دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» داستان ها چقدر برای رشد کودکان مهم هستند؟

داستان ها چقدر برای رشد کودکان مهم هستند؟

ارزش داستان سرایی در یادگیری

کودکان فوق العاده کنجکاو و مشتاق یادگیری چیزهای جدید و گوش دادن به داستانهای جالب هستند. شخصیتها، دیالوگها و پیچش های داستانی میتوانند کودکان را به دنیایی متفاوت منتقل کنند. با این حال، داستان ها نه تنها سرگرم کننده ، بلکه برای رشد کودکان نیز مهم هستند .داستان گویی بخشی جدایی ناپذیر از ارتباطات انسانی برای هزاران سال بوده است و امروزه نیز نقش مهمی در آموزش بازی می کند.


با در نظر گرفتن این موضوع، ما قصد داریم نگاهی به اهمیت داستان ها برای رشد کودک بیندازیم:

مهارت گوش دادن - این یک مهارت حیاتی در زندگی است که به کودکان اجازه می دهد در محیط های اجتماعی به خوبی تعامل داشته باشند و در مدرسه بهتر یاد بگیرند. بسیاری از کودکان تمایل زیادی به صحبت کردن دارند و با توجه به تمرکز مشکل دارند. مهارتهای گوش دادن یک مهارت حیاتی در زندگی است که ارزش توسعه دارد. داستان ها به جلب و حفظ توجه کمک می کنند و مهارت های شنیداری آنها را توسعه می دهند.


اخلاق و فضائل- اگر کودکان شخصیتهای خاصی را دوست دارند، ممکن است سعی کنند از فرآیندهای فکری، رفتارها و ارزش های آنها تقلید کنند. قصه گویی می تواند بر ارزش های شخصی کودکان تأثیر بگذارد. بسیاری از داستان های کودکان ارزش هایی مانند خرد، شجاعت، قدردانی، راستگویی و صداقت را آموزش می دهند. از کودکان در مورد اخلاقیات داستان و نحوه کاربرد آن در زندگی واقعی بپرسید.


چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟ مطلب مرتبط چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟

زبان: اگر کودکان نوپا به طور مکرر به داستان گوش دهند، کلمات جدید را انتخاب می کنند و دایره لغات خود را توسعه می دهند. با گوش دادن به ساختارها و الگوهای جملات خاص، کودکان به طور طبیعی با اصول گرامر آشنا می شوند. از کودکان بخواهید که کلمات جدید را با صدای بلند و واضح بنویسند و اگر کلمه جدیدی برای توضیح معنی یاد گرفته اند، آنها را تشویق کنید که صحبت کنند.


تمرکز- داستان سرایی باعث افزایش تمرکز و حفظ حافظه می شود. وقتی بچه ها در حال گوش دادن به یک داستان جالب هستند، مجبور می شوند گوش کنند و تمرکز خود را حفظ کنند تا ببینند چگونه نتیجه می شود. درخواست از کودکان برای تکرار طرح کلی داستان نیز می تواند مهارت های حفظ حافظه آنها را بهبود بخشد.


تخیل - تخیل به بهترین وجه اعمال می شود! گوش دادن به داستان ها به کودکان کمک می کند تا تصاویری را در ذهن خود بسازند تا طرح داستان را دنبال کنند. داستان گویی تفکر فکری آنها را برمی انگیزد و مهارت های هنری آنها را افزایش می دهد. از کودکان بخواهید که رویدادهای مورد علاقه خود را در یک داستان ترسیم کنند تا تخیل و خلاقیت آنها بهبود یابد.


کنجکاوی - کودکان در حال حاضر کنجکاو هستند، اما والدین می توانند آن را بیشتر تقویت کنند. به عنوان مثال، والدین ممکن است در بیشتر قسمت های جذاب داستان مکث کنند و بچه ها بسیار کنجکاو خواهند بود. از آنها بپرسید که در این موقعیت چه اتفاقی ممکن است برای شخصیت بیفتد. کنجکاوی ذاتی مهم است زیرا کودکان همیشه مشتاق یادگیری بیشتر خواهند بود.


داستان سرایی همدلی می تواند باعث شود که کودکان در مورد نیازهای دیگران بیشتر فکر کنند. آنها در مورد احساسات و افکار دیگران درک بیشتری خواهند داشت. جلسات منظم قصه گویی کودکان را وادار می کند به مصائب دیگران فکر کنند. آنها نیازهای خود را با نیازهای دیگران مرتبط خواهند کرد. این بخش مهمی از تبدیل شدن به فردی بهتر و مهربان است.


داستان ها می توانند به دانش آموزان کمک کنند همدلی و هوش هیجانی را توسعه دهند. با تجربه احساسات و دیدگاه های مختلف از طریق داستان ها، دانش آموزان می توانند یاد بگیرند که با دیگران ارتباط برقرار کنند و احساسات و عواطف خود را درک کنند. در پایان، داستان سرایی ابزار قدرتمندی در آموزش است که می‌تواند به مشارکت دانش‌آموزان، توسعه تخیل و خلاقیت آنها، تقویت درک فرهنگی، بهبود مهارت‌های زبانی، تشویق تفکر انتقادی و توسعه همدلی و هوش هیجانی آنها کمک کند.


رویکرد داستان محور به یادگیری چیست؟

بچه‌ها وقتی بزرگ میشوند با داستان‌ها ارتباط برقرار میکنند، زیرا ابزاری قابل دسترس برای انتقال ایده‌ های ضروری به بچه‌ها به شیوه‌ای سرگرم‌کننده و ساده ارائه میکنند. ذهنهای جوانتر بین دنیای افسانه‌ ها و رویدادهای واقعی شباهت هایی ایجاد میکنند و از این طریق به رشد تواناییهای حل مسئله‌ شان کمک می کنند. علاوه بر این، داستانها یادگیری و پردازش اطلاعات کودکان را تسهیل می کند. بنابر این، گفتن داستان یک رویکرد موثر برای دانش آموزان در یادگیری حقایق جدید و توسعه طیف گسترده ای از مهارتها است. فرآیند آموزش برای جوانانی که از استراتژی یادگیری مبتنی بر داستان استفاده می‌کنند، ساده‌تر به نظر می‌رسد، زیرا آنها بر توانایی‌های جدید تسلط دارند.


داستان سرایی باعث رشد زبان می شود

داستان ها طیف وسیعی از فرصت ها را برای فراگیری زبان ارائه می دهند. آنها می توانند به اکتساب واژگان، رشد گرامری و مهارت خواندن کودک کمک کنند. داستان‌ها نه تنها به جوانان فرصت می‌دهند تا کلمات جدید را بیاموزند، بلکه از آنها در موقعیت‌های مختلف نیز استفاده کنند.

کودکان میتوانند مهارتهای بین فردی سالم را از طریق قصه گویی بیاموزند. کودکان میتوانند با شنیدن داستانهایی درباره شخصیتهایی که ترس، غم یا شادی را تجربه میکنند، یاد بگیرند که چگونه احساسات خود را بشناسند و کنترل کنند.

قصه‌گویی یک روش آموزشی است که کودکان را تشویق می‌کند تا با مشکلات و تکالیف به شیوه‌ای بازیگوش برخورد کنند و در عین حال درک خود را از موضوع مورد نظر توسعه دهند. بچه ها وقتی روایتی را دنبال می کنند، نحوه یادگیری آسان تر و طبیعی تر را تفسیر می کنند.

اهمیت قصه گویی در آموزش

داستان گویی بخشی جدایی ناپذیر از ارتباطات انسانی برای هزاران سال بوده است و امروزه نیز نقش مهمی در آموزش بازی می کند. در اینجا چند دلیل برای اهمیت داستان سرایی در آموزش آورده شده است:

تعامل: داستان ها توجه مردم را به خود جلب می کنند و می توانند برای جلب مشارکت دانش آموزان در یادگیری استفاده شوند. 

تخیل و خلاقیت: داستانها میتوانند تخیل و خلاقیت دانش آموزان را برانگیزند. آنها دانش آموزان را تشویق کرده تا فراتر از محدودیت های کلاس فکر کنند و ایده ها و راه حلهای خود را ارائه دهند

درک فرهنگی: داستانها میتوانند به دانش آموزان در درک فرهنگها و دیدگاه های مختلف کمک کنند. از طریق داستانها،دانش آموزان میتوانند در مورد تجربیات،ارزشها و سنتهای مردم از سراسر جهان بیاموزند

توسعه زبان: داستان ها می توانند به رشد مهارت های زبانی دانش آموزان از جمله خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن کمک کنند. با گوش دادن و بازگویی داستان ها، دانش آموزان می توانند واژگان جدید، ساختار جمله و قواعد گرامری را بیاموزند.


تفکر انتقادی: داستان ها می توانند دانش آموزان را به تفکر انتقادی و تحلیلی به چالش بکشند. آنها می توانند دانش آموزان را تشویق به پرسیدن سوال، ایجاد ارتباط و نتیجه گیری کنند.


همدلی و هوش هیجانی: داستان ها می توانند به دانش آموزان کمک کنند همدلی و هوش هیجانی را توسعه دهند. با تجربه احساسات و دیدگاه های مختلف از طریق داستانها، دانش آموزان می توانند یاد بگیرند که با دیگران ارتباط برقرار کرده و عواطب و احساسات خود را درک کنند. داستان سرایی ابزار قدرتمندی در آموزش است که میتواند به مشارکت دانش‌آموزان، توسعه تخیل و خلاقیت ، تقویت درک فرهنگی، بهبود مهارت‌های زبانی، تشویق تفکر انتقادی و توسعه همدلی و هوش هیجانی آنها کمک کند.


قصه گویی به مرحله یادگیری کمک می کند

از آنجایی که داستان گویی یادگیری را ساده تر و جذاب تر میکند، روشی عالی برای توضیح موضوعات دشوار به شیوه ای جالب است. علاوه بر این، تمرکز کودک را افزایش میدهد که برای موفقیت تحصیلی مفید است. مدرسه ها بطور فعال از با نقل داستانهای مفید برای آموزش دانش‌آموزان و کمک به آنها در پیشرفت تحصیلی استفاده می‌کند. استفاده از داستان ها در مدارس به کاهش شکاف های یادگیری در بین بچه های ابتدایی و پیش دبستانی کمک می کند و یادگیری را برای دانش آموزان لذت بخش می کند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده