دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» چه چیزی باعث باران اسیدی می شود؟

چه چیزی باعث باران اسیدی می شود؟

آیا باران اسیدی خطرناک است؟

شما ممکن است فردی باشید که به محیط زیست اهمیت زیادی می دهید. همه می توانند تغییرات مثبتی مانند استفاده کمتر از پلاستیک، بازیافت و صرفه جویی در آب ایجاد کنند. برخی از مشکلات بزرگتر از آن هستند که تنها چند نفر بتوانند آن را حل کنند. این مسائل نیازمند سیاست های جهانی و مقررات صنعتی است. بیایید با هم به یک مسئله بزرگ که به دلیل تغییرات جهانی بهبود یافته است - باران اسیدی نگاه کنیم.


باران اسیدی ترسناک به نظر می رسد. آیا وقتی بیرون زیر باران بازی می کنیم اسید روی ما می ریزد؟ نه دقیقا. اسیدیته را در مقیاس pH اندازه گیری می کنیم. اندازه گیری هفت خط پایه است. هر چیزی زیر هفت اسیدی است . هر چیزی بالاتر از هفت قلیایی است که به عنوان پایه نیز شناخته می شود. بارانی که ما «تمیز» می‌دانیم دارای pH 5.6 است. میزان بارش در نیمکره شمالی در حال حاضر بین چهار تا هفت است.


مردم بیش از 150 سال است که باران اسیدی را مشاهده کرده اند. رابرت آنگوس اسمیت، دانشمند اسکاتلندی، اولین کسی بود که سطوح اسیدی بالاتر از حد انتظار را در باران مشاهده کرد. او سطح باران اسیدی را در اروپا در دهه 1850 مطالعه کرد. بسیاری از نقاط جهان شاهد رشد در صنایع بودند. 


چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟ مطلب مرتبط چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟

برخی چیزها در طبیعت می توانند باعث باران اسیدی شوند. فوران آتشفشان کمک می کند. بزرگترین مشکلات ساخته دست بشر است. کارخانه ها و نیروگاه هایی که زغال سنگ می سوزانند بزرگترین متخلفان هستند. آلایندگی خودرو همچنان یک مشکل است. آنها گازهایی مانند اکسیدهای نیتروژن و دی اکسید گوگرد تولید می کنند. این گازها وقتی با آب موجود در ابرها ترکیب می شوند، اسیدهای سولفوریک و نیتریک را تشکیل می دهند .


اصطلاح فنی باران اسیدی رسوب اسیدی است . در طی رسوب ، اسید از جو به سطح زمین حرکت می کند. همه اشکال بارندگی می توانند اسیدی باشند : باران، برف، برف، تگرگ، نم نم نم نم باران ومه اسید همچنین می تواند توسط ذرات خشک و گازها حرکت کند . دیدن اینها می تواند سخت باشد. مشکل اسید می تواند گسترش یابد زیرا باد می تواند ابرها را صدها مایل قبل از رها کردن باران حمل کند.


پس باران اسیدی چقدر مشکل ساز است؟ آیا این خطرناک است؟ در دهه 1970، اثرات باران اسیدی آشکار بود. دریاچه های سرتاسر جهان شفاف شدند. آنچه زیبا به نظر می رسید نشانه ای بود که تمام زندگی در دریاچه از بین رفته است. تعداد زیادی ماهی در حال مردن بودند. مردم در سراسر جهان ماهی های تغییر شکل یافته و حیوانات آبزی را کشف کردند. جنگل ها دارای تعداد فزاینده ای از درختان مرده و در حال مرگ بودند.


باران اسیدی درختان، گیاهان و حیوانات را تحت تأثیر قرار میدهد. اطراف آنها نیز آسیب میبیند.زنجیره های غذایی مختل می شوند. خاکی که باران را جذب می کند مواد سمی آزاد می کند. گیاهان، حیوانات و منابع آب همگی اثرات منفی نشان می دهند.


در مورد انسان ها چطور؟ آیا باران اسیدی برای ما مشکل دارد؟ باران اسیدی به طور غیرمستقیم بر سلامت انسان تأثیر گذاشته است. رسوب خشک آلاینده ها می تواند آسم، برونشیت و سایر مشکلات قلبی و ریوی را بدتر کند. اگر منابع آب آشامیدنی بیش از حد اسیدی یا خیلی باز باشند، درمان موثر آن دشوار است . باران اسیدی به محصولات غذایی نیز آسیب می رساند.


در حالی که مستقیماً با سلامتی مرتبط نیست، ما باران اسیدی را برای تسریع اثرات طبیعی هواشناسی مقصر می‌دانیم. مجسمه هایی که در معرض عوامل جوی قرار می گیرند فرسوده می شوند. با باران اسیدی، آثار هنری سنگی و بناهای تاریخی سریعتر از بین می روند. ساختمان‌هایی که با سنگ آهک یا مرمر ساخته شده‌اند نشانه‌هایی از زوال سریع‌تر را نشان می‌دهند.


با شروع دهه 1980، مردم سیاستهایی را برای پاکسازی آلودگی باران اسیدی تصویب کردند . از طریق تلاش‌هایی در سراسر جهان، کشورها موفق به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای که باعث باران اسیدی می‌شوند، شدند. دانشمندان می گویند مقداری از باران در ایالات متحده نیمی از اسیدی بودن آن در دهه است. دانشمندان به نظارت بر باران اسیدی ادامه می دهند. کشاورزی در حال حاضر یک نگرانی برای باران اسیدی است. جهان طبیعی نشانه هایی از بهبودی را نشان می دهد.چه تأثیری می توانید بر کنترل باران اسیدی داشته باشید؟ در حال حاضر چه کاری انجام می دهید که به تغییر محیط کمک می کند؟



آن را امتحان کنید

همانطور که خواندید، باران اسیدی اثرات گسترده ای در جهان دارد. اگر میخواهید در مورد برخی از این مسائل بیشتر بدانید، این فعالیت ها را امتحان کنید!شما به تازگی یاد گرفتید که باران اسیدی می تواند در زنجیره های غذایی مشکلاتی ایجاد کند. با استفاده از چند ایده از این درس موسسه اسمیتسونیان ، از مواد هنری که دارید استفاده کنیدو یک زنجیره غذایی بکشید.به این فکر کنید که چگونه باران اسیدی می تواند زنجیره شما را بشکند. یک پاراگراف بنویسید که این گسست چه تاثیراتی می تواند بر سایر قسمت های زنجیره داشته باشد. نقاشی و نوشته خود را با دوستان و خانواده به اشتراک بگذارید و در مورد اینکه چرا کاری را که انجام داده اید نوشتید بحث کنید. 


آیا دوست دارید در آینده در حل مشکلات زیست محیطی مشارکت داشته باشید؟ شاید قبلاً ایده هایی در مورد چگونگی کاهش آلودگی که باعث باران اسیدی میشود، داشته باشید. از یک الگویCanva برای توضیح ایده ای که برای کاهش آلودگی دارید و اینکه مردم در سراسر جهان چگونه می توانند آن را عملی کنند، توضیح دهید. 


راه حل های خود را با دوستان و خانواده در میان بگذارید! در حال حاضر چه کاری انجام میدهید که به کاهش آلودگی کمک میکند؟ آیا هنگام خروج از اتاق چراغ ها را خاموش می کنید؟ به جای اینکه یک بزرگسال شما را وادار به رانندگی کنید، برای انجام کارهایتان از دوچرخه استفاده کنید؟ پوستری درست کنید که نشان دهنده حرکات مثبتی است که هر روز برای محیط زیست انجام میدهید. (از این نمودار و پیشنهادات اداره ملی اقیانوسی و جوی برای شروع استفاده کنید.) با دوستان و خانواده به اشتراک بگذارید و پیمانی ایجاد کنید که می توانید از آن برای متقاعد کردن دیگران برای انتخاب گزینه های زیست محیطی خوب استفاده کنید.


چه چیزی باعث باران اسیدی می شود؟

بیشتر اسیدها از نیروگاه‌هایی که زغال‌سنگ، نفت وسایر سوختهای فسیلی را برای تولید برق می‌سوزانند و هم چنین از اگزوز خودروهای بنزینی سرچشمه می گیرند. دی اکسید گوگرد و اکسیدهای نیتروژن می توانند به اتمسفر بالا بروند. هنگامی که گازهای گلخانه ای با بارش ترکیب میشوند،

به اسیدهای سولفوریک و نیتریک مضر تبدیل می شوند. گاهی اوقات، زمین به طور طبیعی دی اکسید گوگرد و اکسیدهای نیتروژن آزاد می کند، مانند زمانیکه یک آتشفشان یا آبفشان فوران می کند. اسید های تولید شده در باران اسیدی می توانند در نزدیکی منبع اصلی آلودگی قرار گیرند. بادها همچنین می توانند گرد و غبار آلوده را در اتمسفر دورتر بیاورند و در آنجا سقوط کنند و مناطق بیشتری را بپوشانند.


آیا باران اسیدی می تواند به شما آسیب برساند؟

آره. اما این خطر از شنا کردن در دریاچه حاوی باران اسیدی یا خیس شدن از قطرات باران نیست و آسیب ناشی از تنفس ذرات ناشی از باران اسیدی است.

اگر در معرض غلظت های بالای اسید نیتریک و سولفوریک باشید - به ویژه در طول زمان - می تواند این مشکلات را ایجاد کند:

تحریک چشم، پوست و غشاهای مخاطی می تواند در اثر تماس با یک یا هر دو اسید ایجاد شود.

مایع در ریه ها یا ادم ریوی ممکن است در صورت تنفس اسید نیتریک اتفاق بیفتد.

فرسایش دندان. هر دو اسید می توانند مینای دندان را از بین ببرند.

ترکیبات آزاد شده از سوزاندن سوخت های فسیلی (قبل از تبدیل شدن به اسید) می توانند باعث ایجاد موارد زیر شوند:

بیماری های تنفسی مانند برونشیت مزمن ، ذات الریه و آسم . (مواد شیمیایی باران اسیدی نیز می توانند بیماری های تنفسی موجود را بدتر کنند.)

مشکلات قلبی عروقی ، مانند بدتر شدن بیماری قلبی موجود.

وزن کم هنگام تولد، که ممکن است بر رشد و تکامل کودک تأثیر بگذارد.

سرطان ریه. آلودگی می تواند باعث جهش سلولی شود که می تواند سرطانی شود.


آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟ مطلب مرتبط آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟


باران اسیدی چگونه بر محیط زیست تأثیر می گذارد؟

باران اسیدی نه تنها می تواند به سلامت انسان آسیب برساند، بلکه به دریاچه ها، گیاهان و ساختمان های ما نیز آسیب می رساند.

خاک. به طور کلی، سنگ آهک (یک پایه) در زمین به خنثی کردن اسید کمک می کند. اما باران اسیدی می تواند خاکی را که حاوی سنگ آهک زیادی نیست، تحت تاثیر قرار دهد. همچنین، مواد شیمیایی می توانند به داخل آب زیرزمینی نفوذ کنند. این می تواند آبراه های اصلی را نیز اسیدی کند.

آب سطحی. باران اسیدی می تواند به داخل بدنه آبی مانند دریاچه یا اقیانوس ببارد. ممکن است در آب‌هایی که زیاد حرکت نمی‌کنند، مانند برکه‌ها، بیشتر جمع شود. با گذشت زمان، می تواند تعادل pH آب را تغییر دهد.

حیوانات . باران اسیدی می تواند گیاهان و حیواناتی را که به آب آلوده متکی هستند، تحت تاثیر قرار دهد. این به نوبه خود بر حیوانات بزرگتری که از آنها تغذیه می کنند تأثیر می گذارد. نتیجه: ممکن است غذاهای ما آلوده باشند.

گیاهان و جنگل ها. باران اسیدی می تواند مواد مغذی مانند کلسیم و منیزیم را که درختان را سالم نگه میدارند از بین ببرد. آلومینیوم آزاد میکند، که باعث می شود درختان آب را از زمین سخت تر کنند. درختان واقع در ارتفاعات بیشتر مستعد ابرهای اسیدی و همچنین مه هستند.

ساختمان ها مواد شیمیایی حاصل از باران اسیدی می توانند سنگ و فلز را در سازه ها تجزیه کنند. این می تواند سطوح را فرسوده کند و پوشش ها را محو کند.



باران اسیدی کجا می بارد؟

باد می تواند گرد و غبار باران اسیدی را در سراسر جهان دور از منبع آلودگی حمل کند. ایالات متحده مواد شیمیایی را در باران اسیدی ردیابی میکند. منطقه شمال شرقی اسیدی ترین منطقه است زیرا نیروگاه ها و نیروگاه های صنعتی، مردم و شهرهای زیادی دارد. بسیاری از گیاهان در غرب میانه مواد شیمیایی مضری را آزاد می کنند که به شمال شرق نیز منفجر میشوند و اسیدیته را افزایش میدهند. همچنین، خاک در شمال شرقی کمتر قادر به خنثی کردن باران اسیدی است. باران اسیدی جدی در بخش هایی از چین و سایر نقاط آسیا که به سرعت در حال صنعتی شدن هستند، همچنان یک مشکل است.


رابطه بین باران اسیدی و تغییرات آب و هوایی چیست؟

هر دو از آلودگی ایجاد شده توسط انسان ناشی می شوند. اگرچه باران اسیدی یک مشکل منطقه ای است، اما در نهایت می تواند ترکیب شیمیایی خاک و آب در سراسر جهان را تغییر دهد.

برخی از ترکیباتی که باعث باران اسیدی می شوند، از جمله اکسید نیتروژن، گازهای گلخانه ای مانند دی اکسید کربن و متان هستند که گرما را در جو به دام میاندازند. که به گرم شدن کره زمین کمک می کند . به نوبه خود، میانگین دمای بالاتر، یخچال‌های طبیعی را ذوب میکند و تغییرات شدید آب و هوایی را بیشتر و بیشتر می‌کند که نشانه تغییرات آب و هوایی است.

گرم شدن کره زمین میتواند باران اسیدی را بدتر کند زیرا واکنش های شیمیایی را که باعث ایجاد باران اسیدی می شود سرعت می بخشد.


در مورد باران اسیدی چه کنیم؟

بسیاری از کارخانه‌های زغال‌سنگ - که زمانی منبع اصلی باران‌های اسیدی بودند - در ایالات متحده در حال تعطیل شدن هستند و تعداد بیشتری نیز بازنشسته خواهند شد. هیچ برنامه‌ای برای نیروگاه‌های جدید زغال‌سنگ در مقیاس بزرگ در کشور وجود ندارد، اگرچه کشورهای دیگر هنوز آنها را می‌سازند.


اقدامات فردی همچنین می تواند به جلوگیری از باران اسیدی کمک کند. تو می توانی:

ابزارهایی که با باتری کار می کنند را امتحان کنید . ابزارهای گازسوز را به ابزارهایی با باتری های قابل شارژ تغییر دهید.



یک وسیله نقلیه دوستدار محیط زیست رانندگی کنید. خودروهای برقی و هیدروژنی آلودگی هوا تولید نمی کنند و خودروهای هیبریدی سوخت کمتری نسبت به خودروهای گازسوز می سوزانند. آنها می توانند مصرف سوخت و آلودگی را کاهش دهند. وسایل نقلیه کم آلایندگی در مقایسه با سایر خودروها بسیار کمتر است.


صرفه جویی در انرژی. استفاده از انرژی کمتر به معنای تولید انرژی کمتر است. وقتی از وسایل الکترونیکی استفاده نمی کنید آن ها را خاموش کنید، وقتی از آن ها استفاده نمی کنید حرارت را کم کنید و تهویه مطبوع را محدود کنید. همچنین می‌توانید لامپ‌های رشته‌ای را با لامپ‌های فلورسنت فشرده جایگزین کنید یا لوازم خانگی Energy Star را انتخاب کنید - انرژی کمتری مصرف می‌کنند.


انرژی های تجدیدپذیر را انتخاب کنید . پنل های خورشیدی را به خانه خود اضافه کنید. آنها آلودگی کمتری نسبت به سوخت های فسیلی ایجاد می کنند. اگر در یک ایالت غیرقانونی زندگی می‌کنید، می‌توانید یک تامین‌کننده برق را انتخاب کنید که از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کند به جای ارائه‌دهنده‌ای که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کند.


کمتر رانندگی کن. اگزوز خودروها، کامیون ها و اتوبوس ها اکسیدهای نیتروژن و دی اکسید گوگرد را به بیرون می فرستند. به جای رانندگی در جایی که می توانید پیاده روی یا دوچرخه سواری کنید یا از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.


بهتر بسوزانید اگر آتش دارید، آن را کوچک نگه دارید و فقط چوب بسوزانید - نه زباله های دیگر، به ویژه در شهرهایی که آلودگی هوای بیشتری دارند. شومینه های چوب سوز فقط باید چوب را بسوزانند.


شیرین میرکرمی_ارم بلاگ

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده