دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» با چوب و اپوکسی چه چیزی می توانید بسازید؟

با چوب و اپوکسی چه چیزی می توانید بسازید؟

چوب اپوکسی - ایده های خلاقانه در رزین و چوب

اپوکسی تقریباً از هر ماده دیگری امکانات بیشتری را ارائه می دهد. اپوکسی و چوب ترکیبی بسیار خالی و زیبا هستند - طیف وسیعی از پروژه‌ها را می‌توان با آن انجام داد: چوب پوشش داده شده با رزین اپوکسی به عنوان یک لایه محافظ، ریخته‌گری در رزین، میزهای چوبی در ترکیب با رزین و موارد دیگر امکان‌پذیر است. در اینجا ما به شما امکان ترکیب رزین و چوب را نشان می دهیم و دستورالعمل ها، ایده ها و نکاتی را به شما ارائه می دهیم.


پردازش رزین اپوکسی - خواص مختلف

رزین اپوکسی یا رزین یک ماده دو جزئی است که در صورت مخلوط شدن در عرض چند ساعت سخت می شود و سپس برش داده می شود، آسیاب و صیقل می شود. بر خلاف رزین های پلی استر و رزین های پلی اورتان، رزین اپوکسی در طول پخت بسیار کمتر جمع می شود. تمام محصولات دیگر می توانند پس از چند ساعت یا چند روز به دلیل انقباض از چوب جدا شوند و بنابراین مناسب نیستند. محصولاتی برای کاربردهای مختلف وجود دارد و در اینجا مهم است که محصول مناسب را انتخاب کنید

 

ثبات

رزین های اپوکسی با ویسکوزیته پایین برای ریخته گری قالب، پر کردن سوراخ های چوب و غیره.

طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن مطلب مرتبط طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن

رزین های اپوکسی ویسکوز برای پوشش سطوح و ساخت عکس رزین های مصنوعی

 

محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش / مقاومت در برابر زرد شدن

واکنش رزین ها به اشعه UV متفاوت است. رزین معمولاً به صورت شفاف عرضه می شود و در برابر نور خورشید به رنگ زرد و کاملاً شفاف نیست. به همین دلیل است که رزینهای اپوکسی پایدار در برابر اشعه ماوراء بنفش برای استفاده در فضای باز وجود دارد که تضمین شده در برابر زرد شدن مقاومت می کنند و در برخی موارد، افزودنی های محافظ UV نیز می توانند اضافه شوند تا زردی به حداقل برسد. اگر رزین خود را رنگ می کنید، بسته به تن رنگ، لزوماً محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش ضروری نیست.

 

سختی سطح

پس از سفت شدن جرم، تفاوت های عمده ای وجود دارد. برخی از محصولات پس از پخت کاملاً نرم هستند، محصولات دیگر حتی در برابر خراش مقاوم هستند و در برابر دما بسیار مقاوم هستند. برای ظروفی مانند بشقاب آشپزخانه، رومیزی و سایر مواردی که تحت فشار مکانیکی بالاتری قرار دارند، ارزش خرید رزین با کیفیت بالاتر را دارد.

نکته: دقت کنید که دقیقاً به نسبت اختلاط مشخص شده پایبند باشید تا رزین به درستی سفت شود.

توصیه های رزین اپوکسی برای چوب

با محصولات حرفه ای زیر اشتباه نمی کنید و تضمین می کنید که نتایج خوبی کسب خواهید کرد. آنها با انقباض کوچک، سیالیت خوب و سازگاری خوب مشخص می شوند:


رزین ریخته گری برای قالب

رزین دیپون کست سه بعدی

رزین اپوکسی بسیار شفاف برای شفافیت مطلق بدون رنگ زرد

ارتفاع ریخته گری تا 5 سانتی متر در یک فرآیند ریخته گری

به دلیل عمر طولانی گلدان، حباب های هوا می توانند خارج شوند

نسبت اختلاط 100 : 30 وزن، زمان کار 20 ساعت


رزین اپوکسی برای آب بندی و عملیات سطح

رزین لمینیت دیپون

رزین اپوکسی شفاف و بدون حلال ساخت آلمان

تشکیل حباب هوا بسیار کم، زمان پردازش تقریباً 30 دقیقه

نسبت اختلاط ساده با 2 قسمت رزین به 1 قسمت هاردنر


چوب رزین اپوکسی: فهرست مواد


برای اعمال رزین اپوکسی با یا روی چوب به موارد زیر نیاز دارید:

مرحله 1: چوب را آماده کنید

چوب باید قبل از پوشش یا برای جاسازی در رزین اپوکسی آماده شود:

سطح

چربی زدایی شده

از قبل با روغن درمان نشده است

بدون مو / کرک یا تکه های شل پوست

قطعات کوچک را می توان با دست سمباده زد، برای سطوح بزرگتر مانند میز اپوکسی توصیه می کنیم از سنباده غیر عادی استفاده کنید تا از علائم سنباده جلوگیری شود.

نکته: قبل از ریختن، با یک سطح چوب بررسی کنید که آیا سطح چوبی در آب است یا خیر. در غیر این صورت رزین اپوکسی فقط در یک مکان جریان می یابد و به صورت دلخواه پخش نمی شود.


مرحله 2: مخلوط کردن رزین

دو جزء (رزین و هاردنر) باید در ظرفی مخلوط شوند. بسیار مهم است که همه چیز را در طول چند دقیقه خوب مخلوط کنید. این تنها راه برای اطمینان از اینکه عمل آوری به صورت دلخواه انجام می شود است. در پایان باید مایعی یکدست و بدون رگه باشد. فقط در این صورت می توانید رنگ اضافه کنید.

پوشیدن دستکش نیتریل برای جلوگیری از تماس با مایع مهم است.

نسبت اختلاط بر روی بسته بندی درج شده است. سه سیستم مختلف در بازار وجود دارد: نسبت 1:1، نسبت 2:1 و نسبت 4:1. رزین اپوکسی معمولاً در بسته بندی متشکل از رزین و هاردنر به فروش می رسد که دقیقاً از نظر مقدار مطابقت دارد.

مخلوط کردن با چوب پلاستیکی یا چوبی بهترین کار را دارد. دقت کنید که به آرامی هم بزنید تا کمترین حباب هوا وارد شود.


اکنون آماده اعمال، ریختن یا پر کردن مخلوط رزین هستید.

کاربرد 1: آب بندی چوب

رزین اپوکسی برای آب بندی چوب و ضد آب کردن آن مناسب است. به عنوان یک مثال کاربردی، می توان از آن برای آب بندی روی میز، قفسه های چوبی در آشپزخانه یا مبلمان استفاده کرد. اما همچنین میزکار آشپزخانه، کف چوبی یا هر کاربرد دیگری امکان پذیر است.ببینید، امکانات برنامه تقریبا نا محدود است.


دستورالعمل آب بندی چوب

هنگامیکه سطح چوب را مانند مرحله 1 آماده کردید و با مخلوط رزین مخلوط کردید، کار را شروع کنید و بزرگترین چالش در اینجا سیال بودن مواد است: تا زمانی که هنوز سفت نشده باشد، با خوشحالی در جایی که بتواند جریان پیدا می کند.

بنابراین اگر می‌خواهید میز رزین اپوکسی بسازید، باید لبه‌های آن را با چسب بچسبانید تا رزین از لبه‌ها عبور نکند و روی زمین چکه نکند.

اپوکسی را روی سطح چوبی می ریزیم و با کاردک یا کفگیر روی تمام سطح پخش می کنیم. اگر مقدار مورد نیاز را بدرستی محاسبه کنید، یک سطح کاملا پوشیده به دست می آید که به دلیل خواص جریان، سطح خود را تراز می کند.

حباب های هوا را با خشک کن هوای گرم یا مشعل Bunsen حذف کنید. شکل گیری حباب ها نیز به مرطوب بودن قطعه چوب بستگی دارد.

به محض اینکه متوجه شدید که مایع در حال غلیظ شدن است، باید کار را متوقف کنید، در غیر این صورت دیگر سطح همگنی به دست نمی آید.

قبل از ورود به اجسام و سطوح بزرگ، توصیه می شود با یک قطعه آزمایشی تمرین کنید. این به شما احساسی نسبت به فرآیندها و مدیریت می دهد. شما باید فاکتور زمان را نیز در نظر بگیرید، زیرا حداکثر نیم ساعت فرصت دارید تا کل سطح چوبی را ببندید.


کاربرد 2: پر کردن و تعمیر چوب رزین اپوکسی

تکه‌های چوب قدیمی، تخته‌های کرم خورده یا چوب‌های خراشیده با آغشته‌ها معمولاً برای نجاران جالب نیستند. با این حال، برای استفاده هنرمندانه برای پر کردن چوب با رزین و تعمیر مناسب است.


توصیه ای برای پر کردن و ترمیم سوراخ های چوب

دستورالعمل پر کردن و ترمیم چوب

اگر قفسه‌ای دارید که می‌خواهید سوراخ‌ها و اجزای آن را با رزین پر کنید، ابتدا بررسی کنید که سوراخ ممتد نباشد و رزین از پایین خارج شود. اگر باز هم اینطور است، می‌توانید سوراخ‌ها را با یک نوار با کیفیت ببندید یا از سیلیکون بهداشتی استفاده کنید که بعد از آن به راحتی جدا می‌شود.

اکنون می توانید سوراخ ها را با مخلوط رزین خود پر کنید. در اینجا ارزش رنگ آمیزی رزین را دارد تا تضاد بین رنگ چوب و نواحی پر شده ایجاد شود. رنگ‌های غیرمعمولی که در شب یا زیر نور سیاه یا رنگهای اپوکسی با جلوه متالیک می‌درخشند نیز امکانات هیجان‌انگیزی هستند. پس از پخت، همچنان باید سطح را سنباده بزنید.

 

کاربرد 3: ریخته گری چوب در رزین

قطعات زیبای چوب را می توان به طور کامل در رزین ریخت. تکه های چوب شیاردار پر جنب و جوش یا تکه های چوب شیاردار ریز برای اینکار مناسب هستند. به عنوان مثال، میتوانید جواهرات رزین اپوکسی درست کنید، از قطعه ریخته گری برای ریسندگی استفاده کنید یا فقط یک قطعه تزئینی درست کنید.


دستورالعمل ریخته گری چوب در رزین

دو راه برای انجام این کار وجود دارد:

می توانید از قالب سیلیکونی استفاده کنید. برای ریخته گری با اپوکسی قالب های سیلیکونی مخصوص در هر اندازه و شکل وجود دارد. تکه چوب را به دلخواه در قالب سیلیکونی قرار می دهید و سپس رزین اپوکسی را داخل قالب می ریزید. بسته به اندازه قالب، باید چندین لایه رزین اپوکسی بریزید تا از داغ شدن بیش از حد رزین جلوگیری کنید. پس از تکمیل فرآیند پخت، قالب سیلیکونی را به آرامی روی قالب ریخته گری قرار دهید و بارها از آن استفاده کنید.

خودت قالب درست میکنی برای این کار از صفحات روکش دار رزین مصنوعی استفاده می کنید که آنها را با سیلیکون بهداشتی و پرس سیلیکون آب بندی می کنید و سپس با اسپری سیلیکون اسپری می کنید. اگر از صفحات روکش دار استفاده نکنید، رزین به صفحات می چسبد و نمی توانید قالب را آزاد کنید.


رنگ های رزینی برای ایجاد تضاد با چوب

بسته به اندازه جسم یا سطح، می توانید از کاغذ سنباده ریز برای اجسام کوچک استفاده کنید. سمباده هاورک در اینجا خود را ثابت کرده است و میتوان آن را هم بصورت خشک و هم مرطوب سمباده زد. توجه داشته باشید که باید از سنگ ریزه درشت تا ریز سنباده بزنید تا هیچ اثر سنبادهی دیده نشود.

برای سطوح بزرگتر مانند میز، کف، میز و غیره، برای بهترین نتیجه ممکن باید از سنباده اوربیتال تصادفی استفاده کنید. این نه تنها میچرخد، بلکه ارتعاش نیز الگوی سنباده‌زنی بسیار ظریف‌تری را ایجاد میکند و بعلاوه سنباده زدن در کسری از زمان انجام می شود و احتمال اینکه در برخی از مناطق با سنباده بیشتری مواجه شوید، بسیار کمتر است.

 

مرحله آخر - پرداخت، روغن کاری یا رنگ آمیزی آثار هنری شما

رزین اپوکسی لزوماً نیازی به عملیات سطحی ندارد. با این حال، چوب بلافاصله در کنار رزین بسته به کاربرد انتخاب شده، هنوز خام و تصفیه نشده است. علاوه بر این، ممکن است علائم ریز آسیاب هنوز در رزین اپوکسی وجود داشته باشد و اثر عمق هنوز بهینه نیست. در اینجا می توانید مراحل زیر را اعمال کنید:

مقداری ترکیب پولیش خوب را روی یک پارچه بردارید و رزین اپوکسی را با حرکات دایره ای مالش دهید و این کار سطح را جلا می دهد و هیچ اثری از سنگ زنی روی سطح رزین باقی نمی گذارد. مراقب باشید خمیر پولیش را روی چوب نمالید، در غیر این صورت ممکن است منافذ چوب مسدود شود. برای سطوح بزرگتر استفاده از دستگاه پولیش را توصیه می کنیم.

به آرامی ترکیب پولیش را پاک کنید تا جاییکه هیچ اثری باقی نماند.اکنون سطح باید درخشندگی خوبی داشته باشد.

اگر هنوز راضی نیستید، مرحله اول را دوباره انجام دهید.

اکنون چوب نیاز به درمان نهایی دارد. رزین اپوکسی نیز قابل تکمیل است. یا از روغن چوب باکیفیت استفاده کنید، آن را با دستمال به کل سطح بمالید، بگذارید چند دقیقه بماند و سپس آن را خشک کنید. می توانید از لاک هم استفاده کنید. اما در اینجا چند مرحله میانی و یک پولیش دیگر در پایان آورده شده است.


چالش های پردازش - نکات و ترفندها

کار با رزین های ریخته گری اپوکسی مطمئناً مشکلات خود را دارد. ما بزرگترین مشکلات را فهرست کرده ایم و به شما می گوییم چگونه از آنها اجتناب کنید یا آنها را حل کنید.

 

آیا رزین اپوکسی چوب را نگه می دارد؟

بله، رزین اپوکسی تقریباً به تمام سطوح می‌چسبد. هرچه رزین نازک تر باشد سریعتر جذب منافذ چوب می شود و چسبندگی بهتری دارد. رزین اپوکسی چسبناک تر به جای جذب، یک لایه تشکیل می دهد.


رزین اپوکسی بیش از حد منقبض می شود؟

به خصوص در مورد رزین های بسیار ارزان، رزین ممکن است در حین پخت منقبض شود و سطح ممکن است شل شود یا ترک بخورد. در اینجا فقط یک نکته وجود دارد: ابتدا نحوه رفتار رزین را روی یک قطعه آزمایشی آزمایش کنید و در صورت لزوم محصول دیگری با کیفیت بالاتر خریداری کنید.

 

رزین اپوکسی در چوب فرو می‌رود؟

به خصوص در مورد سطوح متخلخل مانند چوب، آب بندی سطح از قبل بسیار مهم است. در اینجا شما نیازی به محصول جداگانه ندارید، می توانید به سادگی یک لایه نازک رزین را روی سطح چوب بمالید و اجازه دهید سفت شود. به این ترتیب چوب را برای عملیات سطح واقعی آماده کرده اید.

 

حباب های زیادی در رزین ریخته گری وجود دارد؟

حباب های هوا زمانی ایجاد می شوند که دو جزء رزین به دقت با هم مخلوط شوند. این به سختی قابل اجتناب است. با این حال، معمولاً می‌توانید حباب‌های هوا را بدون هیچ مشکلی از مواد جدا کنید: پس از فرآیند ریخته‌گری، می‌توانید به سادگی یک مشعل Bunsen یا خشک‌کن هوای داغ را با حرکات سریع روی سطح اجرا کنید و حباب‌های هوا بالا آمده و ناپدید می‌شوند. اگر حباب ها خیلی سرسخت هستند، می توانید با خلال دندان هم آنها را حل کنید. از این طریق می توان مو یا گرد و غبار را نیز از بین برد. با این حال، مهم است که سطح هنوز مایع باشد و در نتیجه خود را دوباره صاف کند.


نکته: زیاد در یک مکان نزدیک منبع گرما نمانید، در غیر این صورت ممکن است رزین تغییر رنگ داده و دوباره بدرخشد. این می تواند منجر به نقاط غیر جذاب شود.

 

دمای بهینه پردازش

در حالت ایده آل، شما مواد را در حدود 20 درجه سانتیگراد با کمترین رطوبت ممکن پردازش می کنید و به این ترتیب بدون افت کیفیت به بهترین نتایج می رسید. تا زمانی که عمل آوری کامل نشود، دمای محیط باید ثابت باشد تا از ترک خوردن یا ناهمواری جلوگیری شود. در اینجا توصیه می شود مشخصات سازنده مربوطه را مطالعه کنید، زیرا سیستم های مختلفی وجود دارد.

 

رزین در هنگام ریختن بسیار داغ می شود

بسته به رزین مورد استفاده، ضخامت توصیه شده در هر لایه اعمال شده تقریباً 1 تا 2 سانتیمتر است و اگر بخواهید لایه های خیلی ضخیم را بریزید، رزین می تواند بجوشد. بنابراین به گونه ای عمل کنید که لایه های نازک تری بریزید و منتظر بمانید تا رزین سفت شود. سپس یک لایه دیگر بریزید و به همین ترتیب. به این ترتیب به ضخامت سطح مورد نظر خواهید رسید.

 

رزین اپوکسی خیلی سریع سخت می شود

رزین های مختلف زمان پخت متفاوتی دارند. علاوه بر این، این اصل اعمال می شود که هر چه مقدار مخلوط بیشتر باشد، فرآیند خشک شدن سریعتر است. بنابراین ممکن است ارزش تقسیم جرم برای جلوگیری از سخت شدن زودرس را داشته باشد.

 

ظاهر ابری پس از پخت

این می تواند به سه دلیل زیر باشد:

رزین اپوکسی در حال حاضر بسیار قدیمی است و از دوام خود فراتر رفته است.

شما نسبت اختلاط دقیق را رعایت نکرده اید

شما از رزین کم درجه استفاده می کنید

 

محافظ ضد زردی

برای حفظ رزینهای اپوکسی شفاف یا کریستالی، خرید یک رزین مخصوص با محافظ ضد زردی ضروری است. رزین رنگی لزوماً به محافظ زردی نیاز ندارد.

 

ذخیره سازی رزین اپوکسی

رزین اپوکسی مخلوط نشده ماندگاری نسبتاً کوتاهی دارد و تقریباً 12 ماه پس از تولید است. بنابراین مهم است که هنگام خرید به این نکته توجه کنید و مواد را در مدت زمان ماندگاری پردازش کنید. برای جلوگیری از افت کیفیت در حین نگهداری، در دمای حدودا 10-30 درجه نگهداری شود.

 

آیا غذای رزین اپوکسی کیور شده ایمن است؟

در حالت پخت، رزین اپوکسی از نظر شیمیایی خنثی است و بنابراین در اصل برای تماس با مواد غذایی مناسب است. بیهوده نیست که از این ماده برای پروتز، دکوراسیون آکواریوم، مخازن غذا، پوشش درب آشپزخانه و موارد دیگر نیز استفاده می شود. با این حال، ما همچنان توصیه می کنیم که با دقت مطالعه کنید. زیرا بسته به سازنده و سیستم، این می تواند متفاوت باشد. اگرچه گواهینامه ای برای تایید غذا وجود دارد، اما گران است و تنها تعداد کمی از تولیدکنندگان از آن استفاده می کنند.

 

توصیه های بهداشتی برای کار با رزین اپوکسی

حتی اگر تولید کنندگان رزین اپوکسی اغلب به صراحت این را بیان نمی کنند، شما باید از این محصولات فقط در مکان هایی با تهویه مناسب استفاده کنید. همچنین توصیه می شود همیشه از ماسک تنفسی با فیلتر مناسب استفاده کنید و از دستکش نیتریل برای جلوگیری از تماس با مواد احتمالی حساسیت زا استفاده کنید.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده