیر کشتی‌ها، سیستم‌های کنترل یکپارچه، فناوری دفاع هوشمند و اینترنت اشیاء در کشتی‌ها از پرکاربردترین فناوری‌های مدرن دریایی هستند.


نتیجه

امیدواریم این مقاله در ارم بلاگ بتواند درک درستی از انواع مختلف فناوری به شما بدهد. 


شیرین میرکرمی مجله ارم بلاگ

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده