دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» 15 واقعیت جالب در مورد جنگل های بارانی آمازون

15 واقعیت جالب در مورد جنگل های بارانی آمازون

حقایقی در مورد جنگل های بارانی آمازون

واقعاً هیچ کجای دنیا مانند جنگل های آمازون وجود ندارد. قلمروی اسرارآمیز از تنوع زیستی شگفت‌انگیز، خانه برخی از عجیب‌ترین و حیرت‌انگیزترین موجودات و منبع بی‌شماری از حقایق شگفت‌انگیز، سرگرم‌کننده و جالب است. 



در اینجا 15 مورد از جذاب ترین آنها آورده شده است:

1. نام آمازون توسط کاوشگر اسپانیایی فرانسیسکو اورلانا، پس از آن که هنگام کاوش در منطقه مورد حمله زنان جنگجو به نام ایکامیاباس یا زنان بدون شوهر قرار گرفت، داده شد. او آنها را با آمازون های اساطیر یونان مقایسه کرد.


2. اگر جنگل های آمازون یک کشور بود، چهاردهمین کشور بزرگ جهان بود، با وسعت 5.5 میلیون کیلومتر مربع (2.1 میلیون مایل مربع)، بزرگتر از مکزیک و فقط کمی کوچکتر از عربستان سعودی.



3. بیش از 20 درصد اکسیژن جهان توسط جنگل های آمازون تولید می شود.


4. 25 درصد از کل داروسازی های غربی از ترکیبات مبتنی بر جنگل های بارانی تهیه می شوند، با این حال کمتر از 1 درصد از درختان و گیاهان دارویی در آمازون تاکنون توسط دانشمندان آزمایش شده اند.


5. جنگل های آمازون بیش از 3000 میوه دارد. تنها 200 عدد از این در جهان غرب مصرف می شود.


6. بیش از 80 درصد مواد غذایی جهان از جنگل های آمازون منشا می گیرد.


7. حدود 40000 گونه گیاهی از جمله 16000 نوع درخت بومی در آن وجود دارد. در واقع، یک هکتار (2.47 هکتار) از جنگل های بارانی به تنهایی می تواند حاوی بیش از 500 نوع درخت و 1500 نوع گیاه باشد.



8. تخمین زده می شود 30 درصد از گونه های جهان در آمازون زندگی می کنند که به طور متوسط ​​هر 3 روز یک گونه جدید کشف می شود. این شهر محل زندگی 3000 گونه ماهی، 2.5 میلیون طبقه بندی حشره و یک پنجم از همه گونه های پرندگان شناخته شده است. فقط یک بوته ممکن است دارای گونه های بیشتری از مورچه ها نسبت به جزایر بریتانیا باشد.


9. به راحتی می توان فراموش کرد که انسان ها نیز بومی آمازون هستند، با 21 میلیون ساکن دائمی جمعیتی تقریباً برابر با مجموع لندن، نیویورک و لس آنجلس. بزرگترین شهرک ها در برزیل در Manaus (2 میلیون نفر) و Belém (1.4 متر) هستند.


10. جنگل های آمازون حدود 40 درصد از قاره آمریکای جنوبی را پوشش می دهد.


11. می توانید آمازون را از 9 کشور کاوش کنید. برزیل، کلمبیا، پرو، ونزوئلا، اکوادور، بولیوی و سه گویان.


12. کف جنگل های بارانی بسیار تاریک است و کمتر از 1 درصد نور آن را از تاج درختان عبور می دهد.


13. در حالی که جنگل‌زدایی آمازون در سال‌های اخیر کاهش یافته است، نرخ‌ها در سال 2020 بالا ترین میزان در یک دهه بوده است ، با 11088 کیلومتر مربع از دست رفته در یک سال در برزیل، منطقه‌ای که تقریباً 7 برابر مساحت لندن است. تخمین زده می شود که ما هر روز بیش از 137 گونه را منقرض می کنیم!


14. حدود 30 درصد از انتشار کربن ما از سوزاندن جنگل های آمازون ناشی می شود.


15. تنوع زیستی قابل توجه آن به طور شگفت انگیزی به لطف بیابان، همه مکان ها، در بخش کوچکی نیست. علاوه بر آب، به نظر می رسد منابع فراوان فسفر کوددهی در خاک سطحی نیز برای رشد پایدار گیاه در درازمدت ضروری است. در سال 2015 ناسا کشف کرد که تامین کننده اصلی جنگل های بارانی آمازون، صحرا در آفریقا است و از تصویربرداری ماهواره ای برای ردیابی مدل سه بعدی ابرهای غبار عظیم حاوی این ماده مغذی در سفری فرا اقیانوس اطلس از بیابان به جنگل های بارانی استفاده کرده است.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده