خرید از سراسر دنیا


» کاخ های تهران | میراث تاریخی و فرهنگی

کاخ های تهران | میراث تاریخی و فرهنگی

کاخ ها مجموعه ای تاریخی در قلب پایتخت

تهران،شهری پر از تاریخ، فرهنگ و معماری است. یکی از بارزترین ویژگی های این شهر زیبا، کاخ های بزرگ آن است. کاخ های تهران مانند ماشین زمان هستند که شما را به سفری در ادوار مختلف تاریخ ایران می برند تا ثروت، قدرت و حساسیت های هنری حاکمان را به نمایش بگذارند. در این وبلاگ گشتی در برخی از باشکوه ترین کاخ های تهران می پردازیم و تاریخچه جذاب آنها را بررسی می کنیم.

 

کاخ گلستان

کاخ گلستان

کاخ گلستان به‌عنوان یکی از نمادین‌ترین کاخ‌های سلطنتی تهران، مکانی عالی برای محو خود در زیبایی هنر و معماری ایرانی است. این سایت میراث جهانی یونسکو در ابتدا در زمان سلسله صفویه در قرن 16 تا 18 میلادی ساخته شد و در طول سال‌ها توسط پادشاهان مختلف، عمدتاً در دوره قاجاریه در قرن 18 تا 20 میلادی، بازسازی‌ها و توسعه‌های زیادی صورت گرفت. این کاخ محل اقامت رسمی پادشاهان قاجار بوده و شاهد وقایع تاریخی بسیاری از جمله مراسم تاجگذاری رضاشاه و محمدرضا شاه بوده است. این کاخ همچنین دارای تالارهای زیادی است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تخت مرمر (تخت مرمر)

تخت مرمر

این تالار توسط تختی با شکوه ساخته شده است تا شکوه پادشاهی را به نمایش بگذارد. تاج و تخت در اوایل دهه 1800 به دستور فتحعلی شاه، دومین پادشاه سلسله قاجار ایجاد شد. پیکرهای انسانی حکاکی شده از تاج و تخت دفاع می کنند، با شیاطین و پریان که تاج و تخت را در دست دارند، درست مانند تخت سلیمان.

تالار تخت مرمری برای تبریک نوروزی شاهان قاجار و مراسم رسمی از جمله تاجگذاری رضاشاه در دسامبر 1925 استفاده می شد.


خلوت کریم خانی (کریم خان نوک)

خلوت کریم خانی

این ایوان زیبا که قدمت آن به سال 1759 برمی‌گردد، محل اقامت کریم خان زند، بنیانگذار سلسله زند، در تهران بوده است. داخل این ایوان تخت کوچک مرمری و حوض کوچکی با فواره ای در وسط آن قرار دارد. یکی از آثار هنری گرانبها در این قسمت از کاخ، سنگ قبر ناصرالدین شاه است. او در اینجا دفن شد، زیرا او به این منطقه علاقه داشت و زمان زیادی را در اینجا صرف استراحت و کشیدن لوله آب در بازتابی آرام در طول زندگی خود کرد.


تالار آینه (تالار آینه)

تالار آینه

این تالار مشهورترین تالار کاخ گلستان است. این تالار به خاطر آینه کاری های رنگی و فوق العاده دست سازش که زیبایی آن را دو چندان می کند، قابل توجه است.


عکس خانه (گالری عکس های تاریخی)

مجموعه ای جذاب از هنرهای دوران قاجار، به ویژه پرتره های شاهانی که جواهرات و تاج بر سر دارند و تصاویر زندگی روزمره در ایران قرن نوزدهم را به نمایش می گذارد.


خانه حوضه

در زمان قاجار به عنوان اتاق تابستانی مورد استفاده قرار می گرفت و دارای سیستم خنک کننده منحصر به فردی بود که آب را از سیستم زیرزمینی به حوضچه های کوچک داخل اتاقک ها پمپاژ می کرد. آب سیستم زیرزمینی نیز برای آبیاری باغ های سلطنتی به بیرون هدایت می شود.

تالار درخشان (تالار برلیان)

این بنا به دستور ناصرالدین شاه ساخته شد و به دلیل آینه کاری هوشمندانه صنعتگران ایرانی که آن را آراسته بود، نامگذاری شد.

تالار الماس

این تالار که در زمان فتحعلی شاه ساخته شد و توسط ناصرالدین شاه بازسازی شد، دارای طاق های رومی و کاغذ دیواری اروپایی بر روی دیوارهای آن است. همچنین دارای آینه کاری استثنایی است که ظاهری الماس به آن می بخشد.


تالار سلام (تالار تاجگذاری)

تالار سلام (تالار تاجگذاری)

این موزه که در ابتدا به عنوان موزه توسط ناصرالدین شاه ساخته شد، اولین موزه ایران بود. این تالار مجموعه ای از نقاشی های ایرانی و اروپایی را به همراه هدایایی به دربار ایران به نمایش می گذارد. شما همچنین از برخی از جواهرات سلطنتی در جعبه های شیشه ای شگفت زده خواهید شد. از آنجایی که مراسم سلام در این تالار برگزار می‌شد، به تالار سلام معروف شد و بعدها به دلیل تاج‌گذاری پادشاهان پهلوی که در آن برگزار می‌شد، به تالار تاج‌گذاری تبدیل شد.

عمارت خورشید (شمس العمارت)

خیره کننده ترین بنای کاخ گلستان است. این ساختمان 5 طبقه برای ناصرالدین شاه ساخته شده است زیرا او می خواست ساختمانی بلند داشته باشد تا از بالای آن نمای دراماتیکی از کل پایتخت داشته باشد. این بنا ترکیبی از معماری سنتی ایرانی و غربی بود و اولین ساختمان با اسکلت فلزی در ایران بود.

تالار عاج

این یک اتاق غذاخوری بزرگ است که با هدایایی خیره کننده تزئین شده است که توسط پادشاهان اروپایی به ناصرالدین شاه اهدا شده است. جزئیات پیچیده دکور و هنر نفیس شما را شگفت زده خواهد کرد. شما حتی می توانید از طریق نقاشی زیبای آبرنگ محمود خان صبا (ملک اوش شعار) که به نمایش درآمده است، ببینید تالار در دوره قاجار چگونه بوده است.

تالار گوزن

این تالار بزرگ دارای دو اتاق جانبی، دو ایوان، یک مثقال خانه در سرداب و سقف آینه کاری بسیار عالی است. عنوان این بنا برگرفته از برج های بادی بلند آن است که اجازه می دهد نسیم خنک کننده از طریق آنها حرکت کند و تهویه طبیعی و خنک کننده غیرفعال را در ساختمان ها ایجاد کند.

 

کاخ آبیز

کاخ آبیز

این کاخ دارای موزه قوم‌نگاری است که دارای طیفی از چهره‌ها با لباس‌های سنتی قومی است. در اینجا می توانید از قطعات خارق العاده دکورهای اتاق نشیمن لویی شانزدهم، پرده های مخملی، مجسمه های طلایی و برنزی و چند قالیچه ترکی که توسط سلطان عبدالحمید عثمانی به ناصرالدین شاه هدیه شده است، شگفت زده شوید.


مجموعه تاریخی سعد آباد

مجموعه تاریخی سعد آباد مجموعه ای باشکوه سلطنتی است که در شمال شهر تهران و در دامنه دره های نفس گیر توچال و دربند واقع شده است.

این بنا که در زمان سلسله قاجار در قرن نوزدهم ساخته شد، به دلیل آب و هوای خنک و دلپذیرش به عنوان اقامتگاه تابستانی پادشاهان قاجار و پهلوی عمل می‌کرد و آن را به مکانی عالی برای زندگی تابستانی اشرافی تبدیل می‌کرد. همچنین دارای چندین کاخ، موزه و تالار است، از جمله:

کاخ سبز سعدآباد

کاخ سبز سعدآباد

کاخ سبز سعدآباد که در زمان سلطنت پهلوی به فرمان محمدرضا شاه ساخته شد، اولین کاخ ساخته شده در این مجموعه بود. این بنا به عنوان کاخ خصوصی شاه بوده که جلسات خصوصی وی در آنجا برگزار می‌شده است. شکوفه نفیس نمای آن باعث شده است که آن را "کاخ سبز" نام گذاری کنند و مجموعه ای از صنایع دستی ایرانی از جمله خیاطی آینه کاری، قالیچه های ایرانی و گچ بری را در خود جای داده است.


کاخ_ملت_موزه

کاخ ملت

کاخ ملت مشهورترین کاخ مجموعه سعدآباد است. این بنای دو طبقه با اتاق‌های بزرگ فراوانی است که به‌عنوان اقامتگاه و دفتر کار رضاشاه پهلوی و پسرش مورد استفاده قرار می‌گیرد و آثار هنری جذابی مانند پیکره‌ها و ظروف چینی را به نمایش می‌گذارد. همچنین چهار نقاشی دیواری بزرگ با موضوعات اسطوره های نامدار ایرانی به نمایش گذاشته شده است.

موزه ملت

این موزه شامل اقلامی است که نشان دهنده تاریخ تمدن و هنر ایران به ویژه در دوران پیش از اسلام است. همچنین شامل آثار هنری است که توسط نقاشی های آفریقایی، هندی، خاور دور، اسکیموها و مایاها انجام شده است.

موزه هنرهای زیبا

در موزه هنرهای زیبا تابلوهای بسیاری از نقاشان برجسته ایرانی مانند سهراب سپهری، حسین محجوبی، فرامرز پیل آرام و حسین زنده رود به نمایش گذاشته شده است. همچنین بسیاری از آثار هنری مینیاتوری از هنرمندان بزرگ غربی از قرن هفدهم تا بیستم، مانند سالوادور دالی، پیتر گراهام، ایوانوویچ شیشکین و ژول برتون وجود دارد.

موزه استاد بهزاد

این موزه به مینیاتورهای نقاشی شده توسط حسین بهزاد (1895-1968) اختصاص دارد که نقاشی ایرانی را متحول کرد.

موزه مردم شناسی

موزه مردم شناسی سبک زندگی و سنت های ایرانیان در طول تاریخ را به نمایش می گذارد. در آن اشیاء مختلفی مانند آبیاری، کشاورزی، ماهیگیری، ابزار شکار، لباس، ابزار روشنایی و صنایع دستی به نمایش گذاشته شده است.


موزه مردم شناسی

موزه آبکار

این موزه مینیاتورهایی از هنرمند قرن بیستم به نام کلارا آبکار را با لحنی منحصر به فرد در نقاشی به نمایش می گذارد که به چشمان همگان آرامش و آرامش می بخشد و گردشگران را به دنیایی از معنویت و هارمونی شعرگونه یا سبک موسیقی می برد. منبع الهام او ادبیات و عرفان ایرانی بود.

موزه میرعماد

در این موزه برجسته ترین هنر ایرانی پس از اسلام به نام خوشنویسی به نمایش گذاشته شده است. بسیاری از سبک های خوشنویسی از قرن 10 تا 19 را به نمایش می گذارد. همچنین آثار میرعماد، برجسته‌ترین خوشنویس قرن هجدهم را که با آثار خوشنویسی خارق‌العاده‌اش به هنر معرفی شد، نمایش داده می‌شود.

موزه آب

این موزه روش ها و ابزارهای توزیع و توزیع آب قدیمی و قدیمی را به نمایش می گذارد. گردشگران را با امکانات مرتبط با آب، مانند آب انبارها و یخ‌خانه‌های سنتی آشنا می‌کند.

موزه نظامی

در این موزه لباس‌های ارتش از هخامنشیان تا به امروز به نمایش گذاشته شده است. همچنین تسلیحات متشکل از برخی از سلاح‌های غیر پیچیده را که در دوران باستان تا دوره سلاح گرم مورد استفاده قرار می‌گرفت، نمایش می‌دهد. علاوه بر این، بخشی از روایت و تاریخچه جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در اینجا برای گردشگران به نمایش گذاشته می شود.

 

مجموعه کاخ نیاوران

این مجموعه خیره کننده با وسعت بیش از 11 هکتار، واحه ای از زیبایی های طبیعی و تاریخی است. تمامی بناهای این مجموعه متعلق به دوره قاجار و پهلوی است و آن را به گنجینه ای از تاریخ ایران تبدیل کرده است.

این مجموعه به نام باغی که توسط شاه فتحعلی شاه قاجار ساخته شده، نیاوران نامگذاری شده است. عمارت‌ها، کاخ‌ها و موزه‌های زیادی دارد، از جمله:


عمارت احمدشاهی

عمارت احمدشاهی

این عمارت که در دوره احمدشاه ساخته شده است در مرکز مجموعه قرار دارد و دارای دو طبقه است. آجرهای کاخ با طرح‌های التقاطی و رنگ‌های نخودی تزئین شده‌اند که آن را به دیدنی تبدیل کرده است.


عمارت صاحبقرانی

عمارت صاحبقرانی

این عمارت در دو طبقه به دستور ناصرالدین شاه در سال 1267 هجری قمری ساخته شده است. طبقه فوقانی شامل بخش ها و اتاق های مختلفی مانند اتاق اسناد، اتاق گفتگوی نظامی، سالن آینه، مذاکرات خصوصی، سالن سفیران و استراحتگاه میددی می باشد. طبقه زیرین که به خانه حوض معروف است شامل عناصر پر زرق و برقی مانند تالار حوض خانه، چایخانه، خانه کورسی، بار و آثار هنری خلق شده توسط هنرمندان بنام ایرانی است.

موزه جهان نما

این موزه که در قسمت غربی کاخ صاحبقرانی قرار دارد، پیوندی اساسی با کمال گرایی صنایع دستی از دوران باستان را به نمایش می گذارد. در این موزه اشیای تاریخی از تمدن ها و جوامع مختلف در سراسر جهان و آثار هنری جذاب توسط هنرمندان برجسته و خلاق ایرانی و خارجی به نمایش گذاشته شده است.


کاخ اختصاصی نیاوران

کاخ اختصاصی نیاوران

این کاخ با مساحت حدود 9000 متر مربع و ارتفاع 14 متر از سال 1968 محل سکونت محمدرضا پهلوی و خانواده اش بوده است. این کاخ دارای پلانی چهار ضلعی و طراحی داخلی با الهام از معماری ایرانی است. سقف کاخ از آلومینیوم ساخته شده است که به صورت الکترومکانیکی از وسط باز می شود. این کاخ با آثار هنری ارزشمند، ملیله‌ها، قالی‌ها و ظروف چینی گرانبهای ایرانی و کریستال‌های سور و روزنتال و کارخانه‌های دیگر تزئین شده است.

موزه کتابخانه سلطنتی

این موزه متعلق به فرح پهلوی بوده و دارای دو طبقه و یک زیرزمین است. چیدمان داخلی ساختمان با معماری مدرن تزیین شده است و نه تنها به عنوان کتابخانه بلکه به عنوان مکانی برای لذت بردن از موسیقی و نمایش آثار هنری مورد استفاده قرار می گرفته است. این کتابخانه حدود 23000 جلد و نزدیک به 16000 عنوان دارد که شامل آثار فارسی و خارجی است.

موزه اتومبیل

جالب ترین موزه ای که در این مجموعه می توان دید، موزه اتومبیل های اجرایی شاه است! در این موزه می‌توانید اتومبیل‌های کلاسیک مجلل را ببینید که زمانی متعلق به خانواده سلطنتی بوده‌اند.

موزه باغ کتیبه

در نهایت با قدم زدن در فضای سبز مجموعه نیاوران، می توانید از موزه باغ کتیبه دیدن کنید. در این موزه کتیبه های 15000 ساله مولاژ از دوران باستان ایران را خواهید دید.

  

کاخ شهربانی

کاخ شهربانی

این کاخ زیبا نمونه کاملی از معماری نئوکلاسیک ایرانی است که در سالهای اول حکومت پهلوی اول در اوج خود قرار داشت.

با نزدیک شدن به کاخ، از ساختمان بلند ساخته شده از مصالح مدرن شگفت زده خواهید شد. اما آنچه واقعا توجه شما را به خود جلب می کند، ستون های سنگی خیره کننده ای است که ایوان کاخ را زینت داده است. این ستون ها با جزئیات پیچیده ای حکاکی شده اند که یادآور سرستون های کاخ های تخت جمشید است.

وقتی دقیق‌تر نگاه کنید، می‌بینید که روی ستون‌ها تصاویری از سربازان هخامنشی حجاری شده است که بر عظمت نمای ساختمان افزوده است. دو راه پله با تزئینات زیبا به درب ورودی کاخ منتهی می شود که از معماری کاخ آپادانا الگوبرداری شده است.

معمار و طراح این کاخ گابریل گورکیان، یک ایرانی ارمنی تبار بود که در وین اتریش تحصیل کرده و از بنیانگذاران معماری مدرن ایران بود. طراحی گورکیان به خوبی معماری سنتی ایرانی و مدرن اروپایی را در هم می آمیزد.

  

کاخ مظفری

کاخ مظفری

این کاخ زیبا تاریخچه جالبی دارد که به دوره قاجاریه می رسد که مظفرالدین شاه در تبریز به بیماری سل مبتلا شد. او به توصیه پزشک خود به منطقه خوش آب و هوا در دارآباد تهران مهاجرت کرد و در آنجا این کاخ خیره کننده برای او ساخته شد.

این کاخ که در دو طبقه ساخته شده است، معماری فرانسوی و طراحی ایرانی را کاملاً در هم آمیخته است. این تنها کاخ قاجار با سقف بیضی شکل، شیروانی و خرپا چوبی است که آن را به یک شاهکار معماری منحصر به فرد تبدیل کرده است.

با ورود به کاخ، اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می کند، فواره آبی خیره کننده به شکل کلاه ایمنی است. حیاط کاخ دارای آینه هایی مشرف به فواره است که آن را به منظره ای منحصر به فرد و نفس گیر تبدیل کرده است. راه پله ها، گچ بری های گردنی دیوارهای هر طبقه و تزئینات چوبی این کاخ نیز منحصر به فرد است و بر جذابیت آن می افزاید.

پس از مرگ مظفرالدین شاه، این مرکز به آسایشگاه بیماران ریوی تبدیل شد. بعدها زمین و عمارت کاخ بلااستفاده ماند تا اینکه مرحوم دکتر مسیح دانشوری در سال 1331 در آنجا دانشکده پرستاری ساخت و امروزه ساختمان های متعددی توسط وزارت بهداشت، موسسات و خیریه در محل احداث شده است.

کاخ مسعودیه

 کاخ مسعودیه

این کاخ خیره کننده در سال 1878 توسط ناصرالدین شاه برای پسرش مسعود میرزا ساخته شد که در زمان استانداری اصفهان از آن به عنوان اقامتگاه اصلی خود استفاده می کرد. کاخ نقش مهمی در تاریخ معاصر تهران داشت، از بمباران مربی محمدعلی شاه در مقابل ساختمان تا نقش آن به عنوان محل تجمع انقلابیون مشروطه.

در طول سال‌ها، کاخ برای مقاصد مختلف از جمله میزبانی اولین کتابخانه رسمی در سال 1926 که بعداً به کتابخانه ملی تبدیل شد، مورد استفاده قرار گرفته است. برخی از اشیای عتیقه این مجموعه هنوز در کاخ مسعودیه است که آن را به یک مکان تاریخی مهم تبدیل کرده است.


کاخ مسعودیه

امروزه این مجموعه باغی زیبا با مغازه ها، کافه ها و دیگر بناهای تاریخی مانند کاخ دیوانخانه است. کاخ دیوانخانه، اولین ساختمانی است که بازدیدکنندگان با ورود به مجموعه می بینند، نمونه بارز معماری دوره قاجار است. پنجره های توری آن هوای تازه و نور خورشید کافی را به اتاق ها می دهد و الگوهای طبیعی، اشکال گل و تزئینات منظره تصویری تازه و به سبک اروپایی را به کاخ می بخشد.

این مجموعه علاوه بر کاخ اصلی شامل تالار، رستوران، سرای چشمه، عمارت سیدجوادی، عمارت مشیرالملک و تالار ورودی است.


منبع eavartravel.com

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده