دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» چگونه می توانم بین انواع ماسک ها تصمیم بگیرم؟

چگونه می توانم بین انواع ماسک ها تصمیم بگیرم؟

با آلودگی هوا در شهر های بزرگ در ایران و جهان استفاده از ماسک فیلتردار در بسیاری از روزها ضروری شده است اما بهتر است قبل از اقدام به خرید و استفاده از هر نوع ماسک فیلتردار برخی اصطلاحات مهم که می تواند به شما در انتخاب بهترین ماسک آلودگی هوا کمک کند را بدانید


به تازگی ، ماسک در انواع مختلف و گزینه های مختلفی وجود دارد که در بعضی از افراد ، منجر به سردرگمی می شود و ممکن است در نوع اشتباه ماسک قرار بگیرد.

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع


اصطلاحاتی به نام ماسک های تنفسی ماسک های سری N وجود دارد ، این ماسک ها در برابر ذرات آئروسل جامد و مایع که حاوی روغن نیستند ، محافظت می کنند. این شامل ذرات "گرد و غبار" مربوط به ذغال سنگ ، سنگ آهن ، آرد ، فلز ، چوب و گرده ها و مایعات غیر روغنی است.


ماسک N95 چیست ؟


ماسک فیلتردار n95 که در آلودگی هوا یکی از ماسک های مناسب به شمار می آید طبق استاندارد امریکایی NIOSH برای درجه فیلتراسیون ماسک ها نامگذاری شده است که n به نشانه ی عدم مقاومت نسبت به روغن و 95 به معنای فیلتر کردن ذرات گرد و غبار بیش از 95 درصد می باشد


ماسک FFP2 چیست و FFP2 مخفف چیست


ماسک FFP2 نوعی از ماسک فیلتردار با فیلتر ثابت می باشد که با استاندارد EN149:2001 نامگذاری شده است در این نام گذاری FFP2 به این معناست که این ماسک تا 94% از ذرات مضر در هوا با اندازه بین 2 و 5 میکرون را فیلتر می کند


تفاوت ماسک N95 و ماسک FFP2 چیست ؟


ماسک N95 طبق استاندارد امریکایی NIOSH نامگذاری شده است که از نظر درصد فیلتراسیون تقریبا معادل ماسک FFP2 است که با استاندارد اروپایی EN149:2001 نامگذاری شده است


تفاوت ماسک ffp2 و ffp3 چیست


ماسک FFP2 تا 94% از ذرات بین 2 و 5 میکرون شامل غبار های ریز ، فیبر ها ، غبار های مرطوب ، غبار های روغنی را فیلتر می کند در حالی که ماسک FFP3 تا 99% از ذرات کمتر از 2 میکرون را فیلتر می کند و قوی تر از ماسک ffp2 است

درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟


استاندارد EN149 چیست


ماسک های که با استاندارد EN149:2001 مطابقت دارند برای محافظت در برابر ذرات معلق مرطوب موجود در هوا ، جامدات و ذرات معلق روغنی موجود در هوا طراحی شده اند . در استاندارد EN149: 2001 سه دسته از حفاظت برای ماسک فیلتر دار به نام های FFP1و FFP2 و FFP3 بر اساس کارایی فیلتر طبقه بندی شده اند .


ماسک فیلتردار کربن اکتیو یا کربن دار چیست ؟


در این نوع ماسک ها لایه هایی از کربن فعال شده ( کربن اکیتو ) به منظور حفاظت در مقابل گاز ها و بخار ها در نظر گرفته می شوند که باعث می شود که بوی آلودگی و گازهای مضر هوا به داخل ماسک نفوذ نکند


تاریخ انقضا و عمر مفید و مدت زمان استفاده از ماسک فیلتردار n95 و ffp2


به طور عمومی عمر مفید ماسک فیلتردار n95 و ffp2 می تواند تا 8 ساعت کاری باشد اما بطور کلی در سه حالت زیر باید ماسک فیلتردار n95 یا ffp2 تعویض شود :


اگر قالب کاسه ای شکل ماسک فرم خود را از دست داداه باشد و روی صورت تان بطور کامل محکم نچسبد که باعث نشت هوای بیرون به درون ماسک شود


اگر با وجود زدن ماسک روی صورت بوی دود و هوای آلوده از بیرون را احساس می کنید


اگر فیلتر ماسک کثیف شده باشد و آلودگی ها گردو غبار روی سطح آن دیده شود که قابل تمیز شدن نباشند


نحوه و دستورالعمل استفاده از ماسک فیلتردار n95 و FFP2


به طور عمومی ماسک فیلتردار n95 و ffp2 نباید بیش از 8 ساعت کاری استفاده شوند ، برای استفاده درست از ماسک فیلتردار باید مراحل زیر را انجام دهید :


ابتدا دست ها باید قبل از تماس با ماسک با آب و صابون به خوبی شسته شوند.


سپس ماسک از جعبه خارج شده و از نظر عدم وجود پارگی و یا سوراخ شدگی بررسی می گردد.


قسمت بالای ماسک دارای قطعه ای است که باعث محکم شدن ماسک بر روی بینی می شود. بنابراین از این طریق قسمت بالای ماسک قابل تشخیص می باشد.


بند ها و یا کش های نگهدارنده و محکم کننده ماسک باید به درستی در پشت سر قرار گرفته و ماسک به طور کامل بر روی صورت قرار گیرد. قسمت بالای ماسک را به کمک قطعه محکم کننده و شکل دهنده ماسک بر روی بینی محکم کنید تا به فرم بینی درآید. شایان ذکر است که ماسک باید به طور کامل بینی و دهان را بپوشاند.


با دم و بازدم می توان قرارگیری صحیح ماسک را بر روی دهان و بینی کنترل نمود. در زمان دم نباید هوا از کنارهای ماسک وارد دهان شود. هوای ورودی فقط باید از طریق فیلتر ماسک وارد دهان گردد. در زمان بازدم نیز نباید هیچگونه هوایی از کناره های ماسک خارج شود. ماسک به طور معمول برای افرادی که دارای ریش و سبیل می باشند نمی تواند به طور صحیح دهان و بینی را بپوشاند.


از ماسک با اندازه مناسب برای بزرگسالان برای کودکان استفاده نشود باید حتما از ماسک های مخصوص کودکان (با اندازه ای کوچکتر از ماسک بزرگسالان) استفاده گردد تا بدین صورت ماسک به طور کامل و صحیح بر روی بینی و دهان کودک قرار گرفته و از ورود آلاینده ها و مواد حساسیت زا جلوگیر نماید.


برای اطمینان از اندازه مناسب ماسک ، لطفاً بررسی کنید که هنگام استنشاق هیچ شکافی بین ماسک و صورت وجود ندارد که امکان ورود هوا را فراهم کند. احتمالاً اگر گوش خود را به جلو بکشید یا از بالای چانه شما بلند شود ، ماسک احتمالاً خیلی کوچک است. در مقابل ، اگر هوا بتواند از ناحیه نزدیک گیره بینی یا ناحیه نزدیک چانه شما وارد شود ، بسیار بزرگ است.


دستورالعمل ها:

ابتدا از وسط بینی خود تا کمی بیش از یک اینچ زیر چانه خود اندازه بگیرید ، این می تواند مرجع شما برای اولین بار در نمودار اندازه ما باشد. سپس شماره دوم از وسط گونه چپ شما تا وسط گونه راست شما برای عرض ماسک است.

به عنوان مثال: اگر عدد اول 6 "باشد و عرض از چپ به راست که عدد دوم است 7،4" این با اندازه M کامل است.


کشورهای آسیای شرقی مانند تایوان، به تولید ماسک‌های مختلف پرداخته‌اند. در شهر چینی ووهان، در مرکز شیوع بیماری، استفاده از ماسک در مکان های عمومی اجباری است


امید است که پوشیدن ماسک در مناطق پرخطر حداقل باعث کند شدن شیوع این بیماری شود اما چقدر می‌توان به ماسک اطمینان کرد؟


راینا مکینتایر، استاد ایمنی زیست محیطی جهانی در دانشگاه نیو ساوت ولز، می گوید: «دو راه وجود دارد که ویروس می‌تواند از طریق دستگاه تنفسی سرفه یا عطسه سرایت کند. یکی از طریق قطرات بزاق است که وقتی کسی عطسه یا سرفه می‌کند، می توانید آن را مشاهده یا احساس کنید. اگر در مسیر آن‌ها قرار گیرید به سرعت آلوده می‌شوید.»و به ما گفته می‌شود که اگر با یک تا دو متر فاصله از بیمار بایستیم، خوب است اما این مبتنی بر داده‌های دهه ۱۹۴۰ است. مطالعات جدید نشان می دهد که فاصله پرتاب قطرات بذاق می‌تواند بیش از دو متر باشد. حتی یک مطالعه دیگر این فاصله را تا شش متر برآورد کرده است.»


راه دومی که ویروس‌ها از طریق مسیر تنفسی پخش می‌شوند، می‌تواند از طریق ذرات ریز هوا باشد که به آن‌ها ذرات معلق در هوا نیز گفته می شود. مکینتایر می گوید: «آن‌ها به اعماق ریه‌ها می‌روند و ذرات بعضی از ویروس‌ها حتی با یک تنفس طبیعی می تواند بیرون بیایند و وارد ریه شخص دیگر شوند.»


این ویروس تمایل دارد مدت طولانی در هوا بماند. شما نمی توانید آن را ببینید یا احساس کنید و آنها بیشتر از قطرات بذاق حرکت می‌کنند. مکاینتایر می گوید: «مطالعات زیادی در مورد آنفولانزا در بخش‌های اورژانس انجام شده است و این نتیجه به دست آمد که ویروس تا سه ساعت پس از ترک بیمار مبتلا به آنفولانزا، هنوز در هوا زنده است.»


او ادامه می‌دهد: «انتظار می‌رود که ماسک‌های جراحی فقط در برابر قطرات بزاق محافظت نکرده و به گونه‌ای طراحی شوند که از به جز محافظت در برابر میکروب‌ها، از انتقال بیماری از زخم‌های باز بیماران هم جلوگیری کنند اما حتی مطالعاتی مبنی بر این که آیا از این طریق به اندازه کافی از بیماران محافظت می‌کنند یا خیرهم نتوانسته است اثربخشی آن‌ها را اثبات کند.


علاوه بر این، مکینتایر می گوید: «هر کس می‌تواند هر چیزی بفروشد و آنرا ماسک جراحی بنامد.»


برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که پوشیدن ماسک‌های پارچه‌ای، روی گرمی و رطوبت دهان ممکن است باعث ایجاد عفونت شود نه اینکه مانع از آن شود. کاترین مکیسون بوث، میکروبیولوژیست در آزمایشگاه بهداشت و ایمنی انگلستان، در این باره می‌گوید که مسئله اصلی این است که (آنها کاملاً مناسب نیستند) و لزوماً ذرات معلق در هوا را فیلتر نمی کنند.»


مکینسون بوث به دلیل خلق یک آدمک به نام (استفراغ لَری) در زمان شیوع ویروس نورو در سال ۲۰۱۳ شناخته شده است. لری می‌تواند مایع استفراغ را به همان اندازه یک انسان واقعی پرتاب کند و بنابراین اطلاعاتی در مورد خطرات آلودگی در تلاش برای پاکسازی بدن ارائه دهد.


در سال ۲۰۰۸ ، مکینسون بوث تصمیم گرفت تا اندازه گیری کند که ماسک‌های جراحی را تا چه اندازه می تواند از انسان در برابر ویروس‌ها محافظت کنند. او می گوید یکی از آدمک هایش را به یک دستگاه احیا بست و بنابراین (نفس کشید). او سپس آن را در یک کابینت مهر و موم کرد و قطرات ریز هوا - یک عطسه شبیه سازی شده - حاوی آنفلوآنزا را در آن اسپری کرد ولی متاسفانه ماسک‌ها نتوانستند محافظت کنند.


پوشیدن ماسک معمولی حداقل ممکن است با قرار دادن دستان خود به بینی یا دهان خود ، باعث جلوگیری از آلودگی شود اما همچنان ممکن است با لمس کردن چشمان خود آلوده شویم. مکاینتایر می‌گوید: «ما می دانیم که در بازارهای ووهان ، آنها ویروس کرونا را در تمام سطوح پیدا کرده‌اند. بنابراین شخص می‌تواند با لمس کردن اشیا خود را آلوده کند.

ترجمه: شیرین میرکرمی مجله ارم بلاگ

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده